افراد متقاضی استخدام صندوقدار با برخورداری از یکسری مهارت‌ها و آگاهی از وظایف و مسئولیت‌های تعریف شده می‌توانند در یکی از فروشگاه‌های معتبر زنجیره‌ای مشغول به کار شوند.

صندوقدار کیست؟

به شخصی که مسئولیت و وظیفه محاسبه قیمت کالا و خدمات، دریافت پول از مشتریان و صدور فاکتور را برعهده دارد، صندوقدار گفته می‌شود. نحوه فعالیت و عملکرد یک صندوقدار تاثیر بسیاری مستقیمی رو سطح رضایت مشتریان می‌گذارد. چرا که رفتار و برخورد این دسته از افراد، شرایطی را ایجاد خواهد کرد که تا مشتریان نسبت مجموعه حس خوب پیدا کرده و میزان رضایت‌شان نسبت به دریافت خدمات و خرید کالا افزایش پیدا کند. شغل صندوقدار در حال حاضر به عنوان یکی از پرمتقاضی‌ترین شغل کشور محسوب می‌شود. علیرغم اینکه ممکن است در برخی از مجموعه‌ها ساعت کاری افراد شاغل در این حوزه به ۱۲ ساعت در روز نیز به طور بیانجامد، اما افرادی هستند که تمایل دارند با این چنین شرایطی نیز مشغول به کار شوند.

وضعیت استخدام صندوقدار

در حال حاضر بسیاری از فروشگاه‌ها و مراکز خرید اقدام به استخدام صندوقدار آقا و یا خانم می‌نمایند. پلتفرم‌های مختلف نیازمندی‌ها از جمله سایت نیازمندیهای همشهری، اقدام به انتشار آگهی استخدام صندوقدار آقا و یا خانم می‌نمایند. در این بین متقاضیان می‌توانند با مشاهده آگهی‌ها نسبت به انتشار رزومه خود اقدام نمایند. شغل صندوقدار همچنان نسبت به گذشته به عنوان یکی از پررونق‌ترین مشاغل کشور محسوب می‌شود. بخصوص طی چند سال اخیر با افزایش تعداد فروشگاه‌های زنجیره‌ای در کشور، این شغل در جایگاه ویژه‌تری قرار گرفته است.

وظایف و مسئولیت‌های صندوقدار

به طور کلی، شرح شغلی یک صندوقدار از سوی وزارت کار گردآوری شده است. اما مجموعه‌های مختلف ممکن است وظایف دیگری را برای این شغل در نظر بگیرند و افراد شاغل در این حوزه طبق توافق باید مسئولیت‌های محول شده را برعهده بگیرند. اما به طور کلی وظایف اصلی صندوقدار در اکثر مجموعه‌ها به شرح زیر است:

  • راهنمایی و رفع مشکل مشتریان
  • دریافت پرداختی از مشتریان به صورت نقدی و یا اعتباری
  • اطمینان خاطر از ایمنی پول و پرداختی مشتریان
  • نگهداری و حفظ اموال موجود در صندوق
  • برخورد و رفتاری مودبانه و مناسب با مشتریان
  • در صورت لزوم فروش کالا و معرفی محصولات جدید به مشتریان
  • ثبت سند و نوشتن گزارش مالی روزانه پس از پایان شیفت کاری
  • بایگانی مدارک و اسناد مالی به صورت روزانه
  • انتقال وجوه نقدی دریافتی از مشتریان به حساب بانکی مجموعه در صورت لزوم

تحصیلات مورد نیاز استخدام صندوقدار

به طور کلی برخورداری از مدرک تحصیلی دیپلم دبیرستان برای استخدام صندوقدار الزامی است. البته به منظور متقاعد کردن کارفرما برای استخدام بهتر است نمرات دروس اقتصاد و ریاضی در وضعیت خوبی باشد. چرا که شغل صندوقدار بخشی مهمی از فعالیت حسابداری به شمار می‌آید و لازم است فردی که در این شغل مشغول به کار می‌شود، نسبت به فرایند حساب، آگاهی داشته باشد. با این وجود برخی از کارفرمایان ممکن است از داوطلبانی که از تحصیلات دانشگاهی برخوردار هستند، دعوت به همکاری نمایند.

