قولنامه‌ای که به‌صورت دستی روی یک تکه کاغذ نوشته می‌شود و امضای دو طرف قرارداد (خریدار و فروشنده) در پایین آن می‌آید، وجاهت قانونی پیدا می‌کند.

برخلاف تصور، قولنامه‌ای که به‌صورت دستی روی یک تکه کاغذ نوشته می‌شود و امضای دو طرف قرارداد (خریدار و فروشنده) در پایین آن می‌آید، وجاهت قانونی پیدا می‌کند. بر‌اساس بندها و شروطی که در قولنامه قید شده می‌توان نسبت به قرارداد عمل کرد یا آن را فسخ کرد. بنابراین تمام بندهای مورد نیاز قولنامه می‌بایست به طور دقیق نوشته شود و حتی اگر طرف دیگر معامله، دوست قدیمی یا قوم‌و‌خویش باشد، به منظور پیگیری‌های احتمالی نسبت به یک قولنامه کامل اطمینان حاصل نمایید.

راهنمای نوشتن متن قولنامه ماشین

قولنامه از بخش‌های مختلفی تشکیل شده که به هر کدام از بخش‌ها ماده نیز گفته می‌شود. در صورت استفاده از فرمت‌های آماده، شما تنها نیاز به پر کردن بخش‌های مربوط به خود دارید. اما اگر می‌خواهید قولنامه را به‌صورت دستی بنویسید نیز همچنان نیاز است تا مواد مورد نیاز در قولنامه شما وجود داشته باشد. ماده‌های یک قولنامه که در واقع اجزای آن را تشکیل می‌دهند شامل موارد زیر است.

ماده اول قولنامه – مشخصات طرفین

در این بند مشخصات خریدار و فروشنده را که شامل نام و نام خانوادگی، نام پدر، شماره شناسنامه و محل صدور آن، تاریخ تولد، کد ملی، شغل، آدرس محل سکونت و شماره تلفن است، بنویسید. در صورتی که با شخص حقوقی معامله‌ای را انجام می‌دهید مشخصات آن شامل نام شرکت، شماره ثبت، شناسه ملی، کد اقتصادی، نشانی، کد پستی، نام صاحبان امضای مجاز (کسانی که در شرکت باید یک قرارداد را امضا کنند تا قرارداد دارای اعتبار باشد) را ذکر کنید. چنانچه شخصی به نمایندگی (وکالت) از یک شخص حقیقی یا حقوقی در حال معامله با شماست، حتما از اینکه شخص اختیار این معامله را داراست مطمئن شوید و این نمایندگی (وکالت) را ذکر کنید.

ماده دوم قولنامه – موضوع و مشخصات مورد معامله

در این ماده ذکر کنید که موضوع این مبایعه نامه فروش ماشین به شخص خریدار است و در قبال آن خریدار به شما مبلغی را می‌پردازد. همچنین در این بند باید مشخصات مورد معامله که همان خودرو بوده و شامل نوع خودرو، سیستم آن، رنگ و مدل آن، شماره شهربانی، شماره موتور، شاسی و بدنه می‌شود،‌ درج کنید.

ماده سوم قولنامه – مبلغ معامله

در این بند قیمت و شرایط پرداخت آن را به این صورت که: قیمت کل معامله، مبلغ(ریال) است که مبلغ (ریال) به‌صورت نقدی/ اقساط/ کوتاه مدت/ ۳۶ ماهه و غیره. تحویل فروشنده شد و باقی مبلغ به‌صورت نقدی/ اقساط / کوتاه مدت / ۳۶ ماهه پس از انتقال قطعی سند خودرو تحویل داده خواهد شد، ذکر نمایید. در قسمت مبلغ باید ذکر کنید که چه مقدار از مبلغ به‌شکل نقدی و چه مقدار از آن با چک پرداخت می‌شود. مشخصات چک، تعداد و تاریخ آن را باید در قولنامه خودرو بنویسید. شماره حسابی را که به آن مبلغ نقد را واریز می کنید در قولنامه ذکر کنید. مواعدی (تاریخ‌هایی) را که در آن مبلغ را نقدی به طرف مقابل پرداخت می‌کنید در قولنامه ذکر کنید.

ماده چهارم قولنامه – شرایط معامله

این بند شامل شرایط معامله است. در این بند زمان حضور خریدار و فروشنده در مرکز تعویض پلاک، زمان‌های سند زدن و پرداخت وجه معامله و دیگر شرایط را ذکر می‌کنید. در این بند شما می‌توانید همه شروطتان را بگنجانید. توصیه ما این است که این شروط را در معامله قید کنید تا در صورت نیاز بتوانید معامله را فسخ کنید. حالا بیایید ببینیم چه شرایطی را بهتر است در قولنامه بنویسیم.

اعتبار قولنامه دستی خودرو

اعتبار قولنامه دستی خودرو نزد مراجع قضایی پذیرفتنی است. حتی اگر فقط خود طرفین امضا کرده باشند و هیچ شاهدی آن را امضا نکرده باشد باز هم اعتبار دارد. امضای شهود صرفا روند اثبات ادعا را ساده‌تر می‌کند و در اعتبار قولنامه تأثیر ندارد. درصورتی که هر یک از طرفین به تعهدات خود عمل نکنند، دیگری می‌تواند با در دست داشتن نسخه قولنامه به مراجع قضایی مراجعه کند. شاکی درصورتی می‌تواند ادعای خود را ثابت کند که همه‌ چیز به‌صورت کاملا خوانا نوشته شده باشد و امضاها در آن جعل نشده باشند.

اگر قولنامه ماشین را به‌شکل دستی می‌نویسید، حتما اطلاعات را با خطی خوانا وارد کنید. بندها باید کاملا بدون ابهام و شفاف توضیح داده شوند. مبلغ را هم به عدد و هم به حروف وارد کنید. هرچند با این شرایط دستکاری مبلغ ساده نخواهد بود، بااین‌حال اگر تمایل دارید می‌توانید روی مبلغ را چسب بزنید. شرایط فسخ معامله را فراموش نکنید. برای اطمینان بیشتر می‌توانید از فردی ثالث بخواهید به‌عنوان شاهد قولنامه را امضا کند. یادتان باشد هیچ کلام ردوبدل‌شده‌ای نزد دادگاه سندیت نخواهد داشت و صرفا هرآنچه نوشته شده معتبر خواهد بود.

هزینه نوشتن قولنامه خودرو

معمولا برای نوشتن قولنامه خواه دستی باشد یا رسمی و تایپ‌شده که فقط فرم آن را پر کرده باشند، هزینه‌ای به نویسنده قولنامه پرداخت می‌کنند. هزینه نوشتن قولنامه ماشین معمولا درصدی از قیمت ماشین معامله‌شده است. با این حال، در بسیاری از موارد این مبلغ توافقی است و بستگی به طرفین معامله و نویسنده قولنامه دارد. حتی ممکن است قولنامه را کسی بنویسد که آشنای شماست و پولی دریافت نکند. معمولا ۱ تا ۱٫۴ درصد از قیمت خودرو را به نویسنده قولنامه پرداخت می‌کنند که البته عرف آن این‌طور است که نیمی از آن را خریدار و نیم دیگر را فروشنده پرداخت کند.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code