استفاده از خودرو به عنوان یک وسیله نقلیه در زندگی روزمه هر فردی، امری است کاملا ضروری و نمی‌توان اهمیت آن را کم رنگ تلقی کرد. اما در این بین ممکن است در رانندگی و یا حتی پارک خودرو، اتفاقات مختلفی نظیر تصادف، سرقت و یا آتش سوزی، جان راننده و سایر سرنشینان را تهدید کرده و خسارت مالی شدیدی نیز متوجه صاحب خودرو کند. در بسیاری از مواقع ممکن است حوادث رخ داده به گونه‌ای باشد که جبران آن امری بسیار دشوار باشد و صاحب خودرو شرایط لازم برای پرداخت خسارت را نداشته باشد. به همین خطر بهره مندی از بیمه خودرو بسیار مهم و ضروری است.

شاید بسیاری از صاحبان خودرو با مقوله و انواع بیمه شناخت کافی نداشته باشد و تا حدودی برای این دسته از افراد چالش هایی ایجاد شود. بدین منظور به منظور آشنایی با بیمه خودرو و انواع آن، در این مقاله از مجله اینترنتی نیازمندی‌های همشهری به تمام سوالاتی که در ذهن شما درباره بیمه اتومبیل پدید آمده است، پاسخ دهیم. با ما همراه باشید.

بیمه خودرو چیست؟

بیمه‌ خودرو به طور کلی خسارت‌های ناشی از حوادث رانندگی مانند تصادف، سرقت و آتش سوزی وارده به خودرو و نیز اشخاص ثالث را جبران می‌کند.

انواع بیمه خودرو

بیمه‌ خودرو انواع مختلفی دارد که هرکدام از آن‌ها، حوادث و اتفاقات خاصی را تحت پوشش قرار می‌دهد. این نوع بیمه به ۳ دسته بیمه شخص ثالث، بیمه حوادث سرنشین و بیمه بدنه تقسیم می‌شود که در ادامه بررسی هر یک از آنها می‌پردازیم.

الف – بیمه شخص ثالث

بیمه شخص ثالث به عنوان یک بیمه اجباری، خسارت‌های مالی و جانی اشخاص را در حوادث مختلف رانندگی پوشش می‌دهد. به دلیل اجبار بودن این نوع بیمه، صاحبان خودرو باید همه ساله بیمه شخص ثالث وسایل نقلیه خود را به مدت یک سال تمدید کنند. در بیمه شخص ثالث، شخص اول به عنوان مالک وسیله نقلیه، شرکت بیمه به عنوان شخص ثانی که متعهد به جبران هزینه‌ها می‌باشد. همچنین شخص ثالث نیز فرد زیان دیده در حوادث رانندگی است.

چه نوع خسارتی در بیمه شخص ثالث جبران می‌شود؟

خسارت مالی

خسارتهای وارد به اموال افراد ثالث که در این نوع خسارت، جبران کننده خسارت وارده به وسائل، منقول و غیرمنقولی است که با اتومبیل بیمه شده برخورد نموده و آسیب دیده است.

خسارت جانی

خسارت‌های وارد شده به جان افراد ثالث که شامل فوت، نقص عضو و هزینه‌های پزشکی ناشی از حادثه با مورد بیمه است.

چرا نداشتن بیمه شخص ثالث جرم محسوب می‌شود؟

مطابق با ماده ۴۲ قانون بیمه شخص ثالث، حرکت تمامی وسایل نقلیه موتوری زمینی بدون داشتن بیمه‌نامه بر اساس قانون ممنوع است. به همین خاطر کلیه دارندگان وسایل مزبور مکلفند سند حاکی از انعقاد قرارداد بیمه را هنگام رانندگی همراه داشته باشند و در صورت درخواست مأموران راهنمایی و رانندگی ارائه دهند. مأموران راهنمایی و رانندگی موظفند در صورت احراز فقدان بیمه‌نامه، وسایل نقلیه فاقد بیمه‌نامه فوق را تا هنگام ارائه بیمه‌نامه مربوط در محل مطمئنی متوقف کنند.

