زمانی می‌توان به دعوت مصاحبه شغلی امیدوار بود که بتوان یک رزومه با ویژگی‌های مناسب را در اختیار کارفرمایان قرار داد.

رزومه شغلی یا رزومه کاری درواقع شناسنامه شما در حوزه کاری‌تان است؛ همان‌طور که شناسنامه و کارت ملی هویت شما را نشان می‌دهد، رزومه نیز چنین کارکردی دارد و به‌طور خلاصه و موجز نشان‌دهنده مشخصات فردی، مشخصات تحصیلی، علاقه‌مندی‌ها، توانایی‌ها و تجارب شغلی و همچنین مسیری است که از زمان ورود به بازار کار و تا به حال کسب کرده‌اید.

رزومه کاری در اصل نماینده تمام و کمال شما قبل از حضورتان نزد کارفرما و فرد مصاحبه‌کننده است. بنابراین، در زمان غیبت شما که قادر به گفت‌وگو درباره خودتان و توانمندی‌هایتان نیستید، این رزومه شغلی است که از زبان شما سخن می‌گوید.

از اهمیت رزومه و شکل ظاهری همین‌قدر برایتان بگوییم که قادر است در کمتر از ۱۰ ثانیه، کارفرما را متقاعد کند که ادامه رزومه شما را بخواند و به شما به‌عنوان کارجوی موردقبول فکر کند، یا رزومه شما را به طور کلی کنار بگذارد و از شما صرف نظر کند. با توجه به اهمیت رزومه شغلی در جذب و استخدام شما در شغل مورد علاقه‌تان من در این یادداشت از مجله اینترنتی نیازمندی‌های همشهری قرار است به مهم‌ترین نکاتی که باید در زمان نوشتن و تنظیم رزومه توجه داشته باشید، اشاره کنیم. با ما همراه باشید.

مرحله اول: انتخاب قالب مناسب برای رزومه شغلی

همین اول باید به شما بگوییم که نوع، فرم و چهارچوب رزومه شغلی شما کاملا به سلیقه و اولویت‌های شما بستگی دارد. زمانی لازم است طبق آگهی استخدام یک شرکت، کمی رزومه‌تان را ویرایش کنید و مهارت‌های شغلی موردتوجه آن‌ها را پررنگ‌تر کنید و با جزئیات بیشتری به آن‌ها بپردازید. زمان دیگری هم شاید لازم باشد که سوابق تحصیلی‌تان را نظیر رتبه کنکور، معدل و… به طور جزئی و دقیق وارد کنید. زمانی هم شما دوست دارید خلاقیت به‌ خرج بدهید و به‌جای فرستادن یک رزومه شغلی، یک ویدئو از خودتان ضبط کنید و برای کارفرما بفرستید.

هیچ منعی ندارد که مطابق با سلیقه خودتان پیش بروید، اما این خلاقیت نباید خارج از چهارچوب‌های مرسوم و پذیرفته‌شده باشد و شانس شما برای استخدام را کم کند. به همین خاطر ما در ادامه به معرفی سه نوع قالب یا همان چهارچوب رایج رزومه می‌پردازیم که شما می‌توانید طبق همان چهارچوب سلیقه خودتان را هم اِعمال کنید.

قالب‌های استاندارد رزومه شغلی

سه قالب استاندارد و شناخته‌شده برای رزومه شغلی به شرح زیر هستند:

رزومه بر اساس زمان

این قالب رزومه شغلی یکی از رایج‌ترین قالب‌های نوشتن رزومه‌ است که اغلب کارجوها از آن استفاده می‌کنند. همان‌طور که از نام این رزومه برمی‌آید، همه‌چیز در این مدل رزومه براساس زمان نوشته می‌شود. شما هنگام تدوین و تنظیم رزومه خود بر اساس این قالب، همه‌چیز را بر اساس آخرین زمان قید کنید. برای مثل در بخش تحصیلات باید از آخرین مدرک تحصیلی، آن‌ها را قید کنید.

در بخش سوابق شغلی نیز باید اول از همه ذکر کنید که در آخرین محل کارتان یه شغلی داشته‌اید. در اصل همه‌ موارد لازم برای ذکر شدن در رزومه بر اساس آخرین زمان قید می‌شوند. اهمیت این رزومه در این است که مسیر شغلی شما را به‌خوبی نشان می‌دهد. برای مثال در یک رزومه بر اساس زمان، اگر فردی در آخرین جایگاه شغلی مدیر محتوا باشد و در جایگاه‌های قبل از آن کارشناس تولید محتوا بوده باشد، این نشان‌دهنده این است که فرد با پرورش استعداد و مهارت‌های شغلی‌اش توانسته از کارشناس محتوا به مدیر محتوا ارتقا یابد.

