پنت هاوس چیست؟ مزایا و معایب آن

۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ زمان مطالعه:۶ دقیقه

پنت‌هاوس‌ها به عنوان یکی از عجیب ‌و غریب‌ترین و در عین حال جذاب‌ترین ایده‌های شکل‌گرفته در برج‌های بلند جهان است.

احتمالا شما هم تا به حال کلمه پنت هاوس به گوش‌تان خورده است و بارها آن را شنیده‌اید. اولین چیزی که در مواجهه با این کلمه به ذهن ما می‌رسد، چیست؟ طبیعتا همه ما می‌دانیم که این کلمه به چیزی لوکس با امکانات لاکچری اشاره دارد که عموم مردم قادر به بهره‌مندی از آن نیستند. ما در این مقاله قرار است درباره این‌که «پنت هاوس چیست» و زندگی در آن چه مزایا و معایبی دارد، صحبت کنیم.

پنت هاوس چیست؟

کلمه و اصطلاحی است که به حوزه معماری و ساختمان‌سازی تعلق دارد. پنت هاوس عموما به آخرین طبقه یک ساختمان (بالای ده طبقه) یا برج گفته می‌شود که دارای فضای اختصاصی و متراژ بالا، استخر، سونا، جکوزی، شومینه، پنجره‌های بلند و بزرگ، باغچه اختصاصی و… است. در حوزه تخصصی معماری نیز، پنت هاوس را واحدی در پشت بام می‌دانند که با فاصله‌ای تعیین‌شده و متناسب از لبه‌های ساختمان بنا شده است.

این واحدها دارای فضای بازِ چشمگیر و قابل توجهی هستند که با وجود سکونت در یک آپارتمان، آن را برای صاحب واحد فراهم می‌کند. حتی فرد می‌تواند باغچه شخصی خود را داشته باشد و از سونا، جکوزی، آپارتمان و پارکینگ شخصی خود نیز بهره ببرد. البته امروزه فقط به آخرین طبقه یک برج، هتل یا ساختمان، پنت هاوس گفته نمی‌شود.

پنت هاوس می‌تواند در طبقه زیرین یک ساختمان قرار داشته باشد و یا به صورت دوبلکس طراحی شود. بنابراین پنت هاوس بیشتر از این‌که به یک ساختمان در بالاترین طبقه یک ساختمان اشاره داشته باشد، بیشتر نماد مکانی لوکس و متفاوت با امکانات لاکچری است. در اصل، این لوکس بودن امکانات و تجهیزات و نوع معماری، مقدم بر طبقه پنت هاوس است.

تاریخچه پنت هاوس

برای دانستن تاریخچه پنت هاوس باید برگردیم به نیویورک سال ۱۹۲۵. شاید برایتان جالب باشد که بدانید طبقات بالای ساختمان‌های چندطبقه عموما جنبه لوکس امروزی را نداشتند و بیشتر محل سکونت افراد کم‌برخورداری بودند که توان پرداخت هزینه خرید و اجاره در طبقات معمولی را نداشتند و عموما زندگی در طبقات بالای ساختمان را که حکم انباری و محلی برای نگهداری مصالح ساختمانی را داشتند، ترجیح می‌دادند.

با رونق گرفتن شرایط اقتصادی و افزایش ساخت‌وسازها در نیویورک، افراد زیادی به آپارتمان‌نشینی روی آوردند. اما از آنجا که طبقات بالا طبق شرایطی که در بالا گفتیم و ساخت غیرقانونی‌شان، مناسب زندگی افراد معمولی نبود، آن‌ها اقبال زیادی به ساکن شدن در طبقات بالا نشان ندادند. به همین خاطر، معماران و صاحبان ساختمان‌ها به ساختن و رسیدگی طبقات بالای ساختمان‌ها توجه کردند. به مرور در طبقات بالا ساختمان‌ها شاهد واحدهای مسکونی لوکس و متفاوت با گذشته‌شان بودیم که توانست نظر بسیاری از ثروتمندان را جلب کند.

در همان سال ۱۹۲۵ ساخت طبقات بالا و اقامت در آن‌ها کاملا قانونی اعلام شد و ثروتمندان با خاطرجمعی و اشتیاق زیادی توانستند، بهترین و لوکس‌ترین پنت‌ هاوس‌های موجود در شهر را از آن خود کنند. در نتیجه، اولین پنت هاوس لوکس و گران دنیا برای اولین بار در این شهر ساخته شد.

