انتقال هیجانات فوتبال به علاقمندان به این ورزش فقط به قاب تلویزیون محدود نمی‌شود و مطالعه کتاب‌های فوتبالی از برترین نویسندگان جهان نیز می‌تواند به جذابیت آن اضافه کند.

همه مردم جهان با تاثیرات بسیار مثبت ورزش در زندگی شخصی و حتی اجتماعی و افزایش روحیه و مبارزه با افسردگی آشنا هستند و این امر به هیچ عنوان غیر قابل انکار است. ورزش‌های گروهی به خصوص فوتبال در جامعه همواره موجب تقویت روح اتحاد شده و به وسیله آن می‌توان، قدرت، هماهنگی و همکاری را به تمامی جهانیان نشان داد. ورزش فوتبال به دلیل وجود جذابیت نزد علاقمندان، همواره مورد توجه بسیاری از مردم قرار دارد. بازیکنان بزرگ ورزش فوتبال در دنیا نه تنها مورد توجه کانون مردم قرار می‌گیرد بلکه برای بسیاری از نوجوانان و جوانان به عنوان الگو شناخته می‌شوند. در این بین نویسندگان بزرگ دنیا برای معرفی این دسته از فوتبالیست‌ها و همچنین تاثیر این ورزش بر زندگی افراد و جامعه، کتاب‌های متعددی نوشته و منتشر کرده‌اند. ما در این مقاله از مجله اینترنتی نیازمندی‌های همشهری، ۴ کتاب مطرح با موضوع فوتبال را به شما معرفی می‌کنیم که در ادامه می‌خوانید.

کتاب پیراهن‌های همیشه / حمیدرضا صدر

  • ناشر: نشر چشمه
  • تعداد صفحات: ۳۳۹ صفحه

کتاب “پیراهن‌های همیشه” روایتگر ستاره‌های قدیم و جدید فوتبال ایران و جهان به قلم مرحوم “حمیدرضا صدر” است. این نویسنده درست مانند تفسیرهایش در برنامه‌های مختلف تلویزیونی و پلتفرم‌های اینترنتی با لحنی مهیج، آنچه که بر فوتبالیست‌های برتر تاریخ فوتبال جهان رخ داده است را با متنی جذاب در این کتاب روایت کرده است. نویسنده پیراهن‌های همیشه، این کتاب را به “شاهین صدر” برادر خود که سابقه بازی در تیم فوتبال هما را در کارنامه دارد تقدیم کرده است. در فهرست این کتاب خواندنی دو ستاره فوتبال ایران در سال‌های گذشته به نام های شادروان “ناصر حجازی” دورازه‌بان تیم ملی فوتبال ایران و تیم استقلال تهران در دهه‌های ۴۰ و ۵۰ شمسی و مرحوم همایون بهزادی ملقب به همایون سرطلایی بازیکن اسبق تیم ملی ایران و تیم‌های باشگاهی پرسپولیس، شاهین و پیکان قرار دارند.

در مقدمه‌ کتاب پیراهن‌های همیشه نوشته شده است: «بازی زمانی تمام ‌شده که توپ نخواسته در برابر سرنوشتش کرنش کند، ولی سوت را کشیده‌اند و توپ آرام‌ گرفته. همین‌طور بازیکن و عاشق سینه‌ چاک. آفتاب رفته و پرده را پایین کشیده‌اند. بازیکن کفش‌ها را درآورده، بوسه‌ای بر توپ زده و در تاریکی مسیر رختکن گم‌ شده. هم عاشق سینه ‌چاک اشک ریخته و هم توپ. عاشق سینه ‌چاک مانده و هزار خاطره. این دفتر بازگوکننده‌ چند تا از آن هزار هزارتاست.»

دکتر حمیدرضا صدر به عنوان نویسنده، منتقد سینما و مفسر فوتبال که با نشریات مختلفی از مجله فیلم، زن روز، هفت، مجله سروش و وب سایت گل همکاری داشت و در برنامه‌های مختلف ورزشی در تلویزیون حضور پیدا می‌کرد، در تیر ماه ۱۴۰۰ بر اثر ابتلای به بیماری سرطان درگذشت.

کتاب‌های “درآمدی بر تاریخ سینمای ایران”، “پسری روی سکوها”، “نیمکت داغ”، “تو در قاهره خواهی مرد”، “سیصد و بیست‌وپنج” و “روزی روزگاری فوتبال”  از دیگر آثار مرحوم حمیدرضا صدر است.

معرفی کتاب‌های پرفروش سلامت

کتاب فوتبال علیه دشمن / سایمون کوپر

  • مترجم: عادل فردوسی‌پور
  • ناشر: نشر چشمه
  • تعداد صفحات: ۴۲۴ صفحه

کتاب فوتبال علیه دشمن به قلم “سایمون کوپر”، اثرگذاری بسیار زیاد ورزش گروهی فوتبال در دگرگونی ساختارهای سیاسی، فرهنگی و اجتماعی را به رشته تحریر درآورده است. این کتاب آنچه که باعث پیوستگی و از هم گسستگی قومیت‌ها و ملیت‌ها می‌شود را بازگو کرده است.

