منطقه ۱۲ تهران به دلیل دسترسی آسان، برخورداری از امکانات فرهنگی و قیمت مناسب‌تر املاک نسبت به سایر مناطق تهران، گزینه مناسبی برای خرید خانه محسوب می‌شود.

مناطق مختلف تهران را با ویژگی‌های مختلف و متمایزی می‌شناسند و خانواده‌ها بر اساس آنها برای خرید خانه اقدام می‌کنند. منطقه ۱۲ تهران هم به دلیل وجود خانه‌های قدیمی، مراکز تجاری و قیمت مناسب خانه‌ها در برخی از محله‌ها، ویژگی‌های متمایزی به وجود آورده است تا به عنوان یکی از گزینه‌های اصلی خرید ملک محسوب شود. در صورتی که قصد دارید این منطقه از تهران را برای خرید و یا اجاره خانه انتخاب کنید، توصیه می‌شود این مقاله از مجله اینترنتی نیازمندی‌های همشهری را تا پایان مطالعه کنید.

معرفی منطقه ۱۲ تهران

این منطقه از شمال به خیابان انقلاب، از جنوب به خیابان شوش، از سمت شرق به خیابان ۱۷ شهریور و از سمت غرب به خیابان حافظ منتهی می‌شود. منطقه ۱۲ با مساحت ۹۲ کیلومتر مربع توسط ۶ ناحیه شهرداری مدیریت می‌شود. همچنین بر اساس آخرین سرشماری‌ صورت گرفته در ۱۰ سال گذشته، این منطقه از جمعیتی حدودا ۲۴۰.۰۰۰ نفری برخوردار است. لازم به ذکر است این آمار اکنون با تغیرات زیادی همراه بوده است. وجود بازار بزرگ تهران، دسترسی بسیار آسان به سایر مناطق و قیمت مناسب املاک مسکونی از ویژگی‌های مهم منطقه محسوب می‌شود.

محله‌های منطقه ۱۲ تهران

منطقه ۱۲ از ۶ ناحیه تشکیل شده است و ۱۳ محله را در خود جای داده است. فردوسی، بهارستان، دروازه شمیران، ایران، ارگ پامنار، امام زاده یحیی، آبشار، سنگلج، بازار، قیام، تختی، هرندی، کوثر به عنوان محله‌های منطقه ۱۲ تهران شناخته می‌شود. در ادامه محله‌های معروف منطقه ۱۲ را مورد بررسی قرار داده‌ایم:

محله ایران

این محله از منطقه ۱۲ را با ساختمان‌های مجلس می‌شناسند. معمولا برای خانواده‌های مذهبی تهران، محله ایران به عنوان یکی از گزینه‌های اصلی خرید ملک محسوب می‌شود.

محله بهارستان

بسیاری از مراکز مهم خرید و کسب و کارهای کوچک و بزرگ در محله بهارستان فعالیت می‌کنند. این محله که همسایه محله ایران است علیرغم وجود مراکز تجاری از واحدهای مسکونی نیز برخوردار است.

محله آبشار

همجواری با بازار بزرگ تهران باعث شده است تا محله آبشار یکی از محبوب‌ترین محله‌های منطقه ۱۲ برای خرید ملک محسوب شود.

محله پامنار

محله پامنار را به عنوان اولین‌ها می‌شناسند. چرا که اولین امکاناتی که در سال‌های گذشته مانند تلفن در اختیار شهروندان تهرانی گذاشته می‌شد، این محله به عنوان افتتاح کننده خدمات محسوب می‌شد. پامنار علیرغم اینکه به عنوان یکی از قدیمی‌ترین محلات تهران محسوب می‌شود اما همچنان مورد استقبال بسیاری از خریداران خانه قرار دارد.

محله سنگلج

این محله را با تماشاخانه قدیمی و خاطره انگیز سنگلج می‌شناسند. نزدیکی با ساختمان مرکزی شهرداری تهران و پارک شهر از ویژگی‌های اصلی محله سنگلج به شمار می‌آید.

محله دوازه شمیران

دروازه شمیران به عنوان یکی از دروازه‌های شمالی تهران قدیم، جز با اصالت‌ترین مناطق مسکونی مرکز شهر تهران شناخته می‌شود.

محله فردوسی

این محله از مراکز تجاری، سفارتخانه، ساختمان‌های دولتی و از تعداد کمی از مناطق مسکونی تشکیل شده است.

