برای تجربه یک سفری لذت بخش در نوروز ۱۴۰۲ از سرویس دوره‌ای خودرو به عنوان مهم‌ترین و اصلی ملزومات سفر غافل نشوید. این مقاله به مواردی که باید در چکاپ خودرو به آنها توجه کرد، پرداخته است.

از جمله کارهایی که پیش از سفرهای نوروزی باید برای آن برنامه ریزی کرده و اقدامات لازم را انجام داد، سرویس خودرو است. ممکن است شما از آن دسته از افرادی باشید که در سال‌های گذشته بدون اینکه خودرو خود را چکاب کرده باشید به یکی از شهرهای کشور سفر کرده باشید و خوشبختانه به سلامتی به مقصد رسیده‌اید. اما به قول معروف حادثه هیچ وقت خبر نمی‌کند و بدون در نظر گرفتن احتمالات ممکن است به دلیل مشکلات فنی خودرو، حوادث جبران ناپذیری سرنشینان خودرو و حتی سایر افراد را در طول مسیر تهدید کند.

برای اینکه سفر ایمنی را در نوروز ۱۴۰۲ تجربه کنید و قصد دارید خاطره‌ای به یادماندنی برای خود و دیگران رقم بزنید این قسمت از برنامه ریزی سفر را جدی بگیرید. بر اساس آمار بسیاری از تصادف‌ها در سفرهای نوروزی طی چند سال اخیر به دلیل نقص فنی خودروها بوده است. مواردی که در سرویس خودرو برای سفرهای نوروزی باید نسبت به آن مطلع باشیم شامل بخش‌هایی از جمله لاستیک‌ها، روغن موتور، سیستم ترمز، تسمه‌ها، باتری، برف پاک کن، سیستم گرمایشی و چراغ‌ها است. در این مقاله از مجله اینترنتی نیازمندی‌های همشهری به بررسی هر یک از موارد گفته شده می‌پردازیم.

چکاب لاستیک‌ها

اولویت اصلی برای چکاب خودرو پیش از سفرهای نوروزی، بررسی کامل تایرها و اطمینان از عدم وجود هرگونه پارگی بروی سطح آن است. بررسی عمق عاج‌های هر ۴ تایر از دیگر کارهایی است که باید در این مرحله با دقت صورت بگیرد. ممکن است لاستیک‌ها کاملا سالم باشند و هیچ گونه عیبی دیده نشود، اما تاریخ انقضای آن گذشته باشد. در این بین توصیه می‌شود، حتما برای تعویض آنها پیش از شروع سفر اقدام نمایید. چرا که ممکن است پوسیدگی‌های احتمالی تایرها در هنگام رانندگی ایجاد شود و باعث به خطر افتادن جان سرنشینان شود.

حداکثر تاریخ تولید یک تایر ۶ سال است و پس از آن فرسودگی و پوسیدگی آن فرا می‌رسد. به منظور تشخیص تاریخ تولید تایر باید به اعداد درج شده در قسمت فاق لاستیک و یا حاشیه دور لاستیک توجه شود. در جداره بیرونی یک عدد ۴ رقمی درج شده است که مشخص کننده زمان تولید است. عدد فوق بر اساس سال و هفته تولید است. بر این اساس دو رقم اول هفته تولید و دو رقم آخر سال تولید را نشان می‌دهد. یکی دیگر مواردی که باید در بررسی تایرها توجه شود، لاستیک زاپاس است. بسیاری از دارندگان خودرو در طول استفاده از خودرو فراموش می‌کنند تا این تایر را در مورد بررسی قرار دهند. باد تایر زاپاس بر خلاف تایرهای اصلی به دلیل عدم استفاده زودتر خالی می‌شود و اگر در فواصل زمانی مشخص چک نشود، در مواقع نیاز ممکن است راننده را با چالش رو به رو کند.

چکاب روغن موتور

یکی دیگر از موارد بسیار مهمی که پیش از سفر باید مورد توجه قرار گیرد، روغن موتور است. این ماده مصرفی نقش مهمی در خودرو ایفا می‌کند و عدم چکاب به موقع آن ممکن است خسارت‌های احتمالی را متوجه صاحب خودرو کند. روغن موتور بسته به کیفیت و برند به طور متوسط بین ۵ تا ۱۰ هزار کیلومتر باید تعویض شود. در صورتی که قصد سفر دارید و زمان تعویض آن فرا رسیده است، توصیه می‌شود پیش از آغاز به سفر روغن موتور خودرو را تعویض نمایید.

