بر اساس اعلام وزارت کار حداقل دستمزد کارگران در نیمه دوم سال ۱۴۰۰، مانند نیمه نخست سال جاری محاسبه و پرداخت می‌شود.

شورای عالی کار با حضور نمایندگان سه گروه دولت، کارفرمایان و کارگران اواخر سال گذشته حداقل مزد سال ۱۴۰۰ را تصویب کردند. بر این اساس حداقل دستمزد با مبنای ۳۰ روز با افزایش ۳۹ درصدی به نسبت سال گذشته، ماهیانه ۲۶,۵۵۴,۹۵۰ ریال محاسبه می‌شود. همچنین حقوق سایر سطوح با افزایش ۲۶ درصدی همراه بوده است. در این مقاله از مجله اینترنتی نیازمندی‌های همشهری با دستمزد کارگران در نیمه دوم سال ۱۴۰۰ آشنا خواهید شد.

حقوق کارگران در نیمه دوم سال ۱۴۰۰

مطابق با آخرین اطلاعیه شورای عالی کار در شهریور ماه ۱۴۰۰، حداقل دستمزد کارگران در نیمه دوم سال ۱۴۰۰، مانند نیمه نخست سال جاری محاسبه می‌شود. بر این اساس حداقل حقوق در نیمه دوم سال ۱۴۰۰، ۲ میلیون و ۶۵۵ هزار تومان است و حق مسکن، بن کارگر و حق اولاد و پایه سنوات تغییری نمی‌کند. با توجه به اینکه نیمه اول سال، ۳۱ روز است، کارگران معادل ۳۱ روز مزد دریافت می‌کنند. اما در نیمه دوم سال به دلیل اینکه هر ماه ۳۰ روز می‌باشد، کارگران معادل ۳۰ روز دستمزد دریافت می‌کنند.

مطابق با اعلام وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی حداقل دستمزد ماهانه کارگران در نیمه دوم سال ۱۴۰۰، ۲ میلیون ۶۵۵ هزار و ۴۹۵ تومان، حق مسکن ۴۵۰ هزار تومان، پایه سنوات کارگران ۱۴۰ هزار تومان، بن کارگری ۶۰۰ هزار تومان، حق اولاد ۲۶۵ هزار ۵۴۹ تومان، پایه حقوق کارگر بدون سابقه کار ۲ میلیون و ۶۵۵ هزار و ۴۹۵ تومان، پایه حقوق کارگری با یک سال سابقه کار ۲ میلیون و ۷۹۵ هزار و ۴۹۵ تومان و کارگری که دو سال سابقه کار دارد ۲ میلیون و ۹۲۱ هزار و ۴۹۰ تومان محاسبه خواهد شد.

