در دنیای کسب وکارهای سنتی راز و رمز موفقیت با حضور در بازار و خاک حجره خوردن و کسب تجربه در پیچ و خم معاملات طی سال‌ها به دست می‌آمد اما در دنیای امروز هم کسب وکارها متحول شده‌اند و هم مشتریان تغییر کرده‌اند بنابراین اگر این روزها نه تنها فعالان اقتصادی جوان بلکه حتی کاسبان قدیمی و سنتی را در حال مطالعه کتابی برای افزایش فروش و رونق کسب وکار دیدید، جای تعجب نیست.
در این مقاله از مجله اینترنتی راهنمای همشهری با ۷ کتاب برتر فروش که خواندن آن به همه فعالان کسب و کار توسعه می شود.
۱- بازاریابی فیلیپ کاتلر
کتاب بازاریابی کاتلر سال ۲۰۱۰ توسط فلیپ کاتلر پدر علم بازاریابی نوشته ‌شده‌است. کاتلر در این کتاب اصول اولیه بازاریابی و چارچوب خلق ارزش برای مشتری را توضیح داده است. برای شروع کار و مطالعه در زمینه بازاریابی اولین منبعی که باید مطالعه شود این کتاب است. با خواندن این کتاب معانی و اصول بازاریابی را درمی‌یابید و دید جامع و کامل نسبت به علم بازاریابی پیدا می‌کنید. ویرایش هفدهم این کتاب شامل ترندهای بازاریابی و مثال‌های جدید نیز هست.
۲- نسل چهارم بازاریابی کاتلر
در این کتاب که سال ۲۰۱۷ منتشر شده، کاتلر نسل بعدی بازاریابی را معرفی کرده است. این کتاب نظرات جدید آقای کاتلر است و در آن با توجه به تغییرات دنیای بازاریابی نکاتی برای اصلاح دید سنتی بازاریابی بیان‌ شده و نکاتی کاملاً جدید نیز بررسی ‌شده است. مطالعه این کتاب بعد از کتاب مدیریت بازاریابی کاتلر توصیه می‌شود. این کتاب به شما کمک می‌کند با تغییرات بازاریابی در دنیای دیجیتال پیش بروید و مشتریان بیشتری جذب کنید.
۳- برنامه‌ریزی بازاریابی: مفاهیم، الگوها، ساختارها، استراتژی‌ها
اگر در زمینه برنامه‌ریزی بازاریابی قصد مطالعه کتابی دارید، کتاب برنامه‌ریزی بازاریابی، مفاهیم، الگوها، ساختارها، استراتژی‌ها تألیف شده توسط علی‌اکبر اسلام را بخوانید. این کتاب جنبه‌ها و ابعاد مختلف برنامه‌ریزی بازاریابی را با ملاحظات استراتژیک و تاکتیکی (بلندمدت و کوتاه‌مدت) و با نگرشی علمی و کاربردی موردتوجه قرار می‌دهد. هدف کلی این کتاب، بیان تئوری‌ها و آموزش نحوه به‌کارگیری برنامه‌ریزی استراتژیک و عملیاتی بازاریابی است. به عبارتی نحوه طراحی و اجرای برنامه‌های بازاریابی بیان می‌کند.
۴- بازاریابی استراتژِیک: نگرش راهبردی
کتاب بسیار خوب در زمینه بازاریابی استراتژیک که البته نکات دشواری در آن بیان ‌شده‌است و بعد از کتاب‌های ابتدایی برای یادگیری نکات پیچیده‌تر توصیه می‌شود. در این کتاب که نوشته کارل جان آلیسیم است، فرآیند برنامه‌ریزی بازاریابی استراتژیک، مأموریت، استراتژی‌های ارزش و تعریف بازار و بسیاری از مباحث مهم دیگر بیان ‌شده‌است. همچنین نحوه تحلیل داخلی، تحلیل مشتری، صنعت و رقیب و … را توضیح می‌دهد.
۵- استراتژی‌های بازاریابی با رویکردی تصمیم محور
اگر می‌خواهید در زمینه استراتژی بازاریابی نگاه عمیق‌تری داشته باشید، کتاب استراتژی‌های بازاریابی منتشر شده توسط دفتر پژوهش‌های فرهنگی گزینه مناسبی است. این کتاب که نوشته اورویل سی واکر است، هم مانند بقیه کتاب‌ها ابتدا کلیات بازاریابی را بیان و سپس در زمینه تدوین و پیاده‌سازی استراتژی بازاریابی نکات عمیق‌تر و تخصصی‌تری را عنوان می‌کند.
۶- جنگ بازاریابی
جنگ بازاریابی نوشته آل ریس و جک تروت، کتابی است که در آن بهترین تاکتیک‌های دفاعی چریکی و همچنین جدیدترین قوانین تجاری، آموزش داده‌ شده‌است. آل ریس در این کتاب، تجارت و بازاریابی را از جهت نیاز به استراتژی به جنگ تشبیه کرده و دنیای تجارت را از دیدگاهی استراتژیک بررسی می‌کند. این کتاب پرفروش‌ترین کتاب تجاری جهانی معرفی ‌شده‌است.
۷-  خبر ربایی، پدیده نوظهور در بازاریابی
کتاب خبر ربایی نوشته محمود محمدیان و محمد مرشدی صائین از انتشارات مهربان است. در این کتاب توضیح داده شده چگونه با هوشمندی جلوی هزینه‌های میلیاردی در تبلیغات را بگیریم و به همان اندازه اثربخش باشیم. این کتاب مهارتی در بازاریابی به نام خبر ربایی را توضیح می‌دهد و بیان می‌کند که کسب‌وکارها باید اخبار و اتفاقات جامعه را دنبال کنند. سپس با توجه به روحیات مخاطب و متناسب با شرایط جامعه عکس‌العمل مناسب در برقراری ارتباط با مشتریان و یا جذب مشتری جدید نشان دهند. از دیدگاه این کتاب یک کارشناس بازاریابی باید توانایی استفاده صحیح از فضای اجتماعی حول کسب‌وکار خود را داشته باشد.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code