روستای «سنگان وسط» یا «باغدره» یک پیشنهاد عالی برای گشت وگذاری روزانه در اطراف تهران است. بسیاری از تهرانی‌ها خبر ندارند که در فاصله چند کیلومتری از شهرشان روستایی بسیار بکر قرار دارد که هوایی دلپذیر و منظرهای فوق العاده دارد.

کشاورزی و باغداری مدرن در «سنگون»

روستای زیبای باغدره در شمال غرب تهران از توابع بخش «کن» و کمی بالاتر از «سولقان» واقع شده است. این روستای کوهستانی که در زبان محلی «سنگون» نیز نامیده می‌شود، در ارتفاع ۲۱۰۰ متری از سطح دریا واقع شده و شغل مردم روستا، کشاورزی و باغداری مدرن است. از آن جایی که روستا در میان کوه‌های «البرز» میانی قرار گرفته است، آب و هوایی خنک و دلپذیر دارد.

روستای سنگان وسط در پاییز انتخابی مناسب برای عکاسی است. در فصل بهار اطراف آبشار سنگان مملو از «ریواس» می‌شود. از دیگر گیاهانی که در این روستا دیده می‌شود میتوان به «سماق»، «زرشک» و «گلپر» اشاره کرد. همچنین در روستا درختان میوه‌هایی همچون «زردآلو»، «انجیر»، «آلبالــو»، «گیالس»، «گردو»، «توت» و «سیب» در فصول مختلف سال وجود دارد.

پرآبترین رودخانه پایتخت

یکی از زیباترین و در عین حال مهم‌ترین جاذبه‌ها و مکان‌های دیدنی روستای سنگان، رودخانه آن است که از ارتفاعات بلند توچال سرچشمه می‌گیرد و با جوش و خروش فراوان از آبادی‌ها و روستاهای قسمت پایین دست عبور می‌کند. در واقع این رودخانه یکی از زیباترین و پرآب‌ترین رودخانه‌های تهران و نکته جالب این است که آب دریاچه مصنوعی واقع در «چیتگر» نیز از اینجا تأمین می‌شود.

رودخانه‌ای که در روستا جریان دارد، فصلی است. این رودخانه ۱۲  کیلومتری از دامنه‌های شــرقی کوه «کرکو» سرچشمه می‌گیرد و پس از اینکه مسیر روستا را طی می‌کند، به رود کن می‌ریزد. غار بیوک آقا غار «بیوک آقا» که در جاده سولقان – سنگان قرار دارد، از جاذبه‌های گردشگری این روستاست که با ۲ ساعت پیاده‌روی می‌توانید به آن منطقه برسید. غار بیوک آقا در مسیر، کوهنوردانی است که به بلندی‌های این منطقه صعود می‌کنند. اگر با تورهای گردشگری یک روزه کن ـ سولقان همسفر شوید، معمولا بازدید از این غار بیوک آقا را از دست نخواهید داد.

از «باغچه باغ» تا «کیله»

خانواده‌های سادات، اویسی، فاضلی، یا سری و رستمی از جمله خانواده‌های قدیمی روستا هستند. همچنین می‌توان از باغ آب انبار باغچه باغ، باغ دشتستان و دوازده کیله به عنوان باغ‌های این روستا نام برد. در این روستا از ابتدای آذر تا اواسط فروردین برف روی زمین است رودخانه این روستا آب دائمی دارد به همین خاطر اهالی گرفتار کم آبی نمی‌شوند آبیاری باغ و کشتزارها با آب رودخانه انجام می‌شود. پیراهن کش‌های پشمی زمستانی، سبد بار و انواع سبد دیگر از جمله صنایع دستی این روستاست.

محصولات سر درختی

محصولات سردرختی این ده شامل سیب کدو، سیب تخم شمرانی، سیب درکه و غیره است. همچنین سه نوع گلابی در این آبادی عمل می‌آید. شاه میوه، دم کج و نطنزی از جمله آنهاست. از گیلاس رسمی، آلبالو، گوجه هلوی رسمی، ازگیل و گردو نیز می‌توان به عنوان دیگر میوه‌های این روستا نام برد. همچنین خیار، گوجه فرنگی، سیب زمینی و سبزی نیز به اندازه مصرف خانواده‌ها کاشته می‌شود.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code