عوامل موثر در محاسبه بیمه شخص ثالث در سال ۱۴۰۰

در سال ۱۴۰۰ بیمه‌ شخص ثالث خودرو بر اساس ۷ عامل زیر محاسبه می‌شود:

۱- حق بیمه شخص ثالث بر اساس ابلاغیه بیمه مرکزی

۲- تخفیف عدم خسارت

۳- کاربری وسیله نقلیه

۴- جریمه دیرکرد

۵- تعهدات مالی شرکت بیمه

۶- تخفیف شرکت بیمه

۷- مدت اعتبار

حق بیمه شخص ثالث:

روش محاسبه قیمت بیمه شخص ثالث بر اساس دیه کامل یک انسان در ماه حرام است. مبلغی که اعلام می‌شود تعیین کننده حق بیمه در بیمه شخص ثالث و تعهدات این بیمه برای پوشش زیان‌های جانی و مالی است.

رقم قطعی حق بیمه ابلاغ شده توسط بیمه مرکزی، همه ساله توسط قوه قضاییه اعلام می‌شود. در سال ۱۴۰۰ حق بیمه شخص ثالث اعلام شده برای خسارات جانی در ماه‌های غیرحرام ۴۸۰ میلیون است. همچنین میزان پوشش جانی بیمه شخص ثالث در ماه‌های حرام (رجب، محرم، ذی القعده و ذی الحجه) معادل ۶۴۰ میلیون تومان است.

در خصوص قیمت بیمه خسارات مالی، حداقل پوشش مالی بیمه شخص ثالث در سال ۱۴۰۰ معادل ۱۶۰ میلیون ریال است. همچنین سقف آن نیز برابر با ۳۲۰ میلیون تومان از طرف بیمه مرکزی تصویب شده است.

تخفیف عدم خسارت:

در صورتی که اشخاص بیمه گذار از مزایای بیمه شخص ثالث استفاده نکنند، می‌توانند از تخفیفاتی که بیمه مرکزی اعلام کرده است برای تمدید بیمه نامه خود بهره‌مند شوند. اگر به عنوان بیمه گذار به تعداد سال‌هایی که از بیمه شخص ثالث استفاده نکرده باشد می‌تواند از تخفیف بیشتری برای تمدید بیمه شخص ثالث بهره‌مند شود.

وضعیت تخفیف بیمه شخص ثالث:

صاحبان خودرو می توانند بر اساس سال و عدم استفاده از خسارت های ناشی تصادفات رانندگی، می توانند در خرید بیمه شخص ثالث، تخفیف دریافت کنند. سال اول (سال دوم بیمه‌نامه): ۵ درصد، سال دوم (سال سوم بیمه‌نامه):۱۰ درصد، سال سوم (سال چهارم بیمه‌نامه): ۱۵ درصد، سال چهارم( سال پنجم بیمه‌نامه):۲۰ درصد، سال پنجم (سال ششم بیمه‌نامه): ۲۵ درصد، سال ششم (سال هفتم بیمه نامه):۳۰ درصد، سال هفتم (سال هشتم بیمه‌نامه): ۳۵ درصد، سال هشتم (سال نهم بیمه‌نامه):۴۰ درصد،  سال نهم (سال دهم بیمه‌نامه): ۴۵ درصد، سال دهم (سال یازدهم بیمه‌نامه): ۵۰ درصد، سال یازدهم (سال دوازدهم بیمه‌نامه):۵۵ درصد، سال دوازدهم (سال سیزدهم بیمه‌نامه):۶۰ درصد، سال سیزدهم (سال چهاردهم بیمه‌نامه): ۶۵ درصد و سال چهاردهم (سال پانزدهم بیمه‌نامه):۷۰ درصد

کاربری وسیله نقلیه:

یکی از عوامل تاثیر گذار بر قیمت نهایی حق بیمه شخص ثالث میزان ریسک خودروها در هنگام حوادث رانندگی است. معمولا خودروهایی آموزش رانندگی و تاکسی‌ها بیشتر در معرض حوادث احتمالی رانندگی هستند به همین خاطر شرکت‌های بیمه بر اساس ریسک‌های حوادث رانندگی، حق بیمه بیشتری از مالکان این خودرو ها دریافت می‌کنند.

