بدون اغراق تنگه واشی یا تنگه ساواشی یکی از زیباترین تفرجگاه‌های ایران است که در ۱۷ کیلومتری شهر فیروزکوه قرار دارد.

بسیاری از پایتخت‌نشینان در ایام نوروز راهی شهرهای شمال شده و در این مسافرت‌های یک یا ۲ روزه بیشتر از آنکه به انسان خوش بگذرد خستگی به تنش می‌ماند. به این گروه توصیه می‌کنیم به جای مسافرت چند ساعته سری به تنگه واشی بزنند. کسانی که قبلا رفتن به آنجا را تجربه کرده‌اند از زیبایی کم نظیرش می‌گویند که نمونه‌اش را در کمتر جای ایران به چشم می‌بینیم. صخره‌های سر به فلک کشیده با رودخانه‌ای که در حصار آنها قرار گرفته، حس عجیبی را به گردشگران منتقل می‌کند؛ تلفیقی از هیجان و دلهره.

چطور به تنگ واشی سفر کنیم؟

برای رفتن به تنگه واشی کافی است تهران را به مقصد فیروزکوه ترک کنید. بعد از گذشتن از بومهن و رودهن به جاده فیروزکوه می‌رسید. پس از ۲ کیلومتر رانندگی، یک جاده فرعی جلو راهتان سبز می‌شود. تابلویی که ابتدای جاده است مسیر روستای جلیزجند را نشان می‌دهد. برای رفتن به تنگه واشی باید از دل روستا گذشت. پس از پشت سر گذاشتن دشت‌های سرسبز و کوه‌های اطراف آن تابلویی که محدوده تنگه واشی را نشان می‌دهد به چشم می‌خورد. در آنجا محوطه بزرگی برای پارک خودروها وجود دارد. باید خودرو را پارک و برای رفتن به تنگه واشی باقی راه را پیاده گز کرد.

دشت سرسبز تنگه واشی

آب رودخانه به قدری سرد است که در گرمای طاقت فرسای تابستان هم به زحمت می‌توان در آن گام نهاد. برای رسیدن به دشت سرسبزی که پشت صخره‌ها قرار گرفته، باید به دل آب زد و وارد رودخانه شد. کار دشواری است به خصوص برای کسانی که سردی آب اذیتشان می‌کند. برای همین بومی‌ها برای عبور از رودخانه تعدادی اسب و قاطر مهیا کرده‌اند. بعد از عبور از تنگه اول و گذر از دشتی زیبا با گل‌های رنگارنگ، حدود ۳ کیلومتر باید پیاده‌روی کرد تا به تنگه دوم رسید.

در تنگه دوم چه خبر است؟

در تنگه دوم نخستین چیزی که نظر گردشگران را جلب می‌کند دیوارهای سنگی است که از گوشه و کنار آن چشمه‌های آب زلال و خنک به سمت پایین روان است. تنگه واشی علاوه بر زیبایی طبیعی، از چند اثر تاریخی هم برخوردار است. در اینجا کتیبه‌ای خودنمایی می‌کند که به دستور فتحعلی شاه قاجار حکاکی شده است. اینطور که اهالی روایت می‌کنند از قرار معلوم فتحعلی شاه با دیدن نقش‌های برجسته دوره ساسانی ۳ نفر را به عنوان حجارباشی، نقاش باشی و معمارباشی مسئول ساخت ۳ کتیبه در تهران می‌کند. کتیبه واقع در تنگه ساواشی دارای ابعاد ۶ در ۷ متر است که وقایع زمان فتحعلی شاه دورتادور آن روایت شده است.

ماجرای کتیبه ۲۰۰ ساله تنگه واشی

بزرگترین نقش برجسته این کتیبه‌ها، نقش شکارگاه با تصویر اسب و نیزه و شکارهای فتحعلی شاه است. در اطراف آن تصویر عباس میرزا، علیقلی میرزا، علینقی میرزا فرزندان او نیز حک شده است. این کتیبه قدمتی ۲۰۰ ساله دارد و ویژگی خاصش این است که در دل کوه حک شده، برای همین از بارش باران و تابش خورشید در امان مانده است. اگر قصد ســفر به تنگه واشی را دارید در ۲ کیلومتری جاده فیروزکوه – تهران، به یک جاده فرعی می‌رسید.

خوراکی‌های مخصوص تنگه واشی

البته چه خوب که هنگام برگشت دست خالی نباشید. در اینجا خوراکی‌های لذیذی عرضه می‌شود که خاص خود تنگه واشی است. «دوغ پنجگیاه» یک دوغ محلی است که با گیاهان آویشن، نعناع، پونه صحرایی و پونه کوهی و کاکوتی معطر شده است. رب آلوچه و لواشک ترش هم تا دلتان بخواهد به وفور یافت می‌شود.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code