کرمانشاه به عنوان غربی‌ترین استان کشور که در دوران باستان با نام‌های کانبادین، قرمسین و  الیپی شناخته می‌شد، پرجاذبه ترین منطقه کشور به شمار می آید.

این استان که به عنوان هفدهمین استان کشور شناخته می‌شود با برخورداری از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی همه ساله در تمام ایام سال میزبان گردشگران زیادی از تمامی استان‌های کشور است. در میان آثار تاریخی این استان هنوز مکان‌های مختلف گردشگری وجود دارد که هنوز در بین مردم ناشناخته است. آثاری که می‌توانند به رونق گردشگری استان بسیار کمک کنند. ما در این مقاله از مجله اینترنتی نیازمندی‌های همشهری به برخی از مکان‌های گردشگری پربازدید و همچنین ناشناخته می پردازیم. با ما همراه باشید.

طاق بستان

این مکان دیدنی در قرن سوم میلادی از سنگ نگاره‌ها و سنگ نوشته‌های دوره ساسانی ساخته شده است. طاق بستان که در کنار چشمه‌ای در شمال غربی کرمانشاه واقع شده است به دلیل برخورداری از کوه و چشمه از زمان‌های دیرین تا به امروز مورد توجه بسیاری از گردشگران قرار گرفته است. یکی از مهم‌‎ترین اثر طاق بستان که موجب خیره شدن بسیاری از گردشگران شده است، به چشم خوردن تاجگذاری خسرو پرویز روی طاق بزرگ این مجموعه است. یکی از عوامل اصلی در جذابیت این طاق بستان وجود دریاچه بسیار زیبا در نزدیکی این دریاچه است که و حال و هوای خاصی را برای گردشگران ایجاد می کند.

آدرس طاق بوستان: کرمانشاه، بلوار شهید شیرودی، میدان طاق بستان

گوردخمه دکان داوود

علاقمندان به آثار تاریخی، تماشای گوردخمه دکان داوود در شهرستان کرمانشاه را به هیچ از دست نخواهند داد. چرا که این آثار باستانی با دخمه بسیار متفاوت است و با نوعی معماری خاص طراحی و ساخته شده است. این مکان تاریخی برای خاک سپاری مردگان در ایران باستان بوده و به شکل اتاق برای دفن یک یا چند نفر در دل کوه‌ها، تپه‌ها یا صخره‌ها کنده می‌شد. بر اساس نظریه ها، قدمت این گوردخمه به دوران ماده ها بر می گردد و دکان داوود هم مقبره آخرین پادشاه مادها است که توسط کوروش بزرگ از سلطنت خلع شد.

آدرس گوردخمه دکان داوود: کرمانشاه، سرپل ذهاب، ابتدای جاده انزل

سراب نیلوفر

یکی از مناظر طبیعی کرمانشاه که چند سالی به دلیل خشکسالی و برداشت بی‌رویه آب‌های زیرزمینی مورد بی‌مهری قرار گرفته، سراب نیلوفر است. این سراب در زمانی پر آبی این منطقه مملو از گل‌های نیلوفر آبی بود که در فصول بهار و تابستان غنچه‌ها سر از آب برآورده و قسمت زیادی از آن را می‌پوشاند. با وجود اینکه این منطقه همانند گذشته زیبایی‌های خود را از دست داده، اما مسئولان این شهر با تاسیس مکان‌های رفاهی، شرایط مناسبی برای حضور گردشگران فراهم کرده است.

آدرس سراب نیلوفر: کرمانشاه، ۲۴ کیلومتری شمال غربی شهر کرمانشاه، ابتدای منطقه سنجابی

تالاب هشیلان

هشیلان به معنای لانه‌ی ماران، به عنوان یکی از هزار عجایب استان کرمانشاه شناخته می‌شود. این تالاب که در یک منطقه دشتی با شیب مختصر قرار دادرد زیستگاه مناسبی برای انواع پرندگان است. با شروع فصل سرما و آغاز باران‌های پاییزی پرندگان زیادی از آسیای مرکزی به این زیست بوم مهاجرت می کنند. تالاب هشیلان به عنوان یک اکوسیستم آبی همواره مورد توجه بسیاری علاقمندان به طبیعت قرار دارد.

آدرس تالاب هشیلان: کرمانشاه، مسیر جاده کرمانشاه روانسر در ۲۶ کیلومتری شمال غربی

طاق گرا (طاق شیرین)

یکی از مکان‌های دیدنی و گردشگری استان کرمانشاه که همه ساله میزبان گردشگران زیادی است، بنای طاق‌گرا یا طاق شیرین است. این بنای تاریخی در دوره اشکانیان و به شکل یک ایوان و از جنس سنگ طراحی شده است. از جمله کاردهای این بنا می توان به توقف گاه موکب شاهی، اریکه سلطنتی، یادگار احداث راه کاروانرو، بنای یادبودی از پیروزی و پاسگاه مرزی اشاره کرد.

آدرس طاق گرا (طاق شیرین): کرمانشاه، گردنه پاتاق، ۱۵ کیلومتری سرپل ذهاب

تکیه معاون الملک

این تکیه به عنوان یکی از باشکوه‌‎ترین آثار کرمانشاه در دوره قاجاریه است. تکیه معاون الملک که در گذشته به عنوان میزبانی مراسم‌های بزرگ در نظر گرفته می‌شد، هم اکنون به یک عنوان آثار تاریخی، پذیرای بسیاری گردشگران است. از جمله ویژگی‌های برجسته این آثار زیبا می‌توان به کاشی کاری‌های آن اشاره کرده که به دو نوع هفت رنگ و برجسته تقسیم شده است.

آدرس تکیه معاون الملک: کرمانشاه، محله آبشوران قدیم، خیابان شهید حداد عادل

سراب صحنه

اگر قصد دارید به کرمانشاه سفر کنید و به تماشای طبیعت علاقمند هستند، سراب صحنه را به هیچ عنوان از دست ندهید. طبیعت چشم نواز این سراب زیبا با برخورداری از کوه‌های بلند، باغ‌های میوه و چشمه سارها هر گردشگری را مجذوب خود می‌کند. این منطقه از کرمانشاه به دلیل بهره مندی از آب و هوای بسیار مناسیب در گذشته نیز تفرجگاه شاهان در طول تاریخ ایران بوده است.

آدرس سراب صحنه: کرمانشاه، ۵۵ کیلومتری شهر کرمانشاه، شهرستان صحنه

غار قوری قلعه

این غار علیرغم اینکه به عنوان یکی از جذاب‌ترین و طولانی‌ترین غارهای ایران شناخته می‌شود اما کمتر کسی با آن آشنایی دارد. یکی از نکات جالب توجه در خصوص غار قوری قلعه دمای آن است. در طول سال دمای این غار ثابت بوده و در بازه ۷ الی ۱۱ درجه سانتی گراد است. بر اساس تجربه بسیاری از گردشگران، ۶ ماهه نخست سال بهترین زمان برای سفر به این غار زیباست. چرا که در این مدت هوای غار بسیار مطبوع بوده و می‌توان از خنکی در فصول گرما بهره مند شد.

آدرس غار قوری قلعه: کرمانشاه، مسیر جاده پاوه – شمال شهر جوانرود


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code