چطور ریه درگیر کرونا می‌شود؟

۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ زمان مطالعه:۷ دقیقه

اکثر افرادی که به کرونا مبتلا می‌شوند تقریبا با علائم یکسانی با این ویروس دست و پنچه نرم می کنند. علائم کویید ۱۹ شامل درد خفیف بین دو کتف، درد شانه، قفسه سینه، تنگی ‌نفس، سرفه و کاهش یا از دست دادن حس بویایی و چشایی است. در صورتی که افراد با چنین علائمی در بدن خود روبه رو شدند باید سریعا خود را از جمع جدا کرده و خود را قرنطینه کنند. به این دسته از افراد توصیه می شود به مدت ۲ هفته و تا زمانی که به بهبودی کامل نرسند قرنطینه را ترک نکنند و از مصرف ویتامین C و مواد غذایی مفید جهت افزایش تقویت قوای بدن غفلت نکنند. 
در صورت مشاهده علائمی از جمله تنگی نفس شدید، ضعف شدید، سرفه های و تب های مکرر که با دارو بهبود پیدا نمی کندو به هیچ عنوان خود درمانی نکنند. این ۴ علائم گفته شده از علائم شدید کرونا است که ممکن است ریه را درگیر کرده باشد. 
از بیماران تقاضا می شود که این علائم را به حساب سرماخوردگی و آنفلوآنزا نگذارند. بیماران می‌توانند به پزشک عمومی، داخلی، عفونی و متخصص ریه مراجعه کنند. همچنین بیمارانی که می‌ترسند به مطب پزشک‌ها مراجعه کنند می‌توانند به ‌صورت آنلاین با پزشک در تماس باشند.

انواع ویروس کرونا

ویروس کرونا طی ۲ سال اخیر کل کشورهای جهان را درگیر کرده است و تعدادی از مردم ایران و سایر کشورهای کره زمین به دلیل عدم رعایت اصول مراقب از این ویروس جان خود را از دست داده اند. کویید ۱۹ با وجود اینکه به عنوان جدیدترین ویروس شناخته شده در جهان است اما از مدت ها قبل در بین حیوانات شایع بوده است و برخی از دانشمندان معتقدند چنین ویروسی از حیوان به انسان منتقل شده است. به طور کلی دانشمندان علم پزشکی ویروس کرونا را به ۴ دسته آلفا، بتا، گاما و دلتا تقسیم بندی کردند. 
کرونا آلفا نخستین بار در انگلیس شناسایی شد. نوع بتای این ویروس نیز نخستین بار در کشور آفریقای جنوبی شناسایی شد و همچنین نوع گاما نیز نخستین بار در برزیل تشخیص داده شد. در حال حاضر کرونا دلتا به عنوان یکی از خطرناک ترین ویروسی است که در برخی از آزمایش های تشخیص کرونا به هیچ عنوان قابل تشخیص نیست. ممکن است فردی در آزمایش تست کرونا جواب منفی دریافت کند اما با علائم کرونا مواجه شود. کرونا دلتا یا کرونا هندی در واقع نوع کرونای جهش یافته نسبت به سایر انواع این ویروس، بیشتر واگیردار بوده و باعث بروز علائم شدیدتری می‌شود. براساس یافته‌های پزشکان، علائم کرونا دلتا نسبت به چیزی که آن‌‌ها پیش‌تر در مبتلایان به کرونا اصلی مشاهده کرده بودند، متفاوت و شدید‌تر است. تب در نوع دلتا کرونا نیز مشاهده شده است اما سطح ویروس در بدن بیشتر گزارش شده و افراد به شدت در طول ۳ الی ۴ روز بد حال می‌شوند.
چطور ریه درگیر کرونا می‌شود؟

راه های انتقال ویروس کرونا

به طور کلی ویروس کرونا از طریق دو روش تماسی و تنفسی به بدن افراد انتقال پیدا می کند. کووید_۱۹، ذراتی که ایجاد می‌کند در سیستم تنفسی تقریبا یک کمی سنگین هستند. زمانی که سرفه و یا عطسه می کنیم، ذرات از بدن ما خارج می شوند و در فاصله حدود یک تا یک و نیم متری ما رسوب می‌کنند. در نتیجه، قدرت واگیری‌شان تقریبا کمتر از ۲ متر است. اگر ما بتوانیم فاصله مان با دیگران را تا بیشتر از ۲ متر حفظ کنیم، کمتر دچار گرفتاری این ویروس از راه تنفس می‌شویم. یکی از راه هایی کمتر به آن توجه می شود از راه تماسی است است. دست های آلوده نقش مهمی در ابتلای افراد به ویروس کرونا ایفا می کنند. چرا که در سطوح مختلف افراد مختلفی دستان خود را بر روی آنها می گذارند بنابراین لازم است طی فاصله زمانی کوتاه دست های خود را مرتب با آب و صابون شستشو کنید تا انتقال ویروس به حداقل برسد. اخیرا در مقالات جدید در خصوص این ویروس خطرناک مطالبی در خصوص انتقال کرونا از طریق مدفوع هم نوشته شده است.

