آشنایی با علائم و خطرات ویروس جهت یافته کرونای دلتا، شما را از خطرات احتمالی و مصون نگه داشتن از این ویروس خطرناک حفظ می‌کند.

از زمان شیوع ویروس کرونا گونه‌های جدیدی مورد شناسایی قرار گرفته است و هر کدام از این گونه‌ها، خطرات بزرگی برای تمامی افراد جوامع مختلف ایجاد کرده است. از دو سه ماه گذشته بحث کرونای دلتا مردم تمامی کشورهای جهان به خصوص ایران را با نگرانی‌های زیادی درگیر کرده است و اطلاعات مختلفی در خصوص این ویروس در اختیار مردم گذاشته می شود تا با مراقبت‌های بهداشتی شدیدتر بتوانند خود را از این بیماری مصون نگه دارند.

آشنایی با ویروس کرونای دلتا

کرونا واریان دلتا که به اسم B.1.617.2 هم در مجامع علمی نام گذاری شده است، اولین بار در کشور هندوستان در ماه‌های اردیبهشت و خرداد سال جاری مورد شناسایی قرار گرفت. پس از شناسایی این ویروس بسیار خطرناک علیرغم اینکه بسیاری از کشورها ممنوعیت‌های شدیدی علیه ورود هندی‌ها را صادر کردند اما به سرعت این ویروس جهش یافته در جهان گسترش یافت و موجی از نگرانی را در مردم ایجاد کرد. این ویروس در شرایطی به دنیا معرفی شد که به تازگی جوامع مختلف واکسن مورد تایید بهداشت جهانی را دریافت کرده بودند. پیش بینی می‌شود این نوع از ویروس کرونا به نوع اصلی کرونا طی ماه های آینده در تمامی کشورهای جهان تبدیل شود.

ویروس کرونای دلتا چه ویژگی‌هایی دارد؟

براساس گفته متخصصان علم پزشکی، واریانت دلتا حاصل یک جهش در پروتئین اسپایک ویروس است که باعث تغییر خصوصیات رفتاری ویروس نسبت به سویه معمول می‌شود. از جمله ویژگی‌های اصلی این نوع از ویروس جهش یافته می‌توان به سرایت آسان آن به سلول های انسانی در کوتاه‌ترین زمان ممکن و ابتلای ۲.۵ برابری کودکان و نوجوانان نسبت به سویه معمول آن است. یکی دیگر از خصوصیات اصلی و نگران کننده مقاومت این نوع ویروس در مقابل واکسن‌های تولید شده است. بر اساس بررسی‌های انجام شده و منابع مختلف خبری، مصونیت افرادی که واکسن فایزر را دریافت کرده‌اند در مقابل سویه معمولی ۹۴ درصد است در حالی این مصونیت در مقابل ویروس جهش یافته دلتا به ۷۶ درصد کاهش یافته است.

با توجه به اینکه دخایر واکسن زیادی در جهان موجود نیست خطرات بزرگی کشورهایی مثل آفریقا که دسترسی لازم به واکسن را ندارند، تهدید می‌کند. مسئولان جوامع پیشرفته از جمله کشور آمریکا و بسیاری از کشورهای اروپایی درصدد آن هستند که دوز سوم واکسن کرونا را برای مردم خود تزریق کنند تا بتوانند میزان تلفات مرگ و میر ناشی از این ویروس جهش یافته را تا حدودی کاهش دهند.

ویروس کرونای دلتا چه علائمی دارد؟

طبق بررسی‌های انجام شده، از زمان شیوع ویروس جهش یافته کرونای دلتا، علائم و نشانه‌های این ویروس بسیار شبیه سویه معمولی و حتی سرماخوردگی است اما در برخی از موارد شدت این علائم ممکن است بیشتر باشد. بارزترین نشانه‌های کرونای دلتا سردرد و آبریزش بینی است که در سویه معمولی کمتر این علامت‌ها گزارش است.

بر اساس یافته‌های مختصصان بیماری‌های عفونی سالمندان، افراد چاق، افراد با سابقه فشارخونی بالا، بیماران قلبی، دیابتی‌ها و همچنین بیماران مزمن کلیوی بیشتر در معرض خطر قرار دارند و باید بیشتر از گذشته تحت مراقبت‌های بهداشتی قرار گیرند. از دیگر علائمی که ممکن است نشانه‌های سرایت این ویروس باشد بروز بیماری‌های گوارشی مثل اسهال و درد شکم می‌باشد و افرادی که با چنین علائمی دست و پنجه نرم می کنند توصیه می‌شود ضمن درمان و رعایت پروتکل‌های بهداشتی، حتما مدتی خود را قرنطینه کرده تا خطری دیگران را تهدید نکند.

چطور در مقابل کرونای دلتا در امان بمانیم؟

با توجه به قدرت سرایت ویروس جهش یافته کرونای دلتا توصیه می‌شود برای جلوگیری از ابتلای به این نوع ویروس همچنان مراقبت‌های لازم را اولویت اصلی خود قرار دهید. استفاده از ماسک مناسب، شستشوی مداوم دست ها، فاصله‌ گذاری اجتماعی، عدم حضور در تجمعات و مسافرت نرفتن مواری هستند که اگر رعایت شوند، ابتلای افراد به این ویروس تا حد زیادی کاهش خواهد یافت. در اطلاعیه‌های جهانی از خانواده‌ها خواسته شده است تا نسبت به استفاده کودکان بالای ۲ سال از ماسک حتما اقدام شود. چرا که بر اساس یافته‌ها، کودکان و نوجوانان بیشتر در معرض ابتلای به این نوع ویروس خطرناک هستند.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code