بخشنامه دستمزد ۱۴۰۰ وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی

  • از اول سال ۱۴۰۰ حداقل مزد روزانه با نرخ یکسان برای کلیه کارگران مشمول قانون کار (اعم از قرارداد دائم یا موقت) مبلغ ۸۸۵.۱۶۵ ریال تعیین می‌گردد. همچنین از اول سال ۱۴۰۰ سایر سطوح مزدی نیز روزانه ۲۶ درصد مزد ثابت یا مزد مبنا (موضوع ماده ۳۶ قانون کار) به اضافه روزانه ۸۲,۷۸۵ ریال به نسبت آخرین مزد در سال ۱۳۹۹ افزایش می‌یابد.
  1. با اعمال افزایش این بند مزد شغل کارگران مشمول طرح‌های طبقه بندی مشاغل مصوب وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و نیز مزد ثابت سایر کارگران نباید از مبلغ ۸۸۵.۱۶۵ ریال بند (۱) کمتر شود.
  • به کارگرانی که در سال ۱۴۰۰ دارای یک سال سابقه کار شده یا یک سال از دریافت آخرین پایه سنواتی آنان گذشته باشد، روزانه مبلغ ۴۶.۶۶۸ ریال نیز به عنوان پایه (سنوات) پرداخت خواهد شد.
  1. پرداخت مبلغ مربوط به پایه سنواتی کارگران مشمول طرح‌های طبقه بندی مشاغل مصوب وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با در نظر گرفتن رقم فوق‌الذکر برای گروه یک با توجه به دستورالعمل و جدول اعلامی توسط اداره کل روابط کار و جبران خدمت صورت می‌گیرد.
  2. به کارگران فصلی به نسبت مدت کارکردشان در سال ۱۳۹۹، میزان مقرر در این بند یا تبصره یک آن حسب مورد تعلق خواهد گرفت.
  3. بر اساس مصوبه مورخ ۱ شورای عالی کار و در راستای تقویت مهارت‌محوری و بهره‌مندی تمامی کارگران و در نتیجه رضایتمندی کارگران با سابقه، از ابتدای سال ۱۴۰۰ همه کارگران دارای قراردادی دائم و موقت مشمول قانون کار که دارای یک سال سابقه کار شده و یا یک سال از دریافت آخرین پایه (سنوات) آنان در همان کارگاه گذشته باشد، اعم از اینکه حق سنوات یا مزایای پایان کار خود را تسویه حساب کرده باشند یا خیر، مشمول دریافت پایه (سنوات) خواهند بود.

  • بر اساس مصوبه مورخ ۲۱/۷/۱۳۸۷ شورای عالی کار و در جهت افزایش رضایتمندی کارگران و کارفرمایان و به منظور تثبیت و تسری به تمامی کارگران، اعم از دائم و موقت مقرر شد از ابتدای سال ۱۴۰۰ کمک هزینه اقلام مصرفی خانوار به عنوان مزایای رفاهی و انگیزه‌ای موضوع تبصره ۳ ماده ۳۶ قانون کار بابت هر کارگر (اعم از متأهل یا مجرد) ماهانه مبلغ ۶ میلیون ریال از سوی کارفرمایان به آنان پرداخت گردد.
  • ضوابط مربوط به چگونگی نحوه اعمال افزایش مقرر در بند (۱) و تبصره یک بند (۲) در کارگاه‌هایی که دارای طرح طبقه‌بندی مشاغل می‌باشند و نیز در مورد کارگران کارمزدی و همچنین چگونگی ارتقاء طبقه شغلی به موجب دستورالعمل‌های اداره کل روابط کار و جبران خدمت خواهد بود.
  • مقررات این مصوبه شامل حال دانش آموزان و دانشجویانی که در ایام تعطیلات تابستانی در سال ۱۴۰۰ به طور موقت در کارگاه‌ها اشتغال می‌یابند، نخواهد شد.
  • واحدهای مشمول قانون کار به منظور ایجاد رابطه هر چه بیشتر مزد و مزایا با بهره‌وری، تولید و ایجاد انگیزه بیشتر در بین کارکنان خود، علاوه بر اجرای این مصوبه می‌توانند نسبت به افزایش و برقراری مزد و مزایا در قالب موافقت‌نامه‌های کارگاهی و پیمان‌های دسته‌جمعی و پس از تأیید وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اقدام نمایند.

جدول حقوق کارگران با افزایش ۳۹ درصدی

ردیف

شرحروزانه (ریال)

ماهیانه (ریال)

۱

حداقل دستمزد با مبنای ۳۰ روز۸۸۵,۱۶۵

۲۶,۵۵۴,۹۵۰

۲

بن کارگری۲۰۰,۰۰۰

۶,۰۰۰,۰۰۰

۳

حق مسکن۱۵۰,۰۰۰

۴,۵۰۰,۰۰۰

۴

حق اولاد (برای هر فرزند)۸۸,۵۱۶

۲,۶۵۵,۴۹۵

۵

پایه سنوات (به شرط داشتن یک سال سابقه کار)۴۶,۶۶۶

۱.۳۹۹.۹۸۰

 


One thought on “صفر تا صد حقوق کارگران در سال ۱۴۰۰”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code