رانندگان می‌بایست به نکات کوچک و بزرگی حین رانندگی توجه کنند که هرچند به ظاهر قابل اعتنا نیستند، ولی می‌توانند زمینه حوادث را فراهم کنند.

شاید بعضی از مسائل آنقدر ریز و جزئی باشند که در حالت عادی ممکن است به آنها توجه نداشته باشیم اما اجرای آنها می‌تواند تمرکز و آرامش بیشتری در حین رانندگی برای ما ایجاد کند. پاره‌ای از نکات ایمنی هرچند ممکن است صراحت آیین نامه‌ای نداشته باشد، ولی به صورت تجربی سینه به سینه از رانندگان به تازه کاران منتقل شده است. این تجربیات به نوبه خود بسیار ارزنده هستند، از نقش علوم مختلف نیز نمی‌توان غافل بود.

معمولا قوانین ترافیکی به روز نیستند ولی علوم و دانش به لحظه، در حال تغییر و جایگزینی موارد قدیم با دستاوردهای جدید هستند و طبیعی است در هر کشور روند ورود این دستاوردها به چرخه قانونی تابع مقررات و تصویب قوانینی است که معمولا زمان بیشتری را طلب می‌کند. بنابراین نکات تقدیمی از بار قوانین و مقررات، رانندگی تجربی و دستاوردهای علمی برخوردار هستند.

فاصله مناسب با خودروی جلویی

معمولا هنگام توقف در ترافیک یا پشت چراغ قرمز رانندگان نمی‌دانند چه فاصله‌ای را با وسیله نقلیه جلویی باید رعایت کنند. در کتب آیین نامه نیز اشاره خاصی به این کمیت عددی نشده است، ولی پاسخ چیست؟ در چنین شرایطی راننده پشت سری باید در فاصله‌ای متوقف شود که چرخ عقب ماشین جلویی تا محل رؤیت آسفالت در زاویه دید او قرار گرفته باشد. حدودا این فاصله که مسافت ایمنی توقف نام گرفته، چیزی حدود ۳ تا ۴ متر تخمین زده می‌شود. بنابراین فاصله بیش از این، صف توقف را طولانی می‌کند و فاصله کمتر از آن کانون دید راننده متوقف را کاهش می‌دهد.

نقطه کور

هرچند با پیشرفت تکنولوژی ساخت انواع اتومبیل، تجهیزات جدیدتری در خدمت ایمنی ترافیک قرار می‌گیرد، ولی با وجود آینه‌های تنظیم شونده اتوماتیک به ویژه در سمت چپ و راست راننده، هنوز آینه‌ها دارای نقطه دید کور هستند. بدین معنا که اگر شما قصد گردش به راست یا چپ را داشته باشید، صرف نگاه در آینه‌های جانبی جهت ایمنی انحراف کافی نیست. چون در نقطه کور رؤیت آینه واقع شده لذا شما بدون دیدن آن عمل انحراف یا گردش را انجام می‌دهید.

اما راه چاره این است که هیچگاه صد در صد به رؤیت در آینه‌های کناری متکی نباشید. هنگام گردش‌ها یا سبقت‌های مجاز با گرداندن سر به همان سمت و اطمینان از عدم وجود وسیله نقلیه یا عابر عمل گردشی را انجام دهید. نقطه کور دارای مصداق‌های دیگری نیز هست. مانند پریدن عابر از میان بافت‌های گیاهی یا درخت‌هایی که معمولا در رفیوژ میانی معابر کاشته می‌شوند. یا پیاده شدن و ورود مسافران اتوبوس‌های شهری از قسمت جلوی اتوبوس که ناگهان در مقابل دید رانندگان عبوری قرار می‌گیرند.

اشعه‌های ماورای بنفش (UV)

اشعه  UV یا اشعه‌های ماورای بنفش می‌توانند اثرات بدی هنگام رانندگی‌های طولانی داشته باشند، ولی هر عینک آفتابی این ویژگی را دارد؟ عینک‌های آفتابی معمولی و ارزان قیمت خاصیت برگشت اشعه‌های مضر را ندارند. توصیه می‌شود برای تهیه این نوع عینک‌ها به مراکز مطمئن ساخت و فروش عینک مراجعه کنید.

یکی از نقاط ضعف عینک‌های فتوکرومیک، عدم تغییر وضعیت نوری آنها با سرعت بالا در شرایط متفاوت است. در صورتی که عینک فتوکرومیک به چشم دارید هنگام وارد شدن به یک تونل طولانی در ۱۰۰ متر اول عینک نمی‌تواند خود را با شرایط جدید تطبیق دهد. اگر پزشک برای شما به علت دوربینی عینک خاصی تجویز کرد، حتما حین رانندگی از عینک خود استفاده کنید تا ایمنی بیشتری داشته باشید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code