خودرو علاوه بر هزینه‌های خرید لوازم یدکی، تعمیر و نگهداری و سوخت، هزینه دیگری از جمله عوارض شهرداری دارد که بصورت سالانه باید پرداخت شود.

عوارض خودرو یعنی پرداخت مبلغی به صورت سالانه بابت طی شدن خودرو در خیابان‌ها و حرکت دادن آن در معابر و جاده‌های شهری و یا غیر شهری. در صورتی که دارنده وسیله نقلیه در موعد مقرر عوارض خودروی خود را پرداخت نکند مشمول جریمه دیر کرد معادل ۲ درصد به ازای هر ماه محاسبه شده که به مبلغ عوارض در سال آینده اضافه می‌شود. پرداخت عوارض خودرو مربوط به تمام خودروها از جمله وسایل نقلیه معمولی، موتورسیکلت و یا خودورهای سنگین است و حتی هیچ خودروی دولتی نیز از پرداخت عوارض فوق معاف نیست. ما در این مقاله از مجله اینترنتی نیازمندی‌های همشهری به طور کامل عوارض خودرو و نحوه محاسبه آن را مورد بررسی قرار داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

امور قابل استفاده عوارض شهرداری

به طور کلی عوارض شهرداری خودرو شامل عوارض و مالیات‌های شهری است که صرف هزینه‌های نگهداری، مدیریت و بهبود بخشی شهرها، مناطق، محله‌ها و خیابان ها می‌شود. در صورتی که شهروندان نسبت به پرداخت آن کوتاهی کنند، ارائه خدمات شهری را مختل خواهد کرد. لازم به ذکر است بخشی از عوارض شهرداری نیز به عنوان درآمد ثابت شهرداری به حساب این ارگان واریز خواهد شد.

نحوه محاسبه عوارض سالانه شهرداری

پیش از سال ۱۳۹۸، تعرفه عوارض خودرو به میزان ۰.۱ از قیمت خودرو محاسبه می‌‌شد و این نرخ از ابتدای سال ۱۳۹۸، با رشد پنجاه درصدی همراه شد و به ۰.۱۵ درصد از قیمت خودرو افزایش پیدا کرد. به عنوان مثال اگر خودروی شما تا پیش از سال ۹۸ ارزشی معادل ۱۰۰ میلیون تومان داشته است، تا پیش از سال ۹۸ معادل ۱۰۰ هزار تومان عوارض سالیانه داشته و بعد از سال ۹۸، معادل ۱۵۰ هزار تومان عوارض سالیانه دارد که با این وجود باز هم تعداد زیادی تمایل به پرداخت آن ندارند.

بر اساس ماده ۴۳ قانون مالیات بر ارزش افزوده، نحوه محاسبه عوارض سالیانه خودروهای سواری و وانت دو کابین برای خودروهای داخل معادل یک در هزار قیمت فروش کارخانه و برای تولید خارج معادل یک در هزار مجموع ارزش گمرکی تعیین می شود. لازم به ذکر است به ازاء سپری شدن هر سال به میزان سالانه ۱۰% و حداکثر تا صد درصد ۱۰۰% به عوارض خودروها افزوده می شود.

چرا عوارض‌ها به موقع از سوی شهروندان پرداخت نمی‌شود؟

عدم ایجاد اطمینان در میان شهروندان به خاطر ضعف‌های مدیرتی و همچنین به دلیل کمبودهای فرهنگی باعث شده است تا موضوع پرداخت عوارض سالانه شهرداری و مالیات‌های مختلف یک اجبار برای اکثر شهروندان تبدیل شده است. با فرهنگ سازی و ارائه خدمات مناسب و مورد نیاز به ساکنان شهرهای مختلف می‌توان تا حد بسیار قابل قبولی موضوع پرداخت عوارض را حل کرد.

تقاوت عوارض شهرداری با عوارض سالیانه شهرداری

عوارض شهرداری به آن دسته از عوارضی گفته می‌شود که از خدماتی مانند تردد در محدوده کنترل آلودگی هوا از شهروندان دریافت می‌شود. اما عوارض سالیانه شهرداری عوارضی است که هر خودرو باید در هر سال بر اساس فرمول تعیین شده پرداخت کند.

مبلغ عوارض خودرو در سال ۱۴۰۰

عوارض شهرداری خودرو در سال ۱۴۰۰ با افزایش چشمگیری مواجه شده و در بعضی از خودروها، این عدد نسبت به سال‌های گذشته دو برابر افزایش پیدا کرده است. در جدول زیر عوارض برخی از خودروهای موجود در بازار را بر اساس مدل های مختلف مشاهده می‌کنید:

خودرو

مدل

عوارض خودرو در سال ۱۴۰۰ – ریال

پژو پارس سال

۱۳۸۷

۱.۶۰۵.۰۰۰

رنو پارس تندر

۱۳۹۶

۳.۰۰۰.۰۰۰

تویوتا پرادو GX

۲۰۰۵

۲۹.۲۵۰.۰۰۰

تویوتا یاریس صندوقدار

۲۰۱۴

۹.۱۵۰.۰۰۰

تویوتا پریوس

۲۰۱۷

۱۱.۸۵۰.۰۰۰

تویوتا کرولا GLI

۲۰۰۵

۷.۶۵۰.۰۰۰

رنو مگان اتوماتیک

۱۳۸۹

۴.۵۷۵.۰۰۰

میتسوبیشی ASX

۲۰۱۸

۱۴.۷۰۰.۰۰۰

دی اس ۶

۲۰۱۸

۱۸.۰۰۰.۰۰۰

لکسوس RX350

۲۰۱۲

۳۵.۲۵۰.۰۰۰

 

میزان عوارض سالیانه خودرو

بر اساس قانون، میزان عوارض سالانه شهرداری بر اساس ۳ عامل زیر بررسی می‌شود و صاحبان خود بر اساس آن مبلغ فوق را پرداخت می‌کنند.

