همه افراد دوست دارند در طول روز انرژی کافی برای انجام کارهایشان داشته باشند، به همین دلیل به دنبال راهی می‌گردند تا بدون احساس خستگی، بتوانند تمامی کارهایشان را انجام دهند.

خیلی از افراد برای رفع مشکل خستگی و خواب آلودگی به خوردن قهوه روی می‌آورند. استفاده از قهوه شاید بتواند تا حدودی برای این منظور مؤثر باشد ولی راه اصلی برطرف کردن خستگی نیست. به غیر از قهوه و داروهای گیاهی، امروزه محصولات زیادی در بازار وجود دارند که خیلی از آنها در قالب داروهای شیمیایی به فروش می‌رسند و برخی دیگر، از ترکیبات گیاهی درست می‌شوند.

تنوع این محصولات روزبه روز بیشتر و بیشتر می‌شود و افراد دقیقاً نمی‌دانند کدام محصول برای رفع مشکل‌شان مناسب به حساب می‌آید. در این مقاله از مجله اینترنتی نیازمندی‌های همشهری چند نکته اصلی و مهم را که باید در رابطه با خستگی و درمان‌های خانگی آن بدانید، به شما می‌گوییم.

چرا خسته می‌شویم؟

دلایل زیادی می‌تواند باعث ابتلا به خستگی شود. گاهی ابتلا به برخـی از بیماری‌ها می‌تواند دلیل خستگی باشد به همین دلیل افرادی که دچار خستگی می‌شوند باید از نظر جسمی بررسی شوند. پزشک برای افرادی که دچار خستگی‌های مزمن هستند، ممکن است انجام برخی از آزمایشات را در نظر بگیرد. گاهی اوقات دلیل خستگی کار زیاد است و این نوع خستگی را می‌توان با استراحت برطرف کرد ولی در شرایطی که علت خستگی ناشی از ابتلا به یک بیماری باشد، باید اقدام به درمان آن کرد.

معمولا افرادی که در شهرهای بزرگ زندگی می‌کنند و اســترس بیشــتری دارند، بیش از افرادی که در شهرهای کوچک یا روستاها زندگی می‌کنند، دچار خستگی می شوند. علاوه بر این عوامل دیگری هم در ابتلا به خستگی نقش دارند. برای مثال، در صورت نداشتن تنفس خوب، می‌توان به خستگی دچار شد. همچنین در شرایطی که قند در فرآیند سوخت و ساز بدن به صورت ناقص بسوزد، باید انتظار خستگی را داشت و این مسئله یکی از عوامل مهم ابتلا به خستگی محسوب می‌شود.

چیکار کنیم تا خسته نشویم؟

تغذیه یکی دیگر از مواردی است که باید به آن توجه ویژه داشت، تغذیه نامناسب می‌تواند باعث بروز علائم خستگی شود. برای مثال، استفاده از غذاهای اسیدی می تواند در افراد ایجاد خستگی کند. مصرف غذاهای اسیدی، تنها علت به وجود آمدن خستگی نیست و مصرف غذاهای دیگری مثل غذاهای پروتئینی می‌تواند از دلایل دیگر ابتلا به خستگی باشد. البته نباید این نکته را از یاد برد که مصرف این دسته از غذاها باید به مقدار زیاد باشد که در افراد باعث بروز علائم خستگی شود.

غذاهای دیگری هم وجود دارند که می‌توانند باعث ابتلا به خستگی شوند که از دیدگاه طب ســنتی، می‌توان به غذاهای چرب اشــاره کرد. آن دسته از افرادی که عادت دارند دائما در وعده‌های غذایی خود از چربی استفاده کنند، باید انتظار خستگی در طول روز را داشته باشند. مصرف تمامی غذاهای یاد شده می‌تواند باعث بالا رفتن مقدار اسید در بافت بدن شود.

رابطه مستقیم خستگی و تغذیه

به طورکلی مصرف زیاد غذاهای چرب و پروتئینی، می‌تواند باعث امتلاء (پر شدن عروق بدن از این غذاها) شود و خستگی و کوفتگی را به وجود بیاورد. مصرف غذاهای چرب تنها در صورتی مشکل ایجاد نمی‌کند که فرد به مقدار کافی فعالیت بدنی داشته باشد. آن دســته از افرادی که از غذاهای چرب اســتفاده می‌کنند باید به این نکته توجه کنند که حتما ورزشی، به صورت روزانه داشته باشند تا بدن شان با مشکل بالا رفتن اسید در بافت بدن و تجمع چربی، مواجه نشود.