این کتاب به گونه‌ای نوشته شده است که حتی اگر به ورزش جذاب فوتبال علاقه‌ای نداشته باشید، موضوعات نوشته شده شما را جذب خواهد کرد و تشویق می‌شوید کتاب فوتبال علیه دشمن را تا پایان مطالعه کنید. “سایمون کوپر” نویسنده این کتاب برای بررسی بهتر و دقیق‌تر تأثیر ورزش فوتبال بر سیاست و فرهنگ به ۲۲ کشور جهان سفر کرد و در تلاش بود تا متوجه شود چه عواملی باعث می‌شود که هر ملتی به‌طور متفاوت این بازی را انجام دهد.

کتاب فوتبال علیه دشمن برای اولین بار در سال ۱۹۹۳ و در ۱۹ فصل به چاپ رسید. این کتاب ۱۰ سال پس از اولین چاپ یعنی در سال ۲۰۰۳ با افزوده شدن دو فصل دیگر تجدید چاپ شد و همچنان در لیست یکی از کتاب‌های پرفروش کتاب‌های ورزشی جهان قرار گرفت. این اثر با ترجمه “عادل فردوسی پور” مجری و تهیه کننده سابقه برنامه “نود” و گزارشگر فوتبال ایران از سال ۱۳۸۹ روانه بازار کتاب ایران شده که با استقبال بسیار خوبی روبه رو شده است.

کتاب دیوانه‌های فوتبال / دومینیک آتون، دنی دایر

  • مترجم: وحید نمازی
  • ناشر: نشر چشمه
  • تعداد صفحات: ۳۰۸ صفحه

“کتاب دیوانه‌های فوتبال” از ۹ داستان تکان دهنده حقیقی از سخت‌ترین هوادارن فوتبال دنیا تشکیل شده است. نویسندگان این کتاب ورزشی از تشکیلات هواداران بی‌رحم و پُرشور فوتبال جهان و برنامه های سازمان یافته‌شان برای موفقیت تیم محبوب‌شان گفته‌اند. آن‌ها در این کتاب دید شما را نسبت به سرسخت‌ترین و سازمان یافته‌ترین تشکیلات طرفداران و تماشاگران فوتبال تغییر داده و از تجربیاتشان از انسان‌های شرور و رهبران تشکیلات، سخن می‌گویند. حاصل این کتاب از سفر به ۷ کشور جهان و حضور در میان هواداران متعصب و دو آتیشه و کاملا وحشتناک است که گاها درگیر شدند و گاها کتک خوردند تا بتوانند از دل این تجربیات کتاب ارزشمندی به نام دیوانه‌های فوتبال منتشر کنند.

در مقدمه کتاب “دیوانه‌های فوتبال” آمده است: آن چه در این کتاب می‌خوانید، داستان‌هایی است درباره بی‌رحم‌ترین، وحشتناک‌ترین و پرشورترین تشکیلات هواداران فوتبال جهان. فکر می‌کردید که انگلیس سرسخت‌ترین و سازمان یافته‌ترین تشکیلات طرفداران و تماشاگران فوتبال جهان را دارد؟ دوباره فکر کنید! ما در این داستان کاری کرده‌ایم که دید شما را تغییر می‌دهد، به دیدار دسته‌هایی از بچه‌های شرور رفته‌ایم، در قلمرو آنها و تحت شرایط سخت حکم فرمایی‌شان، با رهبران تشکیلات آنها دیدار کرده‌ایم که این دیدارها همیشه هم خوب و به یادماندنی از آب در نیامدند.

کتاب پادشاه مصری / مت اولدفیلد و مایکل پارت

  • مترجم: ماشااله صفری
  • ناشر: نشر گلگشت
  • تعداد صفحات: ۱۰۴ صفحه

کتاب پادشاه مصری داستان زندگی “محمد صلاح” ستاره مصری و مسلمان تیم فوتبال “لیورپول” انگلیس را از سن ۵ سالگی تا به امروز روایت می‌کند. داستانی که چگونگی تبدیل شدن رویای این کودک به واقعیت را به علاقمندان به فوتبال و افرادی که به دنبال موفقیت در هر زمینه‌‎ای هستند نشان می‌دهد.

محمد صلاح ملقب به فرعون رسما فوتبالش را از آکادمی باشگاه المقاولون مصر شروع کرد. او در پست‌های هافبک هجومی و حمله و وینگر راست بازی می‌کند و سابقه عضویت در تیم‌های باشگاهی المقاولون العرب، بازل، چلسی، فیورنتینا، رم و لیورپول را در کارنامه دارد. محمد صلاح در مجموع ۷۴ بار برای تیم ملی مصر به میدان رفته است و توانسته ۴۶ گل وارد دروازه حریفان کند. این کتاب با مرور خاطرات و زندگی این بازیکن مطرح فوتبال او را به خواننده معرفی می‌کند و از دلایل موفقیت او بگوید. خواندن این کتاب به فوتبال دوستان توصیه می‌شود.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code