  • مدل خودرو 

هر چه ارزش خودرو بالاتر باشد میزان پرداختی عوارض نیز متناسب با آن افزایش پیدا می‌کند. در این بین خودروهای تولیدی خارج از کشور که مدل‌های جدیدتری داشته باشند، عوارض آن نیز بیشتر خواهد بود.

  • شهر محل سکونت

شهر محل سکونت یکی دیگر از عوامل که در میزان عوارض سالانه خودرو تاثیر گذار است. به عنوان مثال عوارض یک خودروی در تهران گران‌تر از عوارض همان مدل خودرو در یک شهرستان است.

  • سال پرداخت عوارض

عوارض یک خودرو خاص در یک شهر در سال‌های مختلف متفاوت است و هر سال نیز میزان عوارض فوق افزایش پیدا می‌کند.

روش‌های استعلام عوارض خودرو

برای پرداخت عوارض خودرو می‌توان به دو صورت حضوری و مراجعه به دفاتر خدمات شهری و یا به صورت غیر حضوری و استفاده از سامانه پرداخت الکترونیکی عوارض خودرو اقدام کرد. صاحبان خودرو بنا به توانایی و سلیقه خود می‌توانند یکی از راه‌های تعیین شده را برای پرداخت عوارض خودرو انتخاب کند که جزییات آن در زیر آمده است.

پرداخت عوارض خودرو به صورت غیر حضوری

یکی از ساده‌ترین و سریع ترین روش‌‌های پرداخت عوارض شهرداری خودرو از طریق اینترنت و مراجعه به سامانه پرداخت الکترونیکی عوارض خودرو cartax.tehran.ir است. این روش راهکاری است که ضمن صرفه جویی در زمان و هزینه، فرار از ترافیک‌های شهری و آسودگی و راحتی را ممکن می‌نماید. همچنین در صورتی که خودروی شما در سایت “تهران من” به آدرس my.tehran.ir  ثبت شده است، از طریق سایت فوق می توانید عوارض سالانه خود را پرداخت کنید. لازم به ذکر است در سایت “تهران من” با وارد کردن شماره پلاک خود، می‌توانید به صورت جداگانه علاوه بر پرداخت عوارض سالیانه خودرو، عوارض ورود به محدوده طرح ترافیک و محدوده کنترل آلودگی هوا (زوج و فرد سابق) و عوارض پارک حاشیه ای را نیز پرداخت کنید.

در صورتی که روش اینترنتی و یا غیر حضوری را برای پرداخت عوارض سالانه خودرو انتخاب کرده‌اید، با وارد کردن شماره پلاک خودرو و شماره همراه خود، می‌توانید به سادگی عوارض خودروی‌تان را مشاهده و پرداخت کنید. برای پرداخت عوارض فوق دانستن شماره VIN که بر روی کارت شناسایی خودرو نوشته شده است، الزامی است. VIN همان حروف و شماره‌‌های ۱۷ کاراکتری که با حروف IR شروع شده و پس از آنان اعدادی به صورت عمودی در ادامه به ثبت رسیده است. VIN علاوه بر کارت شناسایی در برگه مالکیت سبز خودرو نیز ثبت شده است.

پرداخت عوارض خودرو به صورت حضوری

در صورتی که به اینترنت دسترسی ندارید می‌‌توانید بصورت حضوری نیز عوارض خودروی خود را پرداخت کنید. برای این کار شما می‌توانید با در دست داشتن مدارک مالکیت خودرو به دفاتر خدمات الکترونیک شهر یا نزدیک‌‌ترین شهرداری محل سکونت در شهرستان‌ها مراجعه کنید و پرداخت حضوری عوارض اتومبیل خود را انجام دهید. حتی اگر به اطلاعات نمایش داده شده یا میزان مبلغ بدهی اعلام شده در سامانه پرداخت الکترونیکی معترض هستید می‌توانید به مراکز نام برده شده مراجعه کنید. با توجه به افزایش تعداد مبتلایان به ویروس کرونا توصیه می‌شود برای مشاهده و پرداخت عوارض سالانه خودرو خود حتما روش غیر حضوری و اینترنتی را انتخاب کنید.

مدارک لازم برای پرداخت عوارض سالیانه خودرو

در صورتی که موفق به پرداخت غیر حضوری و یا اینترنتی عوارض سالانه خودروی خود نشده‌اید و گزینه حضوری را برای این کار انتخاب کرده‌اید، باید مدارک زیر را با خود همراه باشید. در صورتی که یکی از مدارک زیر را با خود به دفاتر خدمات الکترونیک شهر نبرید، برگه عوارض خودرو در اختیار شما گذاشته نمی‌شود.

  • برگ سبز خودرو یا همان سند مالکیت ماشین
  • کارت ملی مالک خودرو
  • اسناد پرداختی عوارض گذشته

One thought on “روش‌های استعلام عوارض خودرو”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code