فیروزکوه به عنوان یکی از شهرهای استان تهران در دامنه رشته کوه البرز قرار دارد و یکی از سردترین شهرهای کشور محسوب می‌شود.

این شهر پاییز و زمستانی سرد دارد، اما تابستان خنک آن دلیل خوبی است تا خیلی‌ها برای تغییر آب و هوا به آنجا سفر کنند. خانه تاریخی مزداران از دوره قاجار، تپه‌های باستانی سرتپه، قلعه الجورد، سرخ قلعه روستای سرانزا و رباط شاه عباس امین آباد یادگار دوران صفویه و کاروانسرای گدوک از مکان‌های تاریخی فیروزکوه هستند. اگر تاکنون به فیروزکوه سفر نکرده‌اید، با معرفی مکان‌های دیدنی آن شما را به یک مسافرت خاطره انگیز می‌بریم. همین حالا شال و کلاه کنید تا با هم به یکی از سردترین شهرهای تهران برویم.

چشمه آب معدنی خمده فیروزکوه

چشمه آب معدنی خمده از مکان‌های دیدنی فیروزکوه است که در ۵ کیلومتری جاده فیروزکوه و روستای زرین درشت قرار دارد. این چشمه یک استخر طبیعی است با آبی زلال که ورای جلوه زیبایش، از ویژگی درمانی برخوردار است و خیلی از شهروندان برای تسکین دردهای مفصلی، کلیوی و بیماری‌های پوستی به اینجا می‌آیند.

روستا و دریاچه لزور فیروزکوه

روستای زیبای لزور در ۴۵ کیلومتری شمال غرب فیروزکوه قرار گرفته و دارای طبیعتی بکر، چشم نواز و بسیار باصفاست. وجود درختان سرسبز و با شکوه، رودخانه‌های خروشان و پرآب و همچنین آب و هوایی دلچسب و آسمانی صاف این روستا را به یکی از بهترین دیدنی‌های فیروزکوه تبدیل کرده است. روستای لزور انتخاب بسیار خوبی برای عاشقان طبیعت خواهد بود. در نزدیکی روســتا دریاچه‌ای واقع شــده که مثال نگین فیروزه می‌درخشد و زیبایی کم نظیری دارد. اهالی آن را با نام دریاچه سد لزور، سد سیاهرود و معجز چشمه می‌شناسند. در این منطقه امکانات تفریحی دیگری هم مهیاست. گردشگران می‌توانند در کنار لذت بردن از خرمی روستا، به کوهنوردی، پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری هم بپردازند.

غارهای پنهانی فیروزکوه

غارهای فیروزکوه جذابیت‌های دیدنی پنهان این خطه به شمار می‌آیند. غار رودافشان، غار بورنیک، غار اسپهبد خورشید و غار زنگیان از غارهایی‌اند که در مسیر فیروزکوه می‌توان دید. غار بورنیک طولانی‌ترین غار استان تهران است که در دشت سرسبز بورنیک واقع شده است. برای رفتن به آن باید به روستای هرانده سفر کرد. بعد از پارک خودرو در روستا و گذر از نیزارها و چمنزارها، آن وقت است که می‌توان ورودی غار را در بالای کوه دید.

 

ورود به غار نیاز به کوهنوردی نیم ساعته دارد. درون غار نگاره‌های زیبایی به چشم می‌خورد و دارای ۳ تالار پهناور است. خفاش‌ها تنها میزبان‌هایی هسـتند که درون این غار لانه دارند و از دیدن‌شان نباید ترسید. غار رودافشان هم مکان دیدنی دیگری است که در ۶۰ کیلومتری فیروزکوه قرار دارد. از زیبایی‌های این غار می‌توان به تالار اصلی که پر از طاقدیس و ناودیس و تعدادی ایوان ساخته شده با سنگچین و خرده سفال اشاره کرد. همچنین یک دهلیز هم در رودافشان وجود دارد که با نام معبد آناهیتا شناخته می‌شود. این دهلیز ابتدای مسیر غار جای گرفته و دارای حوض آب و ستون میانی است. به همین دلیل نام الهه آب در اساطیر ایرانی، یعنی آناهیتا، را روی آن گذاشته‌اند.

میشینه مرگ درهای پر از هیجان فیروزکوه

میشینه مرگ، از دیگر جاذبه‌های گردشگری فیروزکوه است. اهالی آن را به درهای پر از هیجان یا چهارمحال تهران می‌شناسند. دلیلش هم وجود پستی و بلندی‌های زیادی است که برای رفتن به آن باید طی کرد، به خصوص بالا رفتن از صخره‌ها که لذت را با ترس توام می‌کند.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code