بانک مرکزی با افزایش حداقل مبلغ سپرده گذاری و سقف تسهیلات حساب پس‌انداز مسکن جوانان در سال ۱۴۰۱ موافقت کرد.

حساب پس انداز مسکن جوانان به عنوان یکی از حساب‌های سپرده گذاری کوتاه مدت است که دارندگان آن قادر به برخورداری از مزایا و تسهیلات ویژه حساب خواهند بود. متقاضیان به منظور بهره‌مندی از تسهیلات خرید و احداث مسکن می‌بایست با واریز مبالغی به صورت یکجا و یا به صورت ماهانه در بازه زمانی حداقل پس از ۵ سال و حداکثر بعد از ۱۵ سال اقدام نمایند.

بر اساس شرایط اعلام شده توسط بانک مذکور هر شخصی که به سن ۱۸ سال تمام رسیده و یا حکم رشد او از سوی دادگاه صادر شده باشد می‌تواند به نام خود یا کسانی که تحت ولایت و قیومیت او باشند حساب پس انداز مسکن جوانان افتتاح نماید. متقاضیان جهت بهره مندی از تسهیلات خرید مسکن از طریق حساب سپرده گذاری کوتاه مدت، یکی از ۳ روش  “واریز مبلغ به صورت ماهانه، “واریز مبلغ به صورت سالانه” و “واریز مبلغ به صورت یکجا برای کل دوره” را انتخاب کنند.

ضوابط و شرایط حساب پس‌انداز مسکن جوانان ۱۴۰۱

بر اساس اطلاعیه بانک مرکزی، تغییراتی جدید در سال ۱۴۰۱ در ضوابط و شرایط حساب پس انداز مسکن جوانان به منظور پرداخت تسهیلات اعمال شده است. تقسیم‌بندی مناطق جغرافیایی حساب جوانان یکی از تغییراتی است که در سال جاری اعلام شده است. بر این اساس تقسیم‌بندی مناطق جغرافیایی حساب جوانان به ترتیب از سه منطقه “تهران”، “شهرهای بزرگ” و “سایر مناطق شهری” به “تهران”، “مراکز استان‌ها” و شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت”  خواهد بود.

افزایش دو برابری مبلغ سپرده گذاری و تسهیلات

یکی از بزرگترین تغییرات اعمال شده در حساب پس‌انداز مسکن جوانان سال ۱۴۰۱، افزایش دو برابری مبلغ سپرده گذاری و سقف تسهیلات حساب مذکور است. بر این اساس حداقل مبلغ سپرده‌گذاری، ۴۰۰ هزار تومان و سقف تسهیلات در تهران، مراکز استان‌ها و شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر به ترتیب به مبالغ ۲، ۱.۷ و ۱.۴ میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است. این در حالی بود که در سال ۱۴۰۰  حداقل مبلغ سپرده‌ گذاری از ۲۰۰ هزار تومان بود و تسهیلاتی با مبالغ ۱ میلیارد، ۸۵۰ میلیون و ۷۰۰ میلیون تومان در اختیار متقاضیان قرار می‌گرفت. لازم به ذکر است متقاضیاتی می‌توانند از این تسهیلات با مبالغ جدید ابلاغ شده بهره‌مندی شوند که در سال ۱۴۰۱ افتتاح حساب نمایند و افرادی که سال گذشته به قبل افتتاح حساب نموده اند، امکان بهره‌مندی از ابلاغیه جدید را نخواهند داشت.

جزئیات دریافت وام ۴۸۰ میلیونی خرید خانه

عدم موافقت با امکان تجمیع تسهیلات مسکن

در تصمیمات جدید بانک مرکزی در خصوص حساب پس انداز مسکن جوانان یکی از مواردی که مورد موافقت قرار نگرفت، امکان تجمیع تسهیلات مسکن از محل حساب صندوق پس‌انداز مسکن جوانان و اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن بانک مذکور در سقف‌های مصوب هر یک از حساب‌های مزبور است. بر اساس اطلاعیه بانک مرکزی، سیاست‌های کنونی دولت و مجلس شورای اسلامی مبنی بر تقویت ساخت مسکن (قانون جهش تولید مسکن) باعث شده است تا با این درخواست موافقت نشود.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code