چطور با کبد چرب مبارزه کنیم؟

۱۷ فروردین ۱۴۰۰ زمان مطالعه:۳ دقیقه

با مصرف روزانه و منظم امگا، فعالیت ورزشی و رژیم غذایی مناسب تا حد بسیار زیاد شما را از خطرات کبد چرب دور می‌کند.

همان طور که می‌‍دانید خون پس از طی مسیر گوارش وارد کبد شده و ترکیبات پروتئین و چربی‌های مورد نیاز بدن را تولید می‌کند. در صورتی که سطوح بالایی از چربی‌های خاص و قندها وارد کبد شود، به شدت سلامت این عضو بسیار حیاتی بدن به خطر می‌افتد. به همین خاطر علاوه بر ایران در سایر کشورهای جهان نیز کبد چرب یکی از شایع‌ترین بیماری‌های شناخته شده است.

از سوی پزشکان متخصص، شاخص‌های مختلفی برای این بیماری اعلام شده که خطرناک‌ترین آن چاقی است. افراد ابتلا به اضافه وزن در صورتی که بتوانند تا ۱۰ درصد وزن خود را با یک رژیم غذایی مناسب کاهش دهند تا حد بسیار قابل قبولی می‌توانند با این بیماری خطرناک مبارزه کنند.

همیشه افراد چاق با این بیماری دست و پنجه نرم نمی‌کنند و افراد در شرایط وزنی نرمال هم ممکن است در خطر مبتلا به کبد چرب باشند. در صورتی که به این بیماری مبتلا هستید قبل از هرگونه تغییر در برنامه غذایی و مصرف دارو جدید با پزشک خود حتما مشورت کنید. در ادامه این مقاله از مجله اینترنتی اینترنتی نیازمندی‌های همشهری قصد داریم به رژیم غذایی مناسب برای مبارزه با کبد چرب به پردازیم.

مصرف منظم امگا ۳

افرادی که به بیماری کبد چرب مبتلا هستند توصیه می‌شود از مصرف غذاهای سرشار از امگا ۳ غفلت نکنند. همچنین برای این دسته از افراد از سوی پزشکان متخصص تاکید می‌شود روزانه یک گرم مکمل روغن ماهی را مصرف کنند تا هرچه زودتر به درمان آن کمک شود. بهترین منابع غنی امگا ۳ شامل ماهی‌های چرب مانند سالمون، ساردین، ماهی خال مخالی، هالیبوتو ماهی تن و از منابع گیاهی نیز گردو، بذر کتان، شاهدانه و روغن زیتون می‌توان نام برد.

کاهش مصرف چربی‌ها

چربی‌های ترانس و اشباع تاثیر بسیار مستقیمی بر روی سلامتی کبد دارد. مصرف زیاد فست فودها به دلیل چربی‌های اشباع و ترانس احتمال افزایش ابتلا به کبد چرب را افزایش می‌دهد. همچنین زیاده روی در مصرف امگا ۶ نیز می‌تواند سلامتی این عضو از بدن را به خطر بی‌اندازد. گوشت حیوانات، لبنیات و غذاهای فرآوری منابع سرشار از چربی‌های اشباع شده است. بنابراین برای پرهیز از چربی‌های ترانس توصیه می‌شود به برچسب غذاها نگاه کنید.

مصرف قند و فروکتوز

علاوه بر چربی‌ها، قند و فروکتوز نیز می‌توانند بر روی سلامتی کبد تاثیر بگذارند. یکی از منابع اصلی فروکتوز شهد ذرت است که در نوشیدنی‌های گازدار، شیرینی‌ها، نان‌ها، غلات صبحانه، غذاهای منجمد، سس ها یا چاشنی‌ها و برخی آب میوه‌ها وجود دارد که مصرف زیاد آن باعث آسیب رسیدن به کبد شود و خطر ابتلا به کبد چرب شود.

رژیم مناسب برای جلوگیری از کبد چرب

یک برنامه غذایی مناسب تا حد بسیار زیادی شما را از ابتلا به کبد چرب باز می‌دارد. برنامه غذایی که در آن قند کم، چربی‌های اشباع و ترانس کاهش و سرشار از امگا ۳ باشد نشان از رژیمی متعادل دارد. در یک برنامه غذایی متعادل مصرف میوه، سبزیجات، لوبیا‌، آجیل‌ها، دانه‌ها، روغن زیتون و غلات کامل توصیه می‌شود.

فعالیت ورزشی

ترکیب فعالیت فیزیکی و برنامه غذایی سالم برای کاهش وزن بسیار مهم است و فعالیت فیزیکی نباید نادیده گرفته شود. روزانه ۳۰ دقیقه پیاده روی در کنار پیروی از برنامه غذایی سالم برای داشتن کبدی سالم و همچنین التیام آن توصیه می‌شود. وقتی افراد در طول هفته فعالیت فیزیکی خود را به بالای ۶۰ دقیقه افزایش می‌دهند، شاهد کاهش وزن و بهبود عملکرد کبد خواهند بود.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code