رزومه بر اساس مهارت

همان‌طور که از عنوان این قالب رزومه برمی‌آید، شما در این مدل رزومه قرار است روی مهارت‌ها و توانمندی‌های شغلی خود تمرکز و باعث توجه کارفرما به آن‌ها شوید. در این مدل از رزومه لازم نیست شما از آخرین زمان، جایگاه‌های شغلی یا سوابق تحصیلی خود را ذکر کنید. زیرا ذکر زمان، نشان‌دهنده پیشرفت شغلی شماست و در رزومه مهارتی، شما باید روی صلاحیت‌های فردی خود در حوزه مورد نظر متمرکز شوید. اگر شما خودتان را دارای چندین مهارت (مثلا هم سئو بلدید، هم آشنا به اینفلوئنسر مارکتینگ، ایمیل مارکتینگ و… هستید و مهارت زیادی هم در تدوین استراتژی و تولید محتوا دارید) می‌توانید همه این مهارت‌ها را با ذکر جزئیات در این رزومه قید کنید.

رزومه ترکیبی

این رزومه ترکیبی از رزومه زمانی و رزومه مهارتی است. یعنی همان‌طور که شما همه سوابق را بر اساس آخرین زمان قید می‌کنید، اما از نوشتن مهارت‌ها و صلاحیت‌های فنی و علمی خود نیز غافل نیستید و آن‌ها را در رزومه قید می‌کنید. اگر شما جزو کسانی هستید که در حوزه کاری خود، فرد متخصصی به شمار می‌روید و به اندازه کافی تجربه و مهارت‌های لازم را دارید، این مدل از رزومه برای شما مناسب است. بعد از انتخاب مهم‌ترین و بهترین قالب و فرمت رزومه، شما باید به سراغ نوشتن و تنظیم بدنه اصلی رزومه بروید.

مرحله دوم: تنظیم و تکمیل بدنه اصلی رزومه شغلی

اطلاعات ضروری

در بخش اول رزومه باید ضروری‌ترین اطلاعاتی که در زیر آمده، قید شود:

  • ۱- نام و نام‌خانوادگی (به‌صورت کامل)
  • آدرس
  • شماره همراه
  • ایمیل

بخش معرفی

دست شما در نوشتن این بخش از رزومه‌تان باز است و می‌توانید با ادبیات و قالب مدنظرتان این بخش را کامل کنید. در بخش معرفی شما می‌توانید به سه مورد بپردازید و طبق ترجیح و جایگاه شغلی‌ای که خواستارش هستید به نکات حائز اهمیت کارفرما که فکر می‌کنید توجهش را جلب می‌کند، اشاره کنید. برای مثال اگر قرار است رزومه‌تان را برای کسب‌وکاری در حوزه سفر و گردشگری بفرستید، اگر خودتان نیز اهل سفر و گردشگری هستید آن را در این بخش ذکر کنید؛ از سفرها و علایق‌تان به گشت‌وگذار بنویسید. در حالت کلی می‌توانید در این بخش به سه موضوع اشاره کنید: اهداف شغلی، مهارت‌های شغلی، ترکیب اهداف و مهارت‌های شغلی.

سوابق و تجربیات شغلی (اصلی‌ترین بخش)

شما از هر قالبی که برای نوشتن و تنظیم رزومه خود بهره می‌گیرید، بهتر است این بخش را بر اساس زمان (آخرین زمان) تنظیم کنید. شما در این بخش باید به ذکر آخرین تجربیات و سوابق شغلی خود در حوزه آن جایگاه شغلی و مهارت خاصی که کارجو به دنبال آن است، بپردازید. در این بخش شما باید اطلاعات دقیقی را که در زیر آمده است، در رزومه‌تان قید کنید:

  • نام شرکت
  • جایگاه شغلی
  • تاریخ استخدام
  • نوع همکاری (تمام وقت، پروژه‌ای، دورکاری و…)
  • دستاوردهای شغلی

سوابق تحصیلی

اگر تحصیلات شما مرتبط با شغل موردنظرتان باشد و از دانشگاه‌های معتبری فارغ‌التحصیل شده باشید، این بخش می‌تواند توجه کارفرمای شما را جلب کند. بنابراین از آن غافل نشوید. حتی اگر در رشته مرتبط با حوزه تخصص شغلی‌تان هم تحصیل نکرده‌اید، در رزومه‌تان حتما بخشی را برای ذکر سوابق تحصیلی‌تان در نظر بگیرید. بخش سوابق تحصیلی نیز باید طبق آخرین مقطع و زمان فارغ‌التحصیلی قید شود. در این بخش باید به ذکر موارد زیر توجه داشته باشید:

  • نام و نوع دانشگاه
  • محل تحصیل (دانشگاه در کدام شهر قرار دارد)
  • مقطع و رشته تحصیلی
  • تاریخ شروع تحصیل و تاریخ فارغ‌التحصیلی
  • معدل کل

بخش تکمیلی: ضمیمه‌ها

تکمیل این بخش ضروری نیست و جزء بخش‌های اصلی رزومه شما به شمار نمی‌رود، اما می‌تواند تاثیر مثبتی در نظر کارفرما و بررسی‌کننده رزومه شما داشته باشد. شما در این بخش می‌توانید به افتخارات، گواهینامه‌ها، دوره‌های آموزشی و مهارتی‌های که طی کردید، مقاله‌ها، کتاب‌ها، ترجمه‌ها، جوایز، سطح و دانش زبانی و از این قبیل اطلاعات اشاره کنید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code