توصیه های مهم و کلیدی به مبتلایان کرونا 

بیمارانی که به ویروس کرونا مبتلا شده اند باید تحت نظر پزشک داروهای ضد ویروسی را مصرف کنند. به افرادی که در خانه قرنطینه می‌شوند توصیه می‌کنیم در مدت بیماری با پزشک خود در تماس باشند و درمان خودسرانه‌ای انجام ندهند. این بیماران در صورتی که متوجه علائمی همچون تنگی تنفس و سرفه شدند و تب آنها قطع نشد مجدد به پزشک مراجعه کنند زیرا لازم است سی‌تی‌اسکن ریه انجام دهند و داروهای قبلی عوض شود و حتی در صورت نیاز در بیمارستان بستری شوند.
این بیماران باید استراحت زیادی داشته باشند و بدن خود را خسته و انرژی زیادی مصرف نکنند. برای تغذیه این افراد هنوز برنامه مشخص و ثابت‌شده‌ای اعلام نشده است. از آنجایی که افراد مبتلا در طول بیماری دچار بی‌اشتهایی می‌شوند، باید تعداد وعده‌های غذایی را افزایش دهند و حجم غذا را کم کنند، میوه و سبزیجات تازه مصرف کنند، ویتامین‌های لازم مانند ویتامین C و ویتامین D را به بدن خود برسانند، پروتئین خود را با مصرف گوشت‌ سفید و قرمز بالا ببرند، مصرف نمک و قند را کاهش دهند و در طول بیماری مایعات فراوانی مصرف کنند.
بیمارانی که درگیری ریوی دارند باید تمرینات تنفسی انجام دهند. آنها باید به حالت سجده نماز قرار بگیرند، نفس عمیق بکشند و سپس به شکل فوت کردن هوا را از دهان خود خارج کنند تا سرفه ایجاد شود و سپس خلط‌ها از دهان خارج شود.
رقمی که سطح اکسیژن خون را نشان می‌دهد به این شکل نیست که اگر از یک عدد خاصی پایین بود ریه درگیر است یا از یک عدد خاصی بالا بود، ریه درگیر نیست. افرادی هستند که ریه آنها درگیر بوده، اما سطح اکسیژن خون خوبی داشته‌اند. بنابراین این عدد ملاک عدم درگیری ریه نیست.
اگر سطح اکسیژن خون فردی از ۹۳ پایین‌ باشد باید تحت نظر پزشک قرار بگیرد و ریه او مورد بررسی قرار گیرد. سطح اکسیژن خون از ۹۰ به پایین هشدار جدی محسوب می‌شود که سطح بیشتری از ریه درگیر شده است. خوب بودن عدد سطح اکسیژن خون نشان از مبتلا نشدن ریه نیست.
بیماران مبتلا باید بدانند عوارض ناشی از کرونا تا مدت‌ها در فرد باقی می‌ماند و این‌که چقدر زمان می‌برد که فرد بدون عوارض شود نمی‌توان روز و ماه تعیین کرد، زیرا بدن افراد با یکدیگر متفاوت است. همچنین بستگی به مقدار درگیری ریه دارد. اگر درگیری ریه کمتر باشد به همان نسبت درمان زودتر و عوارض کمتر خواهد بود. همچنین اگر درگیری ریوی زیاد باشد به همان نسبت درمان و عوارض بعد از آن طولانی خواهد بود و فرد چندین ماه مشکل تنگی نفس خواهد داشت.
کرونا
در کرونای طولانی و مزمن علائم درگیری همچون تنگی‌ نفس، خستگی، بدن‌درد و سرفه تا مدت‌ها در بدن فرد باقی می‌ماند و حتی در برخی افراد تا یک سال طول می‌کشد. این بیماری ناشناخته است و ما هنوز نمی‌دانیم که این بیماری چه تاثیراتی بر افراد خواهد گذاشت و برای بررسی تاثیرات آن روی افراد نیاز به زمان است.
به بیماران توصیه می شود بعد از بهبودی همچنان استراحت داشته و به خود فشار نیاورند. کسانی که درگیری ریوی داشته‌اند تمرینات تنفسی را ادامه دهند، تحت نظر پزشک بمانند و داروهای خود را همچنان ادامه دهند.
در خصوص سی‌تی‌اسکن نیز نباید این اقدام خودسرانه انجام شود و حتما با تشخیص پزشک صورت گیرد. سی‌تی‌اسکن‌ خطراتی دارد، اما خطرات آن با وجود دستگاه‌های جدید به این شدتی که مردم فکر می‌کنند، نیست. سی‌تی‌اسکن‌های جدید میزان اشعه خیلی کمتری نسبت به دستگاه‌های قدیم دارند. تعداد دفعات سی‌تی‌اسکن باید با توجه به حال بیمار، مقدار درگیری ریه و با تجویز پزشک انجام شود.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code