پیش از هرگونه اقدامی برای اجاره خانه باید تمام ابهامات و سوالات را پاسخ داده تا در مدت زمان قولنامه مشکلی برای شما و خانواده تان رخ ندهد.

افزایش قیمت اجاره خانه طی چند سال اخیر شرایطی ایجاد کرده است تا تعدادی از مستاجران به منظور جابه جایی در یک خانه جدید، بیشتر روی قیمت و متراژ واحد مورد نظر تمرکز داشته باشند. این در حالی است جزئیات قولنامه از جمله قوانین و وظایف مستاجر و موجر از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در صورتی که مستاجر به این موارد توجه نکند ممکن است با مشکلاتی روبه رو شود.

مستاجران در صورتی که قصد دارند در خانه فعلی، قراردادشان را برای یک سال دیگر تمدید کرده و یا آپارتمان دیگری را برای سکونت انتخاب کنند حتما به جزئیات قرارداد توجه کنند، تا ضرر مالی متوجه آنها نشود. برای آنکه با جزئیات قرارداد ملکی به عنوان مستاجر آشنا شوید ما در این مقاله از مجله اینترنتی نیازمندی‌های همشهری به سوالات مهمی که هر مستاجری پیش از امضا قراردا باید بداند را مورد بررسی قرار داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

سوال ۱: برای اجاره ملک چه تعداد مشتری درخواست داده‌اند؟

در صورتی که آپارتمانی که قصد دارید برای اجاره آن اقدام کنید، خواهان زیاد داشته باشد، قطعا توسط مشاوران املاک به شما اعلام می‌شود. در این شرایط، ممکن است شما از نظر قیمت به چالش کشیده شوید. بنابراین پیش از هرگونه اقدامی برای اجاره خانه نسبت به استقبال خانه مورد نظر دقت کنید. در صورتی که خانه درخواستی طالب زیادی داشته باشد، قیمت پیشنهادی بالاتر می‌رود و شما به عنوان مستاجر باید در رقابت قیمتی با دیگران دقت داشته باشید.

 

سوال ۲: نوسان تغییرات قیمت خانه با چه تغییراتی همراه بوده است؟

از مشاور املاک بپرسید که خانه مورد نظر از زمانی‌که به آنها معرفی شده است، چند بار و با چه تغییرات قیمتی همراه بوده است. گاهی اوقات ممکن است عجله و نیاز مالک موجب کاهش قیمت شود که شما به عنوان کسی که قصد دارید ملک را اجاره کنید باید برای تصمیم‌گیری بهتر در جریان این مسائل قرار بگیرید.

سوال ۳: چرا صاحب خانه، ملک را اجاره می‌دهد؟

پیش از اجاره ملک مورد نظر، علت اجاره دادن خانه از سوی صاحب ملک را جویا شوید. شما باید از دلایل اصلی نقل مکان ساکنان قبلی مطلع شوید تا بعد از اجاره خانه، با مشکلاتی از قبیل ناامن بودن منطقه، نامطلوب بودن مدارس منطقه مورد نظر، اذیت و آزار همسایه‌ها و .. روبه رو نشوید. در صورتی که مشاوره املاک در پاسخ به این سوال طفره رفت، حتما تحقیقات لازم را انجام دهید.

سوال ۴: چه مدت از پیشنهاد اجاره خانه گذشته است؟

یکی از نکات بسیار مهم پیش از اجاره مسکن، اطلاع از مدت زمان پیشنهاد خانه مورد نظر برای اجاره در آژانس مسکن است. کسب اطلاعات لازم در این خصوص باعث خواهد شد تا سوالاتی از جمله این که آیا مستاجران قبلی بر سر قیمت به توافق نرسیده‌اند یا استقبال از آن کم بوده است و ..  در ذهن شما پدید آید تا با دید بهتری برای اجاره مسکن اقدام کنید.

سوال ۵: ملک مورد نظر چه مشکلات و ایراداتی دارد؟

قبل از اجاره خانه باید بدانید ملک مدنظر چه مشکلات ساختاری و حقوقی دارد. حق شما این است که تمام مسائل مربوط به خانه را بدانید. در صورتی که از ایرادات خانه مطلع شوید، از اجاره آن منصرف خواهید شد و یا در صورتی که تمایل به اجاره کردن آن هستید، می‌توانید در قیمت رهن و یا اجاره آن از صاحب ملک تخفیف بگیرید.

سوال ۶: ملک چه زمانی بازسازی شده است؟

پیش از اجاره خانه از آخرین بازسازی‌های صورت‌گرفته، مطلع باشید. به عنوان مثال از زمان ایزوگام بام خانه و یا تغییر لوله‌ها که از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، حتما سوال بپرسید. چرا که ممکن است تمام بودجه خود را صرف اجاره ملک کرده باشید و در صورتی که مشکلاتی برای ساختمان ایجاد شود، امکان پرداخت هزینه‌ها برای شما مقدور نباشد.

سوال ۷: میزان هزینه شارژ ساختمان و قبوض؟

یکی دیگر از مواد مهمی که باید از صاحب ملک و یا مشاور املاک سوال شود، میزان قبوض مصرفی آب، برق، گاز و تلفن و همچنین شارژ ساختمان است. ممکن است به دلیل هزینه بالای شارژ و یا قبوض، از اجاره ملک مورد نظر منصرف شوید.

سوال ۸: وضعیت همسایه‌ها چگونه است؟

برای بسیاری از افراد علاوه بر خانه مورد نظر، وضعیت همسایه‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است. بهتر است قبل از تنظیم قولنامه نسبت به همسایه‌ها اطلاعات لازم را بدست آورید تا در آینده با مشکلاتی پیش بینی نشده روبه رو نشوید. میزان تردد افراد، تعداد افراد سالمند و یا بچه‌دار بودن آنها و شلوغی ساکنان از جمله مواردی است که باید پرس و جو شود.

سوال ۹: از خانه تا محل کار چقدر زمان می‌‎برد؟

از جمله دغدغه‌های اصلی افراد مختلف مدت زمان رفت و آمد از خانه به محل کار است. بنابراین اگر برایتان مقدور است موقعیت مکانی خانه مورد نظر را نزدیک به محل کارتان انتخاب کنید تا گرفتار ترافیک این روزهای شهرهای بزرگ نشوید.

 


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code