گشتی در شهر تاریخی تبریز

۱۱ خرداد ۱۴۰۱ زمان مطالعه:۴ دقیقه

تبریز به عنوان یکی از زیباترین شهرهای ایران به دلیل برخورداری از جاذبه های توریستی مورد استقبال بسیاری گردشگران قرار دارد.

تبریز به یکی از شهرهای بزرگ ایران در منطقه شمالی غربی ایران قرار دارد و از سالیان گذشته به عنوان مرکز ارتباطی، سیاسی، بازرگانی، نظامی و اداری شاخته می شود. این شهر همچنین به دلیل برخورداری از مکان های گردشگری در تمام فصول سال میزبان گردشگران داخلی و خارجی است. وجود روستاهای تاریخی و دیدنی و کلیساهای معروف و طبیعت زیبا با مردمانی مهمان نواز باعث شده است تا تبریز زبانزد خاص و عام قرار گیرد و علاقمندان زیادی را برای تماشای این شهر تاریخی به سمت خطه آذری زبان بکشاند. ما در ادامه این مقاله از مجله اینترنتی نیازمندی‌های همشهری برخی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری تبریز را معرفی می‌کنیم.

بازار بزرگ تبریز

یکی از برجسته‌ترین نقاط سفر هر کسی به این شهر، گشت و گذار در بازار تبریز است. این بازار یک کیلومتر مربع مساحت دارد و به عنوان بزرگ‌ترین بازار سرپوشیده جهان شناخته می‌شود. بازار تبریز از جمله زیباترین بازارهای ایران می‌باشد که در میراث تاریخی یونسکو نیز به ثبت جهانی رسیده است. این بازار در زمان جاده ابریشم از اهمیت تجاری بالایی برخوردار بود و پس از آن در زمان پادشاهی صفویان رونق گرفت.

مسجد کبود تبریز

این مسجد در زمان ابومظفر جهانشاه قراقویونلو به دستور دخترش صالحه خانم در قرن نهم هجری بنا شد. متاسفانه این مسجد نیز در زلزله ۱۱۹۳ هجری قمری آسیب جدی دید و فقط ایوان و ورودی اصلی آن از تخریب زلزله در امان ماند و اغلب قسمت‌های آن طی ۵۰ سال گذشته بازسازی شدند. این باقی مانده‌ها هرچند ناچیز ولی شاهدی بر شکوه و زیبایی این مسجد هستند.

ارگ تبریز

بنای اصلی ارگ به قرن هشتم میلادی برمی‌گردد. هدف از احداث ارگ تبریز، ساخت مسجد بود که با فرو ریختن سقف هنگام ساخت و مرگ علیشاه نیمه کاره رها شد. در هنگام جنگ میان ایران و روسیه بین سال‌های ۱۸۰۴ تا ۱۸۲۴ میلادی، این سازه نیمه کاره را تبدیل به دیواره نظامی کردند.

مسجد جامع تبریز

این بازار از زمان تاسیسش در دوران سلجوقیان، مسجد جامع شهر تبریز نامیده می‌شد و پیرامون آن بازار تبریز ساخته شده است. این مسجد قدیمی نیز مانند اکثر بناهای تبریز از زلزله‌های متعدد این شهر در امان نبوده و دچار خرابی‌هایی شده و چندین بار مورد بازسازی قرار گرفت است. آن چه امروز مشاهده می‌کنید ترکیب خاصی از معماری قدیم با جدید است.

موزه آذربایجان 

این موزه در نزدیکی مسجد کبود واقع شده است. در سال ۱۳۰۷ هجری نمایشگاهی از سکه‌های تبریز برگزار شد پس از آن تا سال ۱۳۳۷ طول کشید تا این مکان تبدیل به موزه آذربایجان شود و سرانجام در سال ۱۳۴۱ ساختمان آن افتتاح شد. در این موزه ۱۲۰۰ شی عتیقه وجود دارد که تعداد اندکی از آن نمایش داده می‌شود.

مقبره الشعر تبریز

تاریخ این گورستان به پیش از قرن هشتم هجری بر می‌گردد. این گورستان نیز گرفتار گذر زمان و بلایای طبیعی شد و پس از تخریب تا سال ۱۳۵۰ هجری خورشیدی تقریبا متروکه شده بود. در آن سال مسابقه طراحی بنای آن برگزار شد.

پارک ایل گلی تبریز

شاه گولی به معنی استخر شاه ترجمه شده است و گول در زبان ترکی به معنی استخر است. عمق دریاچه این پارک ۱۲ متر است و امروزه در آن قایق سواری انجام می‌شود. این پارک ۷ کیلومتر با مرکز شهر تبریز فاصله داد و تاریخ احداث آن به زمان آق قویونلوها باز می‌گردد.

روستای کندوان تبریز

شهرت اصلی این روستا به خاطر خانه‌هایی است که مانند لانه زنبور در دل کوه‌های آتشفشانی سهند جای گرفته‌اند. این بافت سنتی با ساخت خانه‌های مدرن‌تر روستایی گسترش یافته است. روستای کندوان تنها ۴۸ کیلومتر با شهر تبریز فاصله دارد و پیشنهاد می‌کنیم از این روستای دیدنی به عنوان یکی از دیدنی‌ترین مکان‌های دیدنی تبریز دیدن کنید.

کلیسای استفانوس مقدس تبریز

برای رسیدن به کلیسای استقانوس یک ساعت و نیم رانندگی در پیش دارید چرا که ساختمان آن در فاصله ۱۷ کیلومتری شهر جلفا کنار رود ارس قرار دارد. در زمان ساخت آن شک و تردید وجود دارد برخی آن را برای دوران اوائل مسیحیت می‌دانند و دسته دیگر قرن چهارم تا ششم هجری.

پارک کوهستانی عون بن علی تبریز

پیاده با ماشین یا تله کابین فرقی نمی‌کند چطور به این پارک زیبا بیایید. کوه‌های عینالی به تمام بازدید کنندگانشان منظره ای فوق العاده از شهر تبریز را هدیه می‌دهند. حواستان باشد که هوای قله کوه سرد است و هنگام بازدید از آن لباس مناسب همراه داشته باشید. در این کوهستان دلپذیر یک فنجان چای کافی است تا روزتان کامل شود.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code