نکات مهم مشارکت در ساخت

۲۶ بهمن ۱۳۹۹ زمان مطالعه:۴ دقیقه

 
قرارداد مشارکت در ساخت یکی از انواع قراردادی است که در حوزه پیمانکاری و ساخت و ساز پروژه ‌های تجاری و مسکونی میان دو طرف معامله، تنظیم و امضا می‌شود. نمونه قراردادهای مشارکتی در ساخت و ساز پروژه، جزء قراردادهای بسیار مهم دسته‌بندی می‌‌شوند که نکات حقوقی و موارد قانونی بسیاری برای آن مطرح شده است.
۱۵ نکته مهم مشارکت در ساخت
۱)      دقت داشته باشید که اگر خدمات مشارکت در ساخت و ساز را از شرکت‌ های پیمانکاری با مالکیت حقوقی دریافت می‌کنید، حتماً از اعتبار عملکرد و فعالیت‌ های شرکت مطمئن شوید تا از وارد شدن خسارت‌ های جدی به ملک یا زمین جلوگیری کنید.
۲)      هزینه ‌های پروژه‌ها در شهرهای مختلف، متفاوت است. بطور کلی محاسبات براساس قیمت هر متر مربع آپارتمان نوساز در یک منطقه خاص در یک شهر انجام می‌شود.
۳)      قبل از اینکه پروژه مشارکتی در ساخت و ساز آغاز شود، شرکت سازنده یا شرکت پیمانکار یک وجه بلاعوض را به مالک زمین یا مالک ملک پرداخت می‌کند تا بتواند در طول انجام پروژه، محل اسکان برای خود و خانواده فراهم کند.
۴)      برای محاسبه میزان مشارکت و درصد سود میان دو طرف قرارداد مشارکت در ساخت، تغییرات قیمت مسکن در بازار و همچنین نرخ تورم در نظر گرفته می‌شود.
۵)      در قرارداد های مشارکتی برای پروژه ‌های ساخت و ساز حتماً مسئولیت‌ها و وظایف هر دو طرف قرارداد باید به دقت تعیین و ذکر شود.
۶)       اگر هر یک از طرفین قرارداد به مسئولیت ‌ها و وظایف خود پایبند نباشند یا عمل نکنند، حق فسخ قرارداد مشارکت در ساخت برای آن‌ ها امکان‌ پذیر است.
۷)      بهتر است هنگام قرارداد مشارکت در ساخت، فردی به نام داور یا حاکم در قرارداد مشخص شود که نقش قضاوت کننده را بر عهده دارد. همچنین قبل از اینکه این فرد این نقش را بر عهده بگیرد باید شرایط و وظایف و مسئولیت‌ ها به او ابلاغ گردد.
۸)      در قرارداد مشارکت در ساخت، سهم شرکت پیمانکار و مالک از میانه ۵۰ درصد به عنوان معیار، تغییر پیدا می‌کند؛ به طور مثال سهم صاحب زمین یا صاحب اصلی ملک ۵۵ درصد و سهم شرکت پیمانکار ۴۵% محاسبه می‌‌شود، البته این درصد می‌تواند به صورت ۶۰ و ۴۰ نیز تغییر پیدا کند.
۹)      شرکت ‌های پیمانکاری حقوقی لازم است تمام مراحل عقد قرارداد را همراه با امضای رسمی و مهر شرکت با اعتبار لازم انجام دهند.
۱۰)  در قرارداد مشارکت در ساخت اگر یک فرد یا چند فرد به عنوان نماینده یا نمایندگان مالک زمین یا ساختمان وظیفه رسیدگی به فعالیت‌های شرکت پیمانکار را داشته باشند، نام آن‌ها باید در قرارداد آمده باشد. شرایط جایگزین شدن نمایندگان به جای مالک اصلی نیز مواردی است که در قرارداد بهتر است نوشته شود.
۱۱)  توجه داشته باشید که قرارداد مشارکت معمولا سود و ریسک بالاتری نسبت به فروش ملک دارد و تا زمانی که کاملا آمادگی آن را ندارید، اقدامی نکنید.
۱۲)  در تعیین مشخصات مالکین و سازندگان حتما این موارد را قید کنید.
 نام و نام خانوادگی
شماره ملی
آدرس اقامتگاه قانونی (در صورت تغییر آدرس جدید را صورتجلسه کنید)
شماره تلفن ثابت و موبایل
۱۳)       اگر ملکی متعلق به ورثه است و هنوز وراث اقدام به دریافت سند نکرده اند حتما گواهی انحصار وراثت و گواهی پرداخت مالیات بر ارث را به قرارداد پیوست کنید.
۱۴)       اگر سازنده تعداد زیادی پروژه در حال اجرا داشته باشد باید در خصوص مشارکت با ایشان بیشتر تحقیق کنید.
۱۵)  در خصوص تعیین تراکم ساختمان با یک کارشناس شهرداری مشورت کنید و به وعده های افرداد غیر متخصص توجه نکنید. متاسفتانه عده ای با این تحلیل که هیچ کاری در کشورمان نشد ندارد و مثلا فلانی …. طبقه گرفته یا …. صحبت های غیر عملی و ترغیب کننده ای را عنوان می کنند، حتما صحت این ادعا ها را توسط یک کارشناس خبره ی شهرداری بررسی کنید. خوشبختانه پس از تصویب و اجرایی شدن طرح تفصیلی در سال ۹۲، به موارد کمتری خارج از ضوابط شهرداری مجوز داده شد.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code