موتورسیکلت یکی از محبوب ترین وسایل نقلیه در بین جوانان است که همانند خودرو نیازمند مراقبت و نگهداری است. وسیله ای که اگر به خوبی از آن نگهداری نشود، ممکن است مستهلک شده و هزینه های اضافه روی دست صاحب وسیله نقلیه ایجاد کند. در این مقاله از راهنمای همشهری همشهری شما را با نکات بسیار مهمی که می تواند به افزایش عمر موتورسیکلت کمک زیادی کند و به نوعی باعث کاهش هزینه های اضافی شود، آشنا می کنیم.
تمیز نگه داشتن موتورسیکلت:
یکی از عوامل اصلی که باعث کاهش عمر موتورسیکلت می شود رسوخ چرک به درون موتور و اجزای دیگر موتورسیکلت است. چرا که این وسیله نقلیه از قطعات حساسی برخوردار است و با کوچک ترین کثیفی ممکن است آسیب ببیند. موتور سیکلت از قسمت های پلاستیکی و فلزی تشکیل شده است که نیازمند تمیزی با محصولات مرتبط است. برای قسمت های پلاستیکی توصیه می شود با محصولات نگهدارنده رنگ نظافت شوند چرا که استفاده از چنین محصولاتی مانع از ترک خوردن قسمت های پلاستیکی می شود. همچنین برای قطعات فلزی نیز باید از یک اسپری زد زنگ استفاده شود.
برطرف کردن مشکلات موتور
یکی از عواملی که ممکن است در آینده هزینه بسیاری زیادی برای صاحبان وسایل نقلیه ایجاد کند به تعویق افتادن تعمیر موتورسیلکت است. هر چه در تعمیر موتورسیکلت خود درنگ کنید و آن را به تاخیر بی اندازید باعث می شود سطح موتور با آسیب های شدیدی روبه رو شود. چنین کاری منجر به کاهش عمر وسیله نقلیه تان می شود.
تعویض به موقع روغن موتور
مهم ترین عاملی که باعث افزایش عمر موتورسیکلت تان می شود، تعویض به موقع روغن موتور است. همیشه باید بر اساس دستورالعملی که شرکت سازنده اعلام کرده است روغن موتور خود را تعویض کنید. توصیه می شود  هر شش ماه یا هر ۴۸۰۰ کلیومتر برای چنین کاری برنامه ریزی کنید.این عمل باعث روان‌تر شدن عملکرد موتور شده و دمای آن را خنگ نگه می‌دارد. همچنین به هیچ عنوان در تعویض روغن زیاده روی کنید چرا که همین امر هم در کاهش عمر موتورسیکلت بسیار تحت تاثیر است.
تعویض فیلتر هوا
کثیفی فیلتر هوا تاثیر مستقیمی روی میزان سوخت موتور می گذارد چرا که موتور مجبور است برای رسیدن به توان مورد نیاز سوخت بیشتری را مصرف کند. توصیه می شود بصورت مدارم فیلتر هوای موتورسیکلت خود را تمیز کرده و یا تعویض کنید. در صورتی که فیلتر هوا صحیح کار نکند منجر به ورود گرد و خاک به دورن موتور شده و در نهایت عملکرد موتور کاهش پیدا می کند.
نگهداری دو شاخه جرقه زنی
حفظ سلامت و نگهداری درست دوشاخه‌ی جرقه زنی بسیار امری ضروری است، اگر این قطعه خوردگی داشته باشد موتور قدرت خود را از دست می‌دهد و سریعا داغ می‌کند. حتما دوشاخه را چک کنید و توجه داشته باشید که رنگ نارجی نشانه‌ی سلامت آن است و رنگ سفید بود به معنای خرابی آن.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code