بانک مسکن از طریق برگزاری آزمون استخدامی بر اساس شرایط عمومی و اختصاصی اقدام به تامین نیروی انسانی مورد نیاز خود می‌کند.

بانک مسکن از جمله بانک‌های دولتی کشور به شمار می‌رود که بر اساس خدمات بانکداری خرد، بانکداری سرمایه گذاری و تسهیلات مسکن بنا شده است. این بانک در حال حاضر ۱۲۰۹ شعبه در سراسر کشور دارد که حدود ۱۲۲۶۰ نفر در آنها مشغول به کار هستند. بانک مسکن را باید مانند برخی از بانک‌های دولتی دانست که از ادغام بانک‌های رهنی ایران، ساختمان، شرکت سرمایه گذاری‌های ساختمانی بانک‌های ایران و ۱۳ شرکت پس انداز و وام مسکن مانند کوروش، اکباتان و پاسارگاد در تهران و سایر مراکز استان ها بنا شده است.

اشتغال در بانک مسکن رویای بسیاری از جوانان آرزومند به استخدام در بانک‌ها به شمار می‌رود. این مقاله از مجله اینترنتی نیازمندی‌های همشهری مراحل و نحوه استخدام در بانک مسکن را به شما معرفی می‌کند.

ثبت نام آزمون اولین گام استخدام بانک مسکن

آن طور که از شواهد پیداست، بانک مسکن هر چند سال یکبار آزمون استخدامی برگزار می‌کند تا نیروی انسانی مورد نیاز خود را جذب کند. آزمون استخدامی بانک مسکن آخرین بار در مهر ماه سال ۱۳۹۶ برگزار شد و با وجود گذشت بیش از ۴ سال از آن زمان، هیچ اطلاعیه‌ای از سوی این بانک برای استخدام صادر نشده است. با این همه با توجه به شرایط و مراحل استخدام بانک مسکن در سال‌های گذشته پیش بینی می‌شود در صورت استخدام جدید همانند سنوات گذشته آزمون استخدامی برگزار شود.

نحوه ثبت نام در آزمون استخدام بانک مسکن

بانک مسکن معمولا برای استخدام نیروی انسانی مورد نیاز خود طی اطلاعیه‌ای از علاقمندان واجد شرایط برای شرکت در آزمون کتبی دعوت به عمل می‌آورد. برای شرکت در آزمون استخدامی بانک مسکن، ابتدا باید ثبت نام کنید. ثبت نام آزمون از طریق سایت سنجش به آدرس Sanjesh.org  انجام می‌شود.

در صورت اعلام آزمون استخدامی بانک مسکن، شما می‌توانید وارد سایت سازمان سنجش شده و گزینه مربوط به استخدام متمرکز دستگاه‌های اجرایی را در منوی سمت راست کلیک کنید. سپس گزینه مربوط به ثبت نام آزمون استخدامی دستگاه اجرایی در سال مثلا۱۴۰۰را بزنید. حالا می‌توانید کارت اعتباری مربوط به آزمون را خریداری کنید.

با خرید کارت اعتباری مربوط به هزینه ثبت نام در آزمون مشترک فراگیر دستگاه‌های اجرایی مراحل ثبت نام خود را انجام دهید. بهتر است بدانید بدون خرید کارت اعتباری سازمان سنجش، نمی‌توانید این مراحل را دنبال کنید. با خرید کارت اعتباری آزمون و وارد کردن شماره سریال کارت اعتباری می‌توانید وارد صفحه مربوط به ثبت نام شوید و مراحل ثبت نام خود را تکمیل کرده و مدارک خواسته شده برای ثبت نام را در سامانه ثبت نامی سازمان سنجش آپلود کنید. پس از این مرحله، سامانه کد رهگیری به شما می‌دهد آن زمان است که می‌توانید اطمینان حاصل کنید که ثبت نام شما به درستی انجام شده است.