در صورتی که زمان تعویض روغن را فراموش کرده‌اید با ظهور نشانه‌هایی می‌توانید زمان آن را تشخیص دهید. شنیده شدن صدای تیک تاک هنگام روشن شدن موتور، بالا رفتن دور موتور در حالت درجا، کم شدن شتاب خودرو، شنیده شدن صدای ضربات متوالی از موتور، روشن شدن چراغ چک روغن از جمله نشانه‌های تعویض روغن موتور است. همچنین در صورتی که خودرو شما اتوماتیک است بهتر است روغن گیربکس آن را نیز تعویض کنید تا در روند کارکرد موتور خودرو خللی ایجاد نشود.

چکاب سیستم ترمز

از جمله مهمترین اقدامات مهم پیش از سفرهای نوروزی چک کردن لنت ترمز است. در صورتی که لنت ترمز فرسوده و نازک باشد، و در هنگام رانندگی نیاز به گرفتن ترمز سنگین باشد، خودرو قدرت لازم برای توقف به موقع و کامل نخواهد داشت و ممکن است خسارت‌های جبران ناپذیری رخ دهد. به منظور بررسی لنت ترمز از خنک بودن آن اطمینان حاصل نمایید.

یک سفر کوتاه حتی به قصد رفتن به یک فروشگاه نیز لنت ترمز را به شدت گرم می‌کند و تا یک ساعت طول می کشد تا لنت به طول کامل خنک شود. به منظور بررسی لنت ترمز بدون باز کردن چرخ می‌توانید لنت را از طریق سوراخ‌های چرخ به وسیله چراغ قوه مشاهده نمایید. اگر لنت خودرو نازک و کمتر از نیم سانتی متر بود، زمان تعویض آن فرارسیده است.

چکاب تسمه‌های خودرو

بررسی تسمه‌های خودرو یکی دیگر از مواردی است که در لیست چکاب خودرو قرار دارد. پیش از آغاز سفر توصیه می‌شود میزان شلی، سفتی و صاف تمامی تسمه‌های خودرو را مورد بررسی قرار دهید و به سادگی از آن عبور نکنید. در صورتی که در قسمت تسمه‌ها صدایی را احساس کردید آنها را حتما تعویض کنید تا در طول مسیر خللی در رفت و آمدتان به مقصد ولو کوتاه ایجاد نشود.

در صورتی پاره شدن تسمه در زمان رانندگی ممکن است به موتور خودرو فشار وارد شود و کنترل خودرو بسیار مشکل شود.

چکاب باتری

به طور معمول یک باتری در زمان خاموشی باید دارای ۶/۱۲ و یا بیشتر باشد و در زمان روشن بودن مابین ۷/۱۳ و ۷/۱۴ باشد. در زمان چک کردن باتری در صورتی که ولتاژ خارج از ظرفیت اعلام شده باشد، این قسمت از خودرو به تعمیر و یا تعویض نیاز دارد.

در برخی از مواقع سر باتری به دلیل سولفاته باعث تغییر ولتاژ می‌شود که بدین منظور برای رفع چنین موردی، قسمت مورد نظر را با جوش شیرین تمیز کنید. همچنین نسبت به سلامت بودن دینام خودرو نیز اطمینان حاصل نمایید.

چکاب برف پاک کن و سیستم گرمایشی

آب و هوای اویل فصل بهار به خصوص در نوروز به هیچ عنوان قابل پیش بینی نیست و ممکن است در برخی از استان‌ها شاهد بارندگی باشیم و یا در شهرهای سردسیری، سرمای شدیدی حکم فرما شود.

به همین دلیل پیش از شروع سفر حتما نسبت به سالم بودن برف پاکن کن و سیستم گرمایشی خودرو اطمینان حاصل نمایید و در صورتی که شاهد ایرادی در این قسمت از خودرو هستید حتما به رفع آن اقدام نمایید.

چکاب چراغ‌ها

یکی از تجهیزات اصلی در رانندگی که در جاده‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، چراغ‌های جلو و عقب، راهنما، چراغ ترمز و مه شکن است. به خصوص در هنگام رانندگی در شب در صورت سوخته بودن یکی از چراغ‌های عنوان شده ممکن است شاهد حوادث احتمالی باشیم. بنابراین حتما پیش از آغاز سفر نسبت به سالم بودن هر یک از آنها اطمینان حاصل نمایید.

سخن پایانی

برای گذراندن ایامی خوش در سفر نوروزی از سلامت خودرو خود به هیچ عنوان غافل نشوید و نسبت به بررسی مواردی که در بالا عنوان شد، کوتاهی نکنید.

سفر بی‌خطر


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code