امکانات پنت‌ هاوس

  • متراژ و مساحت بالا در مقایسه با سایر واحدهای ساختمان (بین ۲۰۰ تا بالای ۱۰۰ متر)
  • قرارگیری در بالاترین طبقات ساختمان
  • ارتفاع زیاد دیوارها و سقف‌های بلند
  • پنجره های قدی بزرگ و شیشه‌ای
  • دارای چشم‌انداز زیبا به شهر و محیط بیرون
  • آسانسور شخصی
  • پارکینگ شخصی
  • دارای آسانسور ماشین‌بر
  • دارای تراس‌هایی با مساحت زیاد
  • مصالح شیک و زیبا
  • دارای تجهیزات ساختمانی مدرن، باکیفیت و لوکس
  • طراحی و دکوراسیون داخلی چشمگیر
  • فضای سبز و باغچه شخصی
  • دارای تعداد اتاق‌ها، سرویس بهداشتی و حمام بیشتر
  • استخر و جکوزی شخصی
  • دارای سالن ورزشی، میز بیلیارد و تجهیزات بدن‌سازی

مزایای زندگی در پنت هاوس

زندگی در پنت هاوس عموما مطابق با سلیقه افرادی است که به مینیمالیسم علاقه ندارند و به زندگی در خانه‌ای با تجهیزات مدرن و لوکس علاقه بسیار زیادی دارند. از این رو با علاقه زیادی دغدغه خرید یا اجاره پنت هاوس را دارند تا در عین زندگی در یک آپارتمان، فضای شخصی و واحد لوکس خود را هم داشته باشند. البته قابل انکار نیست که زندگی در لوکس‌ترین واحد یک ساختمان یا برج بلند که در بالاترین طبقه قرار دارد، مزایای خودش را هم دارد. بدیهی‌ترین مزیت زندگی در پنت هاوس این است که صاحبان آن‌ها دارای فضای باز شخصی هستند اما نوع معماری این فضای شخصی طوری‌ست که از حریم خصوصی آن‌ها نیز محافظت می‌شود و بابت آن نگرانی ندارند. برخی دیگر از مزیت‌های زندگی در پنت هاوس عبارت است از:

  • دور بودن از فضای پرازدحام و سروصدای شهر
  • بهره‌مندی از امکانات تماما شخصی نظیر پارکینگ، آسانسور، سالن ورزشی و…
  • داشتن چشم‌انداز زیبا و تماشای شهر از پشت پنجره‌های قدی

معایب زندگی در پنت هاوس

با این‌که زندگی در پنت هاوس با تمام امکانات و تجهیزات لوکسی که دارد، مزایای منحصربه‌فردی دارد اما قطعا بدون مهایب هم نیست. اولین عیب پنت هاوس برای صاحبانش این است که به‌راحتی در کمترین زمان ممکن به فروش نمی‌رسند و افراد کمی وجود دارند که شرایط و سرمایه کافی برای رهن و اجاره پنت هاوس را داشته باشند. بنابراین بازار اقتصادی خرید و فروش چنین خانه‌هایی رونق زیادی ندارند. در ادامه، به برخی از این معایب اشاره شده است:

  • بالا بودن هزینه‌های نگهداری و تعمیرات خانه نظیر سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی
  • مشکلات خرابی آسانسور یا نداشتن آسانسور اختصاصی
  • مشکلات مربوط به پشت بام از جمله معیوب شدن ایزوگام

گران‌ترین پنت هاوس جهان

هتل فورسیزن شیکاگو که در ایالت متحده آمریکا قرار دارد، در طبقه ششم برجی قرار دارد. تراس این هتل طوری طراحی شده  که به مناطق اطراف  ۱۸۰ درجه وسعت دید داشته باشد. یکی دیگر از پنت هاوس‌های مجلل به مدیر اجرایی سابق مایکروسافت  تعلق دارد. این پنت هاوس دوبلکس و فوق لوکس طوری طراحی  و سیم‌کشی شده که سیستم امنیتی، صدا و نور آن با کامپیوتر کنترل می‌شود. هزار و پانصد متر فضای باز اختصاصی با چشم‌انداز کوه‌های کاسکید و لیک یونیون از دیگر ویژگی‌های منحصربه‌فرد این آپارتمان گران پنج میلیون دلاری است.

پنت هاوس تهران

عموم برج‌ها و آپارتمان‌هایی که در تهران دارای پنت هاوس هستند، در منطق شمال شهر تهران قرار دارند. بیشترین پنت هاوس‌هایی که برای فروش و اجازه وجود دارند، در مناطقی نظیر لواسان، زعفرانیه، خیابان فرشته، شهرک غرب و… واقع شده‌اند.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code