وقتی بیمار می‌شوید و احساس کسالت می‌کنید چقدر حاضرید خرج کنید تا دوباره انرژی و سلامت از دست رفته را به بدنتان بازگردانید؟ حاضرید تا پشت کوه‌های قاف سفر کنید و نسخه جادویی فلان پزشک را مرهم بیماری‌تان کنید و به سلامت از بحران گذر کنید. اگر قرار باشد با یک فرمول ساده و بی‌دردسر سلامتی و شادابی را برای همیشه در آغوش بکشید، چه؟!

نگران نباشید نمی‌خواهیم بگوییم برای این همنشینی ساده مجبورید سختی مسیر را به جان بخرید و از دشوارترین مسیرها سلامتی را همنشین همیشگی‌تان کنید. شاید باورتان نشود اگر بگوییم با آگاهی از نوع مزاجی که دارید می‌توانید بهترین و مناسب‌ترین شیوه زندگی را تجربه کنید. می‌توانید با کمک غذاها و خوراکی‌ها از ابتلا به انواع بیماری‌ها پیشگیری کنید. می‌توانید شغلی انتخاب کنید که در آن به خوبی بدرخشید. حتی می‌توانید با تکنیک‌های طلایی که متخصص طب سنتی در اختیارتان قرار می‌دهد بهترین شاهزاده رؤیاهای‌تان را به زندگی مشترک دعوت کنید. با ما همراه باشید و توصیه‌هایی این مقاله از مجله اینترنتی نیازمندی‌های همشهری از زبان تعدادی از متخصصان را بخوانید.

طبعی که از بدو تولد همراهی‌تان می‌کند

برای آنکه تعریف ساده‌ای از طبع داشته باشم باید بگویم که طبع سیستم یا نیرویی حاکم بر بدن است که بدن را در موقعیت درست و سلامت نگه می‌دارد. این نیرو تحت تأثیر اقلیم، تغذیه، فعالیت فیزیکی و سبک زندگی افراد تصمیم می‌گیرد که چطور بدن را مدیریت کند تا بدن طی یکروند یکنواخت، سلامتی و تندرستی‌اش را حفظ کند. انسان با این طبع متولد می‌شود و غالبا نمی‌توان تغییری در این طبع ایجاد کرد؛ و این جدای از مزاج افراد است که تحت تأثیر گرمی و سردی و خشکی و تری بدن و اعضای آن است. با همه این‌ها طبع اولیه، انسان را در شرایط دشوار همراهی می‌کند و برای حفظ سلامت او واکنش نشان می‌دهد.

مزاج‌تان درباره شما چه می‌گوید؟

به طورکلی ۹ مزاج برای بدن می‌توان متصور بود. مزاج‌های مفرد که شامل گرمی، سرمی، تری و خشکی است. مزاج‌های مرکب که شامل گرم و خشک، گرم و تر، سرد و خشک و سرد و تر است و نهمین آنها مزاج معتدل است. مزاج‌ها ساعت به ساعت با تغییراتی که در نوع تغذیه، رفتار، خواب و فعالیت‌های فیزیکی و البته شرایط اقلیمی افراد به وجود می‌آید، تغییر می‌کنند. البته توجه به این نکته نیز مهم است که مزاج در سنین، فصول و اندام‌های مختلف نیز متفاوت است و البته این مزاج‌ها بر یکدیگر تأثیر می‌گذارند.

برای نمونه در نظر بگیرید که فصل بهار مزاجی گرم و تر دارد بنابراین افرادی که مزاج گرم و تر دارند و در اصطلاح به آنها دموی مزاج می‌گوییم تحت تأثیر این مزاج قرار می‌گیرند. حالت سستی و رخوت و بی‌حالی بر آنها بیش از پیش غالب می‌شود چرا که گرمی و تری آنها در مقایسه با مزاج‌های دیگر مضاعف است. یا در نظر بگیرید مزاج تابستان گرم و خشک است کسی که مزاجش صفراوی باشد در این فصل بیشتر از گرما و عوارضش آسیب می‌بیند. حال اگر این فرد در دهه سوم زندگی هم باشد وضعیت تشدید می‌شود چون مزاج بدن از این سن به بعد رو به گرمی و خشکی می‌رود. پس گرمی و خشکی بر او غالب می‌شود و این می‌تواند عوارضی را به همراه داشته باشد. بنابراین دانستن مزاج هر فرد و مدیریت کردن آن با کمک سبک زندگی و مشورت متخصص طب سنتی یا پزشک سنتی می‌تواند بسیار مؤثر باشد.