مدارک لازم برای ثبت نام آزمون استخدام بانک مسکن

آن دسته از افراد جویای کار که دوست دارند در بانک مسکن استخدام شوند، باید توجه کنند مدارک مورد نیاز برای ثبت نام در آزمون استخدامی بانک را قبل از شروع ثبت نام آماده کنند. مدارک لازم برای شرکت در آزمون استخدامی بانک مسکن که معمولا در دفترچه ثبت نامی آزمون منتشر می‌شود عبارت است از:

_ عکس اسکن شده از داوطلب. توجه کنید عکس‌تان باید سه در چهار با پس زمینه سفید و برای سال جاری باشد. از انتخاب عکس‌هایی که حاشیه ای مانند منگنه یا اثر مهر داشته باشد خودداری کنید. حجم عکس حداکثر ۷۰ کیلوبایت و اندازه ۲۰۰ در ۳۰۰ پیکسل یا ۳۰۰ در ۴۰۰ پیکسل باشد.

اسکن مدارک زیر:

_ پشت و روی کارت ملی داوطلب

_ صفحات اول و دوم شناسنامه و در صورت داشتن توضیح صفحه توضیحات

_ مدرک تحصیلی داوطلب که بانک هنگام ثبت نام اعلام کرده است.

_ کارت پایان خدمت سربازی یا کارت معافیت دائم غیر پزشکی داوطلب (ویژه آقایان)

_ مدرکی که نشان دهنده بومی بودن داوطلب باشد. (برای کسانی که بومی بودن را هنگام ثبت نام انتخاب کردند.)

_ مدارک مربوط به ایثارگری یا بهزیستی (این بخش مربوط به کسانی است که سهمیه ایثارگری دارند یا معلولیت را انتخاب کردند.)

نحوه برگزاری آزمون استخدام بانک مسکن

همان طور که گفتیم آزمون استخدام بانک مسکن در دو مرحله برگزار می‌شود. مرحله اول آزمون کتبی که با ثبت نام در سایت سازمان سنجش می‌توانید در آن شرکت کنید. آزمون کتبی استخدام بانک مسکن مانند کنکور به صورت همزمان در یک روز مشخص در سراسر کشور برگزار می‌شود. چون تاکنون اطلاعیه‌ای از سوی بانک مسکن درباره برگزاری آزمون استخدامی منتشر نشده است پس نمی‌توان زمان دقیق برگزاری آزمون را اعلام کرد.

سوالات آزمون استخدام بانک مسکن

در آزمون کتبی سوالات به دو بخش عمومی و اختصاصی تقسیم می‌شوند. معمولا دروس عمومی آزمون استخدامی بانک مسکن همانند دیگر آزمون‌های استخدامی از منابعی همچون زبان و ادبیات فارسی، فناوری اطلاعات (مهارت‌های هفتگانه ICDL)، ریاضی و آمار مقدماتی، معارف اسلامی، اطلاعات عمومی، دانش اجتماعی و حقوق اساسی، زبان انگلیسی عمومی و هوش و توانمندی‌های عمومی و سئوالات بخش اختصاصی هم از منابع کتب اختصاصی دانشگاه‌ها مطرح می‌شود.

پس از آزمون کتبی مرحله دوم یا شفاهی آزمون استخدامی که شامل مصاحبه‌های تخصصی و معاینات پزشکی است، شروع می‌شود. در این مرحله تنها داوطلبانی مجاز به شرکت هستند که در آزمون کتبی نمره لازم را کسب کرده باشند. برای اطلاع از مباحث بخش مصاحبه هم می‌توانید سراغ افرادی که در حال حاضر در بانک مسکن مشغول به کار هستند بروید و از آنها درباره نمونه سوالات مصاحبه و گزینش سوال کنید. پس از موفقیت فرد در مرحله مصاحبه و معاینات پزشکی نتیجه نهایی استخدام مشخص می‌شود.

شرایط استخدام در بانک مسکن

حتما با مطالعه این مقاله متوجه می‌شوید که شرایط عمومی استخدام در بانک مسکن مانند دیگر بانک‌ها است. باید بگوییم که شرایط عمومی نه تنها در بانک‌ها بلکه در همه ارگان‌ها و نهادهای دولتی تقریبا یکسان است و افرادی که می‌خواهند در این نهادها یا بانک ها استخدام شوند توجه کنند که حتما این شرایط را داشته باشند. شرایط استخدام در بانک مسکن به دو بخش شرایط عمومی و شرایط اختصاصی تقسیم می‌شود.

