مهم ترین ویژگی های یک رزومه جذاب

۲۹ آذر ۱۳۹۹ زمان مطالعه:۳ دقیقه

 
یکی از کارهایی که برای یافتن شغل و ورود به بازار کار باید انجام دهیم نوشتن رزومه است. رزومه به طور کلی بیانگر و پیش نمایشی از مهارت ها، سطح سواد و میزان تحصیلات آکادمیک است. اما باید این نکته را در نظر داشته باشیم که رزومه ما، برای چه کسی (کارفرمایی) جذابیت دارد و برای کدام کارفرما حوصله سر بر و کسل کننده است. نکاتی شاید خیلی پیش پا افتاده و سطحی باشد اما تا ۷۰ درصد می تواند منجر به رد شدن یا پذیرفته شدن رزومه شما در شغل مد نظرتان باشد. در این مطلب از مجله اینترنتی راهنمای همشهری شما را با ویژگی های مهم یک رزومه تاثیرگذار آشنا خواهیم کرد.
۱- چه عنوانی انتخاب کنیم؟
برای داشتن یک رزومه خوب، لازم است اول از همه به این نکته توجه کنید که رزومه شما برای چه موقعیت شغلی مناسب است. شاید این سوال در ذهن شما مطرح شود که آیا فرقی هم داره؟ در پاسخ باید گفت بله. کاملا تاثیرگذار است. برای رزومه ای که می نویسید عنوان در نظر بگیرید و تمام مواردی که لازمه عنوان شغلی مورد نظر است در رزومه ذکر کنید. مثلا اگر رزومه شما برای جایگاه شغلی “مربی مهد کودک” است، از آوردن سابقه کاری و مهارت در حوزه برق کشی ساختمانی، خودداری کنید. با انجام این کار، وقتی کارفرما رزومه شما را مطالعه کند، علاقمند می شود تا شما را به مصاحبه حضوری دعوت کند. زیرا تمام اطلاعات لازم از یک رزومه را در اختیارش گذاشته اید و شما را کارمند متخصص در حوزه آگهی استخدامی، می داند.
۲- نوشتن چه اطلاعاتی در رزومه ضروری نیست؟
از آوردن اطلاعات غیرضروری در رابطه با مهارت ها و تحصیلات خودداری کنید. لازم نیست شما تمام مهارت هایی که بدست آورده اید را در رزومه شغلی ذکر کنید. با این کار در صورتی که در شرکت مورد نظر استخدام شدید از توقعات کارفرما نسبت به خودتان جلوگیری می کنید. البته، چنین کاری به این معنی نیست که رزومه ناقص و نصفه و نیمه بنویسید. شما می توانید بعد از استخدام، تمام مهارت هایتان را در صورت نیاز، در محل کار استفاده کنید. یک سری از اطلاعات، در واقع برای دانستن کارفرما نیاز نیست. اگر لازم باشد زمانی که استخدام شدید از شما اطلاعات شخصی گرفته می شود. این اطلاعات شامل: آدرس دقیق منزل مسکونی، نام پدر، شماره شناسنامه یا کد ملی، تاریخ تولد، ریز آدرس شبکه های اجتماعی و غیره هستند، که دانستن یا ندانستن آن ها توسط کارفرما، تغیری در استخدام یا رد شدن شما ایجاد نمی کند.
 ۳- چه عکسی برای روزمه انتخاب کنید؟
گذاشتن عکس در رزومه کاری، از موارد اختیاری یک روزمه محسوب می شود. اگر عکس پرسنلی ندارید یا به هر علتی نمی خواهید عکس خود را در رزومه ایجاد کنید، بهتر است جای عکس را خالی بگذارید یا حتی فیلدی برای گذاشتن عکس در نظر نگیرید. همچنین از گذاشتن عکس های گرافیکی و گل و طبیعت پرهیز کنید. توجه داشته باشید که رزومه بدون عکس، جذابیت بیشتری برای محیط رسمی استخدامی دارد تا رزومه هایی که از عکس های غیر رسمی استفاده می شود.
 ۴- چه خصوصیات شخصی و کاری در رزومه بنویسم؟
شما می توانید قسمتی از رزومه را به نوشتن مختصری از خصوصیات اخلاقی و رفتاری خود در حد یک الی ۳ خط، اختصاص دهید. به طور مثال “علاقمند به امور حسابداری هستم و تمایلی به فعالیت در امور فروش مویرگی و ویزیتوری و یا اپراتوری ندارم” به این ترتیب شما کارفرما را مطلع کردید که شما برای سمت شغلی مورد نظر تمایلی به انجام اموری خارج از فعالیت مورد نظر ندارید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code