بهترین مزاج کدام است؟

در این مورد به طورکلی نمی‌توان اظهار نظر کرد چون هر فرد با توجه به مزاج خلقی خودش و سبک زندگی که دارد ممکن است احساس سلامتی داشته باشد. اما از دیدگاه من بهترین مزاج گرمی و تری است. گرمی انرژی و حیات دارد. درست مثل خورشید که اگر نباشد کل حیات از بین می‌رود. از طرفی تری هم مانند آب، حیات بخش است. بر اساس همین دیدگاه به نظرم گرمی و تری لازمه صد درصد حیات است. افرادی که گرمی و تری دارند (دموی‌مزاج‌ها) اگر بر اساس اصول درست زندگی کنند و سبک زندگی صحیحی داشته باشند و تغذیه‌شان را رعایت کنند از جمله افرادی هستند که می‌توانند عمر طولانی‌تری داشته باشند.

البته بعد از این مزاج می‌توان به گرمی و خشکی، سردی و خشکی و در نهایت سردی و تری اشاره کرد. البته افرادی که مزاج سرد و تر دارند هم اگر با مشاوره یک متخصص طب سنتی زندگی کند می‌توانند نتیجه خوبی بگیرند. این گروه غالبا مقاومت کمی در برابر غالبا در برابــر ناملایمات طبیعت دارند. پرهیزهای غذایی خاصی دارند و اصولا با هر ناپرهیزی حال‌شان دگرگون می‌شود. درحالی که افرادی که گرم و تر هستند به این سادگی‌ها دچار مشکل نمی‌شوند و کمتر به زحمت می‌افتند.

مزاج گرم و تر – دموی‌های خوش مشرب

کسانی که مزاج گرم و تر دارنــد معمولا خوش صحبت و خوش مشرب هستند. این گروه افراد که دموی مزاج‌اند روابط عمومی بالایی دارند و البته ویژگی‌های فیزیکی واضحی دارند. معمولا وقتی با این افراد دست می‌دهید، دست‌شان مرطوب و گرم است. پوست بدن آنها نرم و غالبا  رنگ پریده است. این افراد غالبا آرام‌اند و دیر عصبانی می‌شوند اما اگر عصبانی شوند شدت و میزان عصبانیت‌شان زیاد است. مزه شیرین در دهان، سنگینی سر و ســرخی چشم‌ها از دیگر ویژگی‌های این گروه است.

مزاج گرم و خشک صفراوی‌های سرعتی

افرادی که صفراوی هستند یعنی مزاجشان گرم و خشک است غالبا تندوتیز عمل می‌کنند و ســرعت عمل بالایی در کارهایشان دارند. آنها در تصمیم گیری‌ها سریع الانتخاب هستند. این گروه همان افرادی هستند که در زمستان آنها را با لباس آستین کوتاه مشاهده می‌کنید. آنها طاقت گرما ندارند و تحمل فصل تابستان برایشان دشوار است. زیاد تشنه می‌شوند و غالبا دهانشان خشک است. این افراد گاهی سر به هوا می‌شوند و غالبا به خاطر عجله‌ای که دارند کم دقت به نظر می‌رسند. زردی رنگ، تلخی دهان، عطش زیاد از جمله مواردی است که در صفراوی‌ها غالبا دیده می‌شود.

مزاج سرد و تر – بلغمی‌های شیرینی دوست

مردان و زنانی که در گروه بلغمی‌ها قرار می‌گیرند فربه و چاق هستند و میزان چربی در بدنشان زیاد است. این گروه که مزاج سرد و تر دارند غالبا دهنی مرطوب دارند و خوش خواب‌اند و میل به خوردن شیرینی در آنها زیاد است. این گروه در زمستان چندان راحت نیستند. آنها کمتر عصبانی می‌شــوند و غالبا آرام و صبورند. رنگ پوســت بلغمی‌ها سفید اســت. آب دهانشان معمولا زیاد است. نفخ و ترش کردن معده از جمله شکایت این گروه است و فراموشی زیاد سراغشان می‌آید.

تکلیف ۵ مزاج دیگر

سردی، تری، گرمی و خشکی و معتدل بخش دیگری از مزاج‌های نه گانه هستند که به آنها مزاج مفرد یا مطلق گفته می‌شود. البته در مطلق بودن آنها نباید خیلی قطعیت داشت چون این نوع مزاجها طیف‌اند و به سادگی نمی‌توان گفت که فلان فرد صد درصد گرم مطلق یا تر مطلق است. این مزاج‌ها طیف‌های مختلفی دارند و وقتی پای مقایسه به میان می‌آید فردی در مقایسه با دیگری می‌تواند گرمتر یا می‌تواند خشک‌تر یا سردتر باشد.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code