علاقمندان به صنایع چوبی به خصوص شغل کابینت ساز با برخورداری از مهارت‌های مربوط به این حوزه می‌توانند به کسب درآمد بپردازند.

امروزه کابینت در ادارات و منازل به عنوان جز جدایی نشدنی دکوراسیون و طراحی به شمار به حساب می‌آید و بخش بزرگی از پروژه‌های طراحی چنین فضاهایی به کابینت سازی اختصاص پیدا می‌کند. بنابراین با توجه به اهمیت این دکوراسیون در فضای آشپزخانه، لزوم فعالیت یک کابینت ساز با مهارت بالا امری است بسیاری ضروری. با وجود اینکه یک کابینت ساز نیازی به مدرک تحصیلی دانشگاهی ندارد اما باید از مهارت ویژه‌ای در این شغل برخوردار باشد و از قدرت خلاقیت نیز برخوردار باشد. ما در این مقاله از مجله اینترنتی نیازمندی‌های همشهری به طور کامل شغل کابینت ساز را مورد بررسی قرار داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

کابینت ساز کیست؟

به آن دسته از افرادی که به طراحی، ساخت و نصب قفسه‌های کشویی و دربسته می‌پردازند، کابیت ساز گفته می‌شود. این افراد شاغل در شرایطی می‌توانند به عنوان کابینت‌ساز فعالیت کنند که باید توانایی اندازه گیری، نصب، ساخت و تریم را داشته باشد. از جمله ویژگی‌های مهم و اصلی یک کابینت ساز، دقت و ظرافت و توجه به تمامی جزئیات است. این دسته از شاغلین در صورتی می‌توانند در شغل خود موفق شوند و به کسب درآمد ایده آل دست پیدا کنند که از قدرت خلاقیت و ابتکار عمل برخوردار باشند.

شخصیت‌های مناسب شغل کابینت ساز

یکی از الزامات اصلی در انتخاب یک شغل، آشنایی با ویژگی‌های شخصیتی، علایق‌ها، ارزش‌ها، مهارت‌ها و شرایط جامعه و خانواده است و باید فرد پیش از انتخاب شغل با این عوامل به طور کامل آشنا شود. بر اساس مطالعات صورت گرفته افرادی می‌توانند با تمام علایق در شغل خود فعالیت کنند که باید فعالیت‌شان متناسب با تیپ شخصیتی‌شان باشد. بر اساس تست MBTI شخصیت‌های مناسب شغل کابینت ساز باید شامل یکی از موارد زیر باشد.

ESTP: افراد که از چنین ویژگی‌ای برخوردار هستند ضمن آشنایی کامل با ابزارهای مختلف کار در حوزه کابینت سازی، از اطلاعات خوبی برخوردار هستند. این افراد همچنین مایل هستند بیشتر برای خود کار کنند.

ISTP: افراد با چنین ویژگی‌هایی از انجام کارهای ملموس لذت می‌برند. این اشخاص همچنین نسبت به جزئیات بسیار دقیق هستند و از قدرت مشاهده خوبی برخوردار هستند.

ESFP: زیبایی شناسی از ویژگی‌های بارز چنین تیپ‌های شخصیتی است. این افراد تمام تلاش خود را به کار می‌گیرند که هنر خود را به رخ مشتریان بکشانند و رضایت آنها را جلب کنند.

ISFP: این دسته از تیپ‌های شخصیتی به فعالیت‌های منعطف و بدور از مقررات و ساختار مدار علاقمند می‌باشند. همچنین استفاده از حواس پنجگانه و کار با دست از دیگر مشخصات این تیپ شخصیتی به شمار می‌آید.

تحصیلات مورد نیاز شغل کابینت ساز

علاقمندان به این شغل نیاز به تحصیلات دانشگاهی ندارند و در صورت حضور در دوره‌های آموزشی زیر نظر سازمان فنی حرفه‌ای می‌توانند اقدام به فعالیت نمایند. اما نکته مهم برای ورود به این شغل این است که علاقمندان لازم است علاوه بر شرکت در دوره‌های آموزشی به منظور کسب مهارت لازم زیر نظر یکی از استاد کاربلد به صورت کارموزی فعالیت کنند تا شرایط لازم برای استخدام در یکی از مجموعه‌های متقاضی را کسب کنند.

نحوه استخدام کابینت ساز

علاقمندان به فعالیت در این شغل می‌توانند با ورود به یکی از پلتفرم‌های انتشار آگهی استخدام، در خواست همکاری خود را به یکی از مجموعه‌های متقاضی ارسال نمایند. در این بین سایت و اپلیکیشن نیازمندی‌های همشهری روزانه با انتشار هزاران آگهی از شرکت‌های معتبر، شرایط را برای استخدام کابینت ساز فراهم کرده است.

وظایف و مسئولیت‌های کابینت ساز

آن دسته از افرادی که قصد دارند به عنوان کابینت ساز فعالیت کنند لازم است پیش از هرگونه اقدامی با مسئولیت‌ها و وظایف این شغل آشنا شوند. هر یک از مجموعه‌هایی که در این زمینه فعالیت می‌کنند شرح وظایفی تعریف می‌کنند و شاغلین این حوزه موظف به انجام تمام مسئولیت‌های محوله هستند. اما به طور کلی برای این شغل یکسری وظایف مشترک تعریف شده است که در ادامه برخی از آنها را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

  • ترسیم و اندازه‌گیری نقشه های اجرایی
  • طراحی کابینت متناسب با فضای مورد نیاز و تقاضای مشتریانپ
  • ارائه مشاوره به مشتریان در خصوص جنس کابینت‌ها و انتخاب رنگ
  • برش قطعات چوبی و توانایی کار با ماشین آلات مربوط به صنایع چوبی
  • رعایت تمام اصول ایمنی در هنگام کار با ماشین آلات
  • مونتاژ و ساخت بدنه کابینت مطابق با نقشه
  • نصب یراق آلات و قسمت های مورد نیاز کابینت
  • کنترل نهایی و نصب کابینت در محل مورد نظر

آینده شغلی کابینت ساز

از آنجا که کابینت به عنوان یکی از لوازم ضروری هر خانه ای محسوب می‌شود، بنابراین درخواست از این دسته از لوازم آشپزخانه متناسب با نیاز مردم افزایش پیدا می‌کند. همچنین با توجه به افزایش ساخت و سازها در شهرهای بزرگ پیش بینی می‌شود آینده شغلی کابینت ساز رونق پیدا کند و علاقمندان به این شغل بتوانند با اشتغال در یکی از مجموعه‌ها، به کسب درآمد بپردازند.

چالش‌های اصلی شغل کابینت ساز

یکی از مشکلات اصلی یک کابینت ساز خطرات استفاده از دستگاه‌های مختلف صنایع چوبی از جمله برشکاری است. سلامت جسمانی افرادی که در این شغل فعالیت کرده و اصول ایمنی را به خوبی رعایت نمی‌کنند، دائما در خطر است. یکی دیگر از چالش‌های این شغل کاهش درآمد به دلیل کاهش پروژه‌های ساخت و ساز املاک است. افزایش قیمت چوب و کاهش قدرت مالی مردم به منظور عدم تعویض کابینت‌ها فرسوده از دیگر مشکلات مالی یک کابینت ساز محسوب می‌شود.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code