استرس و خستگی در طول روز

عوامل دیگری برای بروز خستگی در افراد وجود دارد که در این میان استرس و ناراحتی یکی از مهم‌ترین آنها محسوب می‌شود. استرس و ناراحتی می‌تواند باعث اختلال در عملکرد دستگاه گوارش و تولید مواد اسیدی در بدن و به تبع آن ایجاد خستگی شود.

مواد زائد در بدن و ایجاد خستگی

یکی دیگر از دلایلی که می‌تواند باعث خستگی در افراد شود، باقی ماندن مواد زائد در بدن است و چنانچه بنا بر هر دلیلی مواد زائد نتوانند از بدن خارج شوند، باید انتظار خستگی را داشت. اگر علت خستگی وجود مواد زائد در بدن باشد، متخصص طب سنتی کارهای مختلفی را برای خروج مواد زائد از بدن بیمار انجام می‌دهد. علاوه بر این موارد، گاهی فرد در اثر ابتلا به کم خونی دچار ناتوانی می‌شود که این مسئله با خستگی متفاوت است و کمبود اکسیژن باعث این مشکل می‌شود.

کم خونی

بسیاری از افرادی که خستگی را تجربه می‌کنند به کم خونی مبتلا هستند و برای درمان آن باید به پزشک متخصص مراجعه کنند تا زمانی که فرد به کم خونی مبتلا باشد با راه‌هایی که برای برطرف کردن خستگی در طب سنتی وجود دارد، چندان بهبود پیدا نمی‌کند. مصرف نمک، می‌تواند بیماری‌های زیادی را به وجود بیاورد به همین دلیل مصرف آن، باید محدود شود. نمک علاوه بر اینکه افراد را مستعد ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها می‌کند، باعث به وجود آمدن خستگی مزمن هم می‌شود.

بالا بردن آدرنالین برای رفع خستگی

برای رفع خستگی باید علاوه بر کاهش اسید در بافت بدن، سطح هورمون‌های آدرنالین و سروتونین را بالا برد. هورمون سروتونین باعث شادی و هورمون آدرنالین باعث ایجاد هیجان در بدن می‌شود، به همین دلیل برخی از افراد، ورزش‌های مهیج را انتخاب می‌کنند. داشتن یک زندگی شاد هم می‌تواند به رفع خستگی کمک کند. برای از بین بردن خستگی، راه‌های زیادی وجود دارد که بهترین راه برای برطرف کردن آن، ورزش مداوم و روزه گرفتن است. روزه به دلیل دفع مواد زائد از بدن، می‌تواند به خوبی خستگی را در بدن از بین ببرد. برای رفع خستگی باید ابتدا علت به وجود آورنده آن مشخص شود سپس با استفاده از روش‌های مختلف آن را برطرف کرد.

شناسایی مواد غذایی مفید برای فرار از خستگی

به جای خوردن قهوه برای رفع خســتگی، باید عرق نعنا را روی یک پارچه ریخت و روی سر گذاشت. استفاده از آب کدو حلوایی هم می‌تواند در رفع خستگی مفید باشد. برای این منظور افراد باید پنج تا ۱۰ روز از آب کدو حلوایی استفاده کنند. کدو حلوایی را باید شست و در آبمیوه گیری ریخت. برای پیشگیری از کاهش فشارخون، آب کدو حلوایی را باید با عسل استفاده کرد. استفاده از شربت عسل و آبلیمو در صبح هم می‌تواند برای رفع خستگی مفید باشد.

برای این منظور باید یک قاشق آبلیمو را با یک قاشق عسل و یک لیوان آب ترکیب کرد و نوشید. مصرف برخی میوه‌ها مثل پرتقال، لیموشیرین، انار و لیموترش، می‌تواند در کاهش خستگی مفید باشد. همچنین مصرف خرمالــو، موز و ازگیل هم برای این مسئله مفید است. استفاده از خوراکی‌ها و مواد غذایی حاوی آنتی اکسیدان مثل سبزی‌های پهن برگ (اسفناج) هم به رفع خستگی کمک می‌کند. مصرف روزانه ویتامین سی طبیعی (C) برای پیشگیری از خستگی ضروری است. پیاز هم به رفع خستگی می‌تواند کمک کند، همچنین اضافه کردن سماق به غذاهای چرب مانند کباب، مانع از بالا رفتن اسید در بدن می‌شود و از خستگی پیشگیری می‌کند. حجامت نیز در پیشگیری و رفع خستگی مفید است.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code