جریمه دیرکرد:

در صورتی که افراد بیمه گذار به موقع حق بیمه شخص ثالث خود را پرداخت نکنند و تمدید آن با تاخیر همراه شود، باید مبلغی بصورت روز شمار به حق بیمه خود اضافه کنند.

مبلغ جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث:

مبلغ جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث در پرداخت حق بیمه شخص ثالث بصورت روزانه به شرح زیر است:

سواری – کمتر از چهار سیلندر: ۵,۳۰۸ تومان، سواری – پیکان، پراید و سپند: ۶,۲۸۶ تومان، سواری – سایر چهار سیلندرها: ۷,۳۹۰ تومان، سواری – بیش از چهار سیلندرها: ۸,۲۷۰ تومان، موتورسیکلت گازی: ۱,۳۱۸ تومان، موتورسیکلت دنده‌ای یک سیلندر: ۱,۶۱۰ تومان، موتورسیکلت دو سیلندر به بالا: ۱,۷۶۸ تومان، موتورسیکلت سه چرخ: ۱,۹۰۲ تومان، بارکش تا یک تن: ۶,۵۰۳ تومان، بارکش بیش از یک تن تا ۳ تن: ۷,۸۳۰ تومان، بارکش بیش از ۳ تن تا ۵ تن: ۹,۹۱۱ تومان، بارکش بیش از ۵ تن تا ۱۰ تن: ۱۲,۶۹۸ تومان، بارکش بیش از ۱۰ تن تا ۲۰ تن: ۱۴,۷۷۶ تومان و بارکش بیش از ۲۰ تن: ۱۵,۶۶۰ تومان

تعهدات مالی شرکت بیمه:

حداقل میزان پوشش مالی اعلام شده توسط بیمه مرکزی در سال ۱۴۰۰، مبلغ ۱۶ میلیون تومان اعلام شده است. بیمه گذار می‌تواند با پرداخت حق بیمه بیشتر از پوشش مالی بالاتری برخوردار شده و از خدمات بیشتری بهره‌مند شوند.

تخفیف شرکت بیمه

بیمه گذار علاوه بر تخفیف‌های سالیانه که از عدم استفاده از بیمه شخص ثالث خودروی خود بهره‌مند می‌شود می‌تواند از تخفیف‌های برخی از شرکت‌های بیمه‌ای نیز استفاده کند. برخی از شرکت‌‌های بیمه می‌توانند با استفاده از تخفیف‌‌های مجاز، قیمت پایین‌‌تری را به بیمه‌گذاران ارائه دهند. لازم به ذکر است با وجود اعمال تخفیف‌ بیمه شخص ثالث، حق‌بیمه دریافتی نباید از حداقل حق‌بیمه‌ تعیین شده توسط بیمه مرکزی کمتر باشد.

مدت اعتبار:

برخی از شرکت‌های بیمه، بیمه شخص ثالث را بصورت روز شمار نیز ارائه می‌دهند و مالکان خودرو می‌توانند بصورت ۳ و یا ۶ ماهه نیز از خدمات بیمه شخص ثالث استفاده کنند. اما بطور کلی بر اساس نظرات بسیاری از شرکت‌های بیمه، خرید بیمه شخص ثالث سالانه برای مالکان خودرو، به صرفه‌تر است.

چطور بیمه شخص ثالث قابل انتقال است؟

تمدید بیمه شخص ثالث با شرکت دیگر:

در صورتی که شما به عنوان بیمه گذار از شرکت بیمه رضایت نداشته باشید و انتظارات‌تان را برآورده نکرده است. در این صورت می‌توانید شرکت بیمه‌ای خود را عوض کنید و از خدمات شرکت بیمه دیگری بهره مند شوید.

