چرا بیمه آتش‌سوزی مهم است؟

۳ آبان ۱۴۰۰ زمان مطالعه:۵ دقیقه

حوادث ناشی از آتش سوزی، خسارت مالی بسیاری را از خود به جای می‌گذارد. حوادثی که ممکن است بر اساس سهل انگاری افراد رخ داده و یا به دلیل بروز حوادث طبیعی پدید آید.

در طول روز شاهد حوادث مختلفی ناشی از آتش سوزی در کشور هستیم که توسط نیروی‌های آتش نشانی مهار می‌شود. اما در شهرهای بزرگ به دلیل وجود ترافیک‌های سنگین ممکن است به دلیل عدم حضور به موقع ماموران آتش نشانی، میزان تلفات مالی و جانی ناشی از آتش سوزی افزایش پیدا کند و خسارت‌های شدیدی را متوجه صاحب ملک کند.

ممکن است حوادثی در ساختمان‌هایی قدیمی رخ دهد که آتش نشانان با وجود تلاش و زحمات فراوان نتوانند میزان تلفات را به حداقل برسانند. حوادث ساختمان پلاسکو نمونه‌ای از حوادثی است که علیرغم تلاش‌ها و به خطر افتادن آتش نشانان، علاوه بر درگذشت تعدادی از هموطنان، بسیاری از صاحبان املاک تجاری و تولیدی، با تلفات مالی شدیدی روبه رو شدند. با این حال هیچ وقت حادثه خبر نمی‌کند و صاحبان املاک می‌توانند در برابر حوادث از جمله آتش‌سوزی، صاعقه و انفجار، املاک خود را بیمه کنند تا در صورت وقوع حوادث ناگوار و غیرقابل پیش بینی، فعالیت کسب و کارشان به دلیل خسارت های شدید مالی، تعطیل نشود.

اما هنوز بیمه آتش سوزی در جایگاه واقعی خود قرار ندارد و هنوز نسبت به بهره‌مندی از خدمات این بیمه توسط بسیاری از افراد ابهامات زیادی وجود دارد. ساخت و سازهای غیر اصولی و غیر استاندارد یکی از عوامل اصلی برای توجیه صاحبان املاک است تا برای تحت پوشش قرار گرفتن این بیمه تردیدی نداشته باشند.

بیمه آتش سوزی چیست؟

بیمه‌نامه‌ای است برای جبران خسارات مالی وارد شده به اموال فرد بر اثر حوادثی که منجر به آتش سوزی و سایر خسارات تحت پوشش این بیمه نامه باشد.

بیمه آتش سوزی چه مواردی را تحت پوشش قرار می‌دهد؟

واحدهای مسکونی

بنا به درخواست بیمه‌گذار، واحد مسکونی علاوه بر خطرهای حریق، انفجار و صاعقه در برابر کلیه خطرهای اضافی با سرمایه دلخواه و به قیمت روز تحت پوشش قرار می‌گیرد. همچنین حق بیمه سالانه پرداختی با توجه به ارزش ساختمان و اثاث منزل و خطرهای بیمه شده محاسبه خواهد شد.

مراکز صنعتی

بیمه آتش سوزی برای مراکز صنعتی شامل تمامی کارخانجات صنایع غذایی، آشامیدنی، دخانیات، نساجی، پوشاک، چرم، چوب، کاغذ، مقوا، چاپ و صحافی، شیمیایی، محصولات کانی غیرفلزی، فلزات اساسی و صنایع متفرقه می‌شود.

مراکز غیر صنعتی

سرمایه ارزش اعیانی ساختمان و تاسیسات منصوبه، ارزش دکوراسیون و اثاثه اداری و موجودی‌ در این بیمه‌نامه تحت پوشش قرار می‌گیرند. واحدهای تجاری، اداری، مجموعه‌های رفاهی، آموزشی، خدماتی از جمله مراکزی هستند که در این طبقه قرار می‌گیرند. بنابراین طیف وسیعی از مشاغل و اصناف در این گروه قرار دارند. نرخ بیمه‌نامه آتش‌سوزی برای هریک از مشاغل زیرگروه (غیر صنعتی) مستقیما با ماهیت ریسک و شدت و تواتر ریسک حریق در آن شغل و شرایط محیطی و ایمنی محل مورد بیمه مرتبط است. واحدهایی که از شرایط ایمنی بهتری نسبت به سایرین برخوردار هستند حق بیمه کمتری برای تحت پوشش قرار دادن اموال خود پرداخت نمایند.

