آشنایی با خواص معجزه آسای عناب

۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ زمان مطالعه:۴ دقیقه

میوه عناب درختچه‌ای است متوسط که ارتفاع آن تا ۱۰ متر نیز می‌رسد. میوه زیتونی شکل عناب که دارای خواص دارویی بسیار زیادی می‌باشد در ابتدا سبز بوده و پس از رسیدن به رنگ قرمز درآمده و چروک می‌خورد. این میوه همچنین به خرمای قرمز و یا خرمای چینی نیز معروف است. خراسان جنوبی قطب تولید عناب کشور ایران می‌باشد. عناب از میوه هایی که خواص آن متاسفانه از دید بسیاری از مردم پنهان مانده است. میوه ای که به دلیل وجود مواد قندی به میزان ۳۶.۷۴ در عناب تازه و ۷۱.۷۷ درصد عناب خشک و نیز مواد پروتئینی و مواد لعابی فراوان از نظر غذایی اهمیت ویژه‌ای دارد.
ما در این مقاله از مجله اینترنتی راهنمای همشهری طی بررسی هایی که انجام داده ایم، شما را با ۱۳ خاصیت معجزه آسای این میوه آشنا خواهیم کرد که در ادامه می خوانید:
۱- مبارزه با بی خوابی
افرادی که با مشکل بی خوابی دست و پنجه نرم می کنند، معمولا به دنبال مصرف قرص های خواب آور هستند. با وجود اینکه مصرف چنین قرص هایی به طور موقت بی خوابی را درمان می کند، اما قطعا در آینده مشکلات زیان آوری در بدن این دسته از افراد ایجاد خواهد کرد. چرا که این قرص ها عوارض شیمیایی داشته و به هیچ عنوان این مشکل را به طور دائم حل نخواهد کرد. اما برای درمان گیاهی مشکل بی خوابی، مصرف عناب بسیار توصیه می شود. ترکیبات ارگانیک موجود در این میوه مفید می‌تواند بدن و ذهن را آرام کند، بنابراین اگر نمی‌توانید شب بخوابید، شاید یک جوشانده عناب دقیقاً همان چیزی باشد که شما نیاز دارید.
۲- مشکل کم خونی و تنظیم گردش خون
افرادی که با مشکل کم خونی روبه رو هستند، با علائمی مانند ضعف عضلانی، خستگی، سوء هاضمه، سرگیجه و سردرگمی دست و پنجه نرم می کنند. میوه عناب به دلیل اینکه به عنوان یک منبع غنی از آهن و فسفر می باشد، ضمن برطرف کردن مشکل کم خونی، گردش خون را نیز تنظیم می کند.
۳- تقویت استخوان‌ها
افراد با افزایش سن، با مشکلاتی از قبیل پوکی استخوان روبه رو می شوند و در صورتی که مواد معدنی مانند کلسیم و فسفر به موقع وارد بدن نشود، شرایط برای تخریب استخوان ها بیشتر فراهم می شود. اما مصرف عناب تا حدود قابل توجهی می تواند این روند را کند یا معکوس کند.
۴- کاهش وزن
عناب به دلیل داشتن کالری پایین و میزان پروتئین و فیبر زیاد می تواند نیازهای غذایی شما را برآورده کند. افرادی که نگران افزایش وزن خود هستند، مصرف این میوه به همراه میوه و سبزیجات بسیار توصیه می شود.
۵- تقویت سیستم ایمنی بدن
عناب به دلیل داشتن مقدار زیادی آنتی اکسیدان از جمله ویتامین C، ویتامین A و ترکیبات و اسیدهای مختلف آلی. این آنتی اکسیدان‌ها قادر به خنثی کردن رادیکال‌های آزاد هستند، که مسئول بسیاری از بیماری‌ها و بیماری‌های مزمن در بدن هستند.
۶- کنترل فشار خون
کسانی که فشار خون آنها بالاست ۵۰ گرم زرشک + ۵۰ گرم عناب را خوب نرم کرده هسته عناب‌ها را جدا کرده با پودر زرشک مخلوط کرده بعد از هر غذا یک قاشق مرباخوری میل کنند.
۷-  جلوگیری از سرطان
این میوه در حد بسیار بالایی می‌تواند در کشتن سلول‌های مضر تومور کمک کند. طبق تحقیقات به عمل آمده عناب ممکن است یک عامل شیمی درمانی سرطان پستان باشد.
۸- فرار از چین و چروک
افراد مختلف به خصوص خانم ها از چین و چروک های ناشی از افزایش سن بسیار نگران هستند، عصاره عناب به صورت موضعی این نگرانی را از بین برده است. این عصاره همچنین برای ترمیم زخم‌ها بسیار توصیه می شود.
۹-درمان کهیر
یکی از خواص بسیار مهم عناب، درمان کهیر و خارش های پوستی است. اگر به این بیماری دچار هستید، از عناب کمک بگیرید. برای درمان کهیر و خارش های پوستی ۱۰ تا ۵۰ عدد عناب کمی کوبیده در آب جوشانده صاف نموده صبح ناشتا میل شود.
۱۰- درمان بیماری های گوارشی
افرادی که با مشکل یبوست، گرفتگی،  نفخ بیش از حد دست و پنجه نرم می کنند، با مصرف عناب می توانند برای همیشه با این بیماری خداحافظی کنند. این میوه به گفته بسیاری متخصصان، برای دستگاه گوارش بسیار مفید است.
۱۱- پاکسازی خون
ساپونین‌ها و آلکالوئیدهای موجود در میوه عناب به طور مستقیم با تصفیه خون و از بین بردن سموم مضر ارتباط مستقیم دارند.
۱۲- کاهش استرس
مواد موجود در عناب می‌‌تواند استرس سیستم ایمنی و لنفاوی را کاهش می‌دهد.
۱۳- رشد سیستم عصبی جنین
عناب حاوی ویتامین‌های مختلف و فلانوئید‌ها می‌باشد که به رشد جنین کمک می‌کند. عناب دارای فولات غنی است که علاوه بر رشد سیستم عصبی جنین، موجب تنظیم فشار خون بارداری نیز خواهد شد.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code