انتقال بیمه شخص ثالث به مالک جدید خودرو:

در صورتی که ماشین خود را بفروشید، مالک جدید آن می تواند بیمه نامه را به نام خود ثبت کند. در این حالت یک الحاقیه به بیمه نامه اضافه می شود که نشان می دهد بیمه نامه به شخص دیگری انتقال داده شده است.

انتقال دادن تخفیف بیمه شخص ثالث:

در صورتی که خودروی جدیدی خریداری کرده باشید می‌توانید تمام تخفیف‌های بیمه شخص ثالث خودروی قبلی خود را به خودروی جدید خود منتقل کنید.

ب- بیمه حوادث سرنشین

بیمه سرنشین که از شاخص های بیمه اشخاص می‌باشد به دلیل راحتی بیمه گذاران در بخش بیمه‌های اتومبیل متمرکز گردیده است. بیمه حوادث سرنشین پوششی از بیمه شخص ثالث است. شرکت‌های بیمه در بیمه شخص ثالث با پرداخت خسارت به اشخاص ثالث از بیمه‌گذار حمایت می‌کنند. اما در صورتی که راننده مقصر دچار خسارت جانی شود، در صورتی که از بیمه حوادث سرنشین برخوردار باشد، شرکت بیمه ملزم به پرداخت خسارات جانی به بیمه‌گذار خواهد بود. خسارت سرنشین از لحظه‌ای که مصدوم یا متوفی قدم در رکاب اتومبیل گذاشته تا لحظه ای که از اتومبیل پیاده نشده است را شامل می‌شود.

ج- بیمه بدنه

بیمه بدنی از جمله خدمت بیمه ای است که بر خلاف بیمه شخص ثالث، روش دقیقی برای قیمت گذاری آن تعیین نشده است. شرایط به گونه ای است که شرکت های بیمه ای برای بیمه بدنه خودروهای مختلف ممکن است قیمت‌های مختلفی را ارائه کنند. علاوه بر قیمت ممکن است شرکت‌های بیمه اطلاعات کافی در اختیار بیمه گذار قرار ندهند. به همین خاطر صاحبان خودرو به دلیل عدم دسترسی به اطلاعات مورد نیاز، ممکن است از بیمه بدنه غافل شوند. بیمه بدنه مربوط به خسارت وارده به خودرو باشد و افراد حادثه دیده نمی‌توانند از این بیمه بهره مند شوند.

خطرات اصلی و فرعی بیمه بدنه

به طور کلی مالکان خودرو بر اساس خطرات اصلی و فرعی می‌توانند از خدمات بیمه بدنه بهره‌مند شوند.

خطرات اصلی
۱- حادثه

در صورتی که بیمه گذار در حادثه رانندگی دچار خسارت شود و از سوی مراکز تشخیص شرکت‌های بیمه، مقصر شناخته شود، پرداخت بخشی از خسارت بر عهده شرکت بیمه خواهد بود.

۲- آتش‌سوزی

اگر خودرو دچار آتش‌سوزی و انفجار شود بیمه بدنه خودرو خسارات ناشی از این حادثه را تقبل می‌کند.

۳- سرقت کلی

سرقت کلی خودرو در دسته خطرات اصلی بیمه بدنه قرار می‌گیرد. در صورتی که خودرو شما به سرقت رفت و شامل از پوشش بیمه بدنه برخوردار باشید، می‌تواند تا ۹۰ درصد قیمت خودرو را از شرکت بیمه دریافت کنید.

خطرات فرعی

خطرات فرعی در خرید بیمه بدنه اجباری نیستند و متقاضی در ازای انتخاب هر یک از پوشش‌ها باید هزینه جداگانه‌ای را علاوه بر هزینه مربوط به پوشش خطرات اصلی بپردازد.


2 thoughts on “هر آنچه که درباره بیمه خودرو نمی‌دانستید”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code