شرایط آب و هوایی منطقه ۱۲ تهران

این منطقه کانون اصلی تولید تقاضاهای سفر در شهر تهران است و به همین خاطر جزو یکی از آلوده‌ترین مناطق این شهر محسوب می‌شود. منطقه ۱۲ به دلیل وجود پارک‌های زیاد در روزهای خلوت و تعطیل از آب و هوای خنکی برخوردار است.

مسیرهای دسترسی به منطقه ۱۲ تهران

به دلیل تجاری بودن منطقه ۱۲، دسترسی به این منطقه با وسایل حمل و نقل عمومی بسیار راحت است و مردم تهران می‌توانند از طریق اتوبوس و مترو در زمان کوتاهی خود را به این منطقه برسانند. در حال حاضر این منطقه با برخورداری از ۹ ایستگاه مترو برای جابه جایی شهروندان خدمات رسانی می‌شود.

ایستگاه‌های متروی منطقه ۱۲

  • امام خمینی
  • بهارستان
  • پانزده خرداد
  • خیام
  • دروازه دولت
  • دروازه شمیران
  • سعدی
  • میدان محمدیه
  • ملت

همچنین وجود خطوط اتوبوس‌رانی و تاکسیرانی مختلف در این منطقه، شرایط دسترسی محلی را برای ساکنین سهل کرده است.

امکانات درمانی منطقه ۱۲ تهران

این منطقه با برخورداری از چندین بیمارستان دولتی، امکانات درمانی را برای ساکنین مهیا کرده است. بیمارستان اکبر آبادی در مولوی، بیمارستان طرفه در خیابان این سینا، بیمارستان سوم شعبان در میدان قیام بیمارستان معیری در میدان بهارستان از جمله بیمارستان دولتی و مجهز منطقه ۱۲ است.

امکانات فرهنگی منطقه ۱۲ تهران

در گذشته منطقه ۱۲ به عنوان یکی از مناطق فرهنگی تهران نیز شناخته می‌شد. این منطقه با بهره مندی از سینماهای مختلف، فیلم‌های ایرانی و خارجی مورد علاقه بسیاری از مردم اکران می‌شد و همواره مورد استقبال بسیاری از علاقمندان به فیلم از سوی مردم تهران قرار می‌گرفت. این منطقه با برخورداری از سینماهای ممتاز و درجه یک، امکانات فرهنگی مناسبی در اختیار مردم قرار داده است. در حال حاضر یکی از بزرگ‌ترین مراکز سینمایی تهران با نام پردیس سینمایی چارسو در منطقه ۱۲ قرار دارد. این پردیس سینمایی با ۶ سالن مجهز در تقاطع خیابان حافظ و جمهوری قرار دارد.

مراکز تاریخی منطقه ۱۲ تهران

وجود کلیساها، کنیسه‌ها و آتشکده‌های مختلف باستانی در منطقه ۱۲، وزن این منطقه را به لحاظ وجود مراکز تاریخی در تهران سنگین‌تر کرده است. کاروانسرای خانات، عمارت مسعودیه، سبزه‌میدان، سردر باغ ملی، خانه مستوفی‌الممالک، مدرسیِ فیروز بهرام از دیگر مکان‌های تاریخی منطقه ۱۲ محسوب می‌شود.

میانگین قیمت مسکن در منطقه ۱۲ تهران

قیمت آپارتمان مسکونی در برخی از محله‌های منطقه ۱۲ تا حدودی بسیار مناسب است و می‌توان با بودجه کمتری نسبت به سایر مناطق مختلف تهران برای خرید ملک انتخاب کرد. به طول کلی قیمت خرید خانه در منطقه ۱۲ با توجه به سال ساخت، نوع سازه، موقعیت جغرافیایی و قرارگیری ملک تعیین می‌شود. به منظور بررسی قیمت آپارتمان نوساز در منطقه ۱۲، میانگین قیمت املاک را در بازه متراژهای زیر ۸۰ متر، ۸۰ تا ۱۵۰ متر و بالای ۱۵۰ متر را مورد بررسی قرار دادیم:

  • پایین‌تر از ۸۰ متر، حدود ۲ میلیارد تومان
  • ۸۰ تا ۱۵۰ متر، حدود ۳.۵ میلیارد تومان
  • بالاتر از ۱۵۰ متر، حدود ۷ میلیارد تومان

جهت دسترسی به آگهی‌های فروش ملک در منطقه ۱۲، از طریق سایت نیازمندی‌های همشهری اقدام نمایید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code