انبارها

انبار کالا به محلی اطلاق می‌گردد که یک یا چند نوع کالای بازرگانی، محصولات صنعتی، مواد اولیه و یا فرآورده‌های دامی وکشاورزی در آنجا نگهداری می‌شود. انبارها بر اساس ماهیت نگهداری و مالیکت آن به انبارهای عمومی (بنگاه عمومی)، انبار اختصاصی، انبار گمرکی و … تقسیم می‌شوند.

بیمه آتش سوزی چه خسارت هایی را تامین می‌کند؟

بر اساس قوانین شرکت‌های بیمه‌ای، بیمه آتش سوزی فقط خسارت‌های مالی را تامین می‌کند و خسارت‌های جانی را در بر نمی‌گیرد. افراد صدمه دیده بر اثر حادثه مشمول دریافت خسارت نخواهد شد.

بیمه آتش سوزی به چند دسته تقسیم می‌شود؟

بیمه آتش سوزی به دو دسته پوشش خطرهای اصلی و پوشش خطرهای اضافی تقسیم می‌شود که در ادامه به بررسی هر یک از آنها می‌پردازیم.

خطرهای اصلی

آتش، صاعقه و انفجار به عنوان پوشش‌های خطرهای اصلی در بیمه‌های آتش سوزی است که باید هنگام خرید بیمه آتش سوزی به آن توجه کرد. چرا که تمامی شرکت‌های بیمه موظف هستند این ۳ خطر اصلی را در بیمه آتش سوزی قید کنند.

خطرهای اضافی

در بیمه آتش سوزی علاوه بر خطرهای اصلی، بیمه گذار می‌تواند به اختیار خطرهای اضافه را به بیمه خود اضافه کند. زلزله، سیل، آتش فشان، طوفان، سقوط بهمن، ترکیدن لوله آب، سقوط هواپیما، پاکسازی و برداشت ضایعات، سرقت، انفجار تحت فشار صنعتی، ریزش سقف ناشی از سنگینی برف، رانش زمین، ریزش کوه، برخورد اجسام خارجی به ساختمان، مسئولیت خسارت‌های آتش سوزی وارد شده به همسایه به عنوان خطرات اضافه شناخته می‌شود. لازم به ذکر است بیمه گذار در صورتی می‌تواند از خطرهای اضافه در بیمه آتش سوزی خود بهره مند شود که خطرهای اصلی را خریداری کند.

بیمه آتش سوزی چه اموالی را تحت پوشش قرار می‌دهد؟

به طور کلی اموالی که در بیمه آتش سوزی تحت پوشش قرار می‌گیرد در سه بخش تقسیم می‌شود.

۱- برای ساختمان‌های مسکونی تمامی ساختمان و اثاثه موجود

۲- برای ساختمان‌های صنعتی تمامی کارگاه‌ها، کارخانجات تولیدی و تاسیسات و تجهیزات موجود

۳- برای ساختمان‌های غیرصنعتی تمامی واحدهای تجاری، اداری و آموزشی و انبارها

قیمت بیمه آتش سوزی چقدر است؟

قیمت بیمه آتش سوزی به ۵ عامل زیر بستگی دارد:

۱- متراژ ساختمان

قیمت بیمه آتش سوزی با افزایش متراژ افزایش پیدا می‌کند.

۲- هزینه ساخت هر متر مربع از ساختمان

هزینه ساخت هر متر مربع از ساختمان در قیمت بیمه آتش سوزی تاثیر گذار است.

۳- ارزش لوازم خانه

در زمان خرید بیمه آتش سوزی باید ارزش لوازم خانه به شرکت‌های بیمه‌ای اعلام شود. چرا که ارزش بیمه آتش سوزی به اموال در قیمت آن اثر گذار است.

۴- پوشش‌های اضافی

در صورت اضافه شدن پوشش‌های اضافه، حق بیمه آتش سوزی نیز اضافه خواهد شد.

۵- تخفیف‌های بیمه آتش سوزی

ارائه تخفیف از سوی برخی از شرکت‌های بیمه. مانند تخفیف مناسبتی، تخفیف داشتن بیمه عمر، تخفیف گروهی


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code