شرایط عمومی استخدام در بانک مسکن

_ داشتن تابعیت ایرانی و اعتقاد به دین مبین اسلام یا یکی از ادیان شناخته شده در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران

_ التزام به قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران

_ نداشتن سابقه کیفری و ممنوعیت استخدام در دستگاه های اجرایی توسط آراء مراجع قضایی و ذی صلاح

_ داشتن سلامت جسمانی و روانی و توانایی انجام کار و امور بانکی که استخدام می‌شوید.

_ در صورت عدم تایید توانایی داوطلب هنگام استخدام توسط دستگاه مربوطه در مرحله معاینه پزشکی یا مصاحبه، مرجع رسیدگی به اعتراض داوطلب شورای علوم پزشکی استان محل خدمت است.

_ عدم اعتیاد به دخانیات و مواد مخدر

_ انجام خدمت مقدس سربازی یا معافیت قانونی (ویژه داوطلبین آقا). دقت کنید ملاک ارائه کارت پایان خدمت یا کارت معافیت دائم غیرپزشکی داوطلب است.

_ عدم وجود هر گونه رابطه استخدام رسمی، ثابت و پیمانی با دستگاه‌های اجرایی در زمان ثبت نام. داوطلبین برای استخدام، نباید بازنشسته دستگاه های اجرایی یا جزء نیروهای بازخرید خدمت باشند.

شرایط تحصیلی داوطلبان آزمون استخدام بانک مسکن

_  داوطلب باید مدرک مقطع تحصیلی اعلام شده در دفترچه ثبت نام از سوی بانک را هنگام ثبت نام داشته باشد. متقاضیان می‌توانند در آزمون استخدام بانک مسکن ثبت نام کنند که رشته تحصیلی، گرایش و مقطع تحصیلی آنها با عنوان رشته تحصیلی مندرج در شرایط دفترچه مطابقت داشته باشد. همچنین عنوان رشته تحصیلی و گرایش باید در متن گواهینامه پایان تحصیل قید شده باشد در غیر این صورت حذف می‌شوند.

_ متقاضی باید قبل از ثبت نام فارغ التحصیل شده باشد.

جانبازان، آزادگان فرزندان و همسران شهدا، فرزندان و همسران جانبازان ۲۵ درصد به بالا و فرزندان و همسران آزادگانی که  تا یک سال و بیشتر سابقه اسارت دارند و رزمندگان با سابقه حداقل شش ماه حضور داوطلبانه در جبهه ها از شرط حداکثر سن معاف می‌شوند و کمتر از شش ماه به میزان حضور داوطلبانه در جبهه بر شرط سن او افزوده می‌شود.

شرایط سنی متقاضیان استخدام بانک مسکن

شرط سنی برای استخدام در بانک مسکن در آخرین آزمون استخدام حداقل ۲۰ سال با مدرک دیپلم و ۳۵ سال برای مدارک فوق دیپلم و لیسانس و حداکثر ۴۰ سال برای مدارک فوق لیسانس و دکتری است.

در شرط سن استخدام، به سن افراد خانواده معظم شهدا (پدر، مادر، خواهر و برادر شهید) تا ۵ سال افزوده می‌شود.

شرایط اختصاصی استخدام در بانک مسکن

داوطلبان استخدام در بانک مسکن باید تعهد محضری خدمت بدهند که تا ۱۰ سال درخواست جابجایی نکنند.

_ متقاضیان شغل نگهبانی باید حداقل قدشان ۱۷۵ سانتی متر باشد و کارت پایان خدمت نظام وظیفه را داشته باشند.

_ از پذیرفته شدگان در شغل نگهبانی تعهد محضری خدمتی مبنی بر حداقل ۱۰ سال خدمت در شغل مذکور دریافت می‌شود. کسانی که به عنوان نگهبان بانک مسکن استخدام می‌شوند حتی اگر مدرک تحصیلی بالاتر اخذ کرده و به بانک ارائه دهند امکان تغییر شغل برایشان مقدور نیست.

_ برای شغل نگهبانی بانک مسکن موفقیت در آزمون ورزشی آمادگی جسمانی الزامی است.