مهارت‌های مورد نیاز استخدام صندوقدار

مهارت‌های مهم مورد نیاز صندوقدار به بخش‌های مختلفی تقسیم می‌شود.

ارائه خدمات مناسب به مشتریان

یکی از مهارت‌های اصلی صندوقدار نحوه برخورد با مشتریان و انتقال حس مثبت خرید به آنها است. این شغل به عنوان یک عضو جدایی ناپذیر فروشگاه‌ها محسوب می‌شود و مشتریان هر خریدی که تجربه می‌کنند، با صندوقدار جهت پرداخت هزینه‌ها روبه رو خواهند شد. بنابراین لازم است یک صندوقدار از مهارت ارائه خدمات مناسب به مشتریان برخوردار باشد.

اطلاع کامل از محصولات فروشگاه

یک صندوقدار علاوه بر اینکه وظایف دریافت پول از مشتریان را برعهده دارد باید نسبت به محصولات فروشگاه آگاهی داشته باشد. چرا که ممکن است مشتریان سوالات خود را با صندوقدار مطرح کنند. پس بهتر است صندوقدار یک فروشگاه، اطلاعات خود را در خصوص کالاهای موجود به روز نگه دارند تا در صورت لزوم اطلاعات مورد نیاز را به مشتری انتقال دهند.

برخورداری از دانش حساب و ریاضی

علیرغم اینکه محاسبات در شغل صندوقداری توسط نرم افزار و به صورت اتوماتیک صورت می‌گیرد اما برخورداری از دانش ریاضی و حساب برای یک صندوقدار بسیار مفید است. چرا که ممکن است به دلایل مختلف نرم افزار مربوطه با اختلال همراه شود و صندوقدار بالاجبار باید به روش دستی اقدام به حساب نماید و گزارش‌های مالی روزانه را به مدیریت تحویل دهد.

مهارت ارتباطی و حلال مشکلات

در فروشگاه‌ها رخ داد مشکلات غیر قابل پیش بینی است و ممکن است عواملی از جمله عصبانیت مشتری و حتی دعوای اشخاص در فروشگاه‌ها شکل گیرد. صندوقداران باید به عنوان حلال مشکلات عمل کنند و با برخورداری از مهارت ارتباطی اوضاع را مساعد و کنترل نمایند.

برخورداری از دانش کامپیوتری

با توجه به اینکه یک صندوقدار برای ثبت سفارش و تهیه لیست خریداران و پرداختی آنها باید از نرم افزار استفاده کنند، لازم است نسبت به دانش کامپیوتری مهارت لازم را داشته باشند. در برخی از مواقع لازم است صندوقدار اقدام به جستجو اطلاعات از فهرست محصولات و بررسی کالای موردنظر باشد.

چالش‌های شغل صندوقدار

  • این دسته از مشاغل نیز از چالش‌ها و مشکلاتی برخوردار هستند و متقاضیان استخدام صندوقدار باید پیش از انتخاب این شغل نسبت به آن آگاهی داشته باشند.
  • رضایت مشتری یکی از اصلی‌ترین اهداف فروشگاه‌ها به مشتریان می‌آیند. یک صندوقدار با توجه به اینکه به عنوان یکی از اولین شخص‌ها در خصوص افزایش سطح رضایت مشتریان به شمار می‌آید معمولا استرس زیادی را تحمل می‌کند تا این امر تحقق پیدا کند.
  • یک صندوقدار بسته به وضعیت مراجعه کنندگان باید در مدت زمان طولانی روی صندلی و پشت صندوق بنشیند. چنین وضعیتی خستگی زودهنگام را برای این افراد فراهم می‌کند. حتی ممکن است افراد به دلیل یکنواختی در شغل‌شان، نسبت به فعالیت‌شان دلسرد شوند.
  • ضعف بینایی یکی از اصلی‌ترین چالش‌های شغل صندوقداری به شمار می‌آید. چرا که این افراد دائما در مدت زمان زیادی به مانیتور نگاه می‌کنند و این امر باعث می‌شود تا آنها دچار بیماری چشمی شوند.
  • بروز خطا و اشتباه برای هر یک از افرادی که در یکی از مشاغل حسابداری فعالیت می‌کنند، امری است بدیهی. یک صندوقدار نیز از این قاعده مستثنا نیست و به دلیل سر و کله زدن با اعداد، ممکن است در برخی از مواقع دچار اشتباه شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code