_  داوطلبان پذیرفته شده باید توانایی روانی و جسمانی برای انجام کاری که استخدام می‌شوند را داشته باشند.

_ در صورت پذیرش نهایی در همه مراحل استخدامی بانک، تعیین شعبه محل خدمت پذیرفته شدگان به عهده بانک های مذکور است.

نکات مهم در خصوص شرایط اختصاصی و عمومی داوطلبان

دقت کنید قبل از ثبت نام برای شرکت در آزمون استخدامی بانک مسکن، شرایط لازم عمومی و اختصاصی مورد نظر بانک را دارا باشید. چون در صورتی که بعد از ثبت نام یا آزمون و حتی استخدام عدم شرایط لازم برای استخدام بر بانک محرز شود، مسئولان بانک از استخدام شما جلوگیری می کنند یا همکاری تان با بانک قطع می شود. بهتر است برای اطلاع از جدیدترین شرایط استخدام بانک مسکن از طریق سایت بانک پیگیر شوید، چرا که پرس و جو از افراد غیر متخصص در این زمینه شما را گمراه می‌کند.

نگاهی به فعالیت‌های بانک مسکن

بانک مسکن با شبکه گسترده خود در سطح کشور به عنوان بنگاه اقتصادی معتبر علاوه بر خدمات بانکی نوین، با پرداخت تسهیلات در بخش مسکن مانند خرید مسکن، ساخت و تعمیر واحدهای مسکونی فعالیت می‌کند. این بانک به عنوان بانکی تخصصی در حوزه مسکن و ساخت و ساز با هدف افزایش خدمات رسانی عمومی و افزایش رضایتمندی مشتریان همچنین توسعه و رونق اقتصاد کشور به فعالیت خود ادامه می‌دهد. تسهیلات ویژه بانک مسکن به آن دست از هموطنانی که آرزوی داشتن سرپناهی مستقل را داشتند کمک کرد تا آرزویشان تحقق پیدا کند.

سیاست‌های بانک مسکن

سیاست‌های بانک مسکن به منظور حمایت از ساخت و سازهای کوچک متراژ و میان متراژ از طریق الویت پرداخت تسهیلات ساخت مسکن به سازندگان این واحدها را می‌توان از جمله کارهایی دانست که بانک مسکن در ایجاد مسکن برای دهک‌های کم درآمد انجام داده است. ساخت و ساز بافت‌های فرسوده شهری و حمایت از برنامه بازآفرینی شهری همچنین قرار گرفتن این موضوع در الویت پرداخت تسهیلات ارزان قیمت و با سقف قیمت مناسب را هم باید جزء مهم‌ترین اقدامات و سیاست‌هایی دانست که بانک مسکن آن را پیگیری می‌کند.

فعالیت‌های بانک مسکن در حوزه اجتماعی

بانک مسکن علاوه بر ارائه تسهیلات در حوزه مسکن، به عنوان یکی از بانک‌های بزرگ کشور همواره در حوزه‌های اجتماعی فعالیت‌های پررنگی داشته است. فعالیت‌های چشمگیر اجتماعی این بانک در سال‌های اخیر باعث شد تا موفق به دریافت نشان اهتمام عمل به مسئولیت اجتماعی شود. توجه به توسعه آموزش در مناطق محروم، اعطای نوشت افزار به دانش آموزان، حمایت از آسیب دیدگان بلایای طبیعی با اعطای تسهیلات قرض الحسنه و اهدای بسته های حمایتی نقدی و غیر نقدی، حمایت از انجمن نابینایان و ارائه خدمات جدید به روشن دلان، حمایت از آسیب دیدگان اجتماعی با کمک به آزادسازی زندانیان جرایم غیرعمد، طرح پاکیزه سازی و حفظ محیط زیست با راه اندازی سیستم پرداخت الکترونیک عوارض جاده‌ای تنها بخشی از فعالیت‌های اجتماعی بانک مسکن است.


One thought on “قدم به قدم تا استخدام بانک مسکن”
  1. سلام رسول همتی ام دونبال شغل دولتی ام مدرک دیپلم رشته کامپیوتر ام بامداد ۱۴ گواهینامه پایه دو ماشین و گواهینامه موتور سیکلت دارم سن ۲۶ سال کارت پایان خدمت دارم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code