تهیه و نگارش یک رزومه مناسب و دقیق بر اساس چارچوب‌های تعیین شده، تنها رمز موفقیت در استخدام برنامه نویس است.

شغل برنامه نویس از آن دسته از مشاغلی است که با پیشرفت تکنولوژی توسعه پیدا کرده و همواره مورد توجه بسیاری از شرکت‌ها قرار دارد. در صورتی که در این رشته تخصص لازم را داشته باشید و اطلاعات خود را به روز نگه دارید می‌توانید در یکی از شرکت‌‎های مدنظر، مشغول به کار شوید و درآمد خوبی نیز کسب کنید. اولین قدم برای معرفی بهتر خود به کارفرمایان، تهیه رزومه حرفه است. در صورتی که بتوانید رزومه‌ای متناسب با عنوان شغلی مورد نظر تهیه و در اختیار کارفرمایان قرار دهید، امکان موفقیت شما نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

وظایف و مسئولیت‌های برنامه نویس

به عنوان یک برنامه نویس در صورتی که قصد دارید به تازگی در شرکتی مشغول به کار شوید و یا با هدف توسعه فردی تصمیم به انتخاب شرکت دیگری برای ادامه فعالیت خود دارید باید با وظایف و مسئولیت‌های این شغل آشنا باشید. ما در ادامه این مقاله از مجله اینترنتی نیازمندی‌های همشهری به برخی از مهم‌ترین آنها اشاره می‌کنیم.

  • نوشتن برنامه‌های کامپیوتر در زبان‌های مختلف مطابق با نظر طراح، کارفرما و یا مشتری
  • گسترش برنامه‌های موجود بر اساس نیاز کارفرما یا بازار
  • کار کردن با نسخه‌های آزمایشی برنامه‌ها جهت اطمینان
  • استفاده از کتابخانه کدها برای سهولت در نوشتن برنامه‌ها
  • بررسی مداوم فن آوری‌های جدید در حوزه برنامه نویسی
  • استفاده از آخرین تکنیک‌ها برای نوشتن کدها و برنامه‌های جدید
  • تهیه برنامه‌های لازم به منظور اخذ گزارش‌ها از نحوه عملکرد سیستم‌ها
  • بررسی مستمر برای ارتقاء کارآیی برنامه‌ها
  • همکاری با طراحان، تحلیل گران، کارشناسان شبکه و بانک‌های اطلاعاتی به منظور ایجاد تسهیلات لازم در بکارگیری سیستم‌های مورد نظر
  • همکاری با طراحان گرافیکی برای زیباتر شدن ظاهر نرم افزار تولید شده

ممکن است شما در این شغل مسئولیت‌ها و وظایف دیگری را در شرکت‌های مختلف تجربه کرده باشید اما به طور کلی در خصوص شغل برنامه نویس موارد مطرح شده در بالا جزو مهم‌ترین و کلی‌ترین وظایف یک برنامه نویس محسوب می‌شود.

اهمیت نوشتن رزومه در استخدام برنامه نویس

بسیاری شرکت‌های در حال توسعه همواره به دنبال استخدام برنامه نویس با حقوق نسبتا قابل توجه هستند. با این حال در صورتی که قصد دارید در یکی از سازمان‌های مطرح، این شغل را تجربه کنید بهتر است در نوشتن رزومه خود دقت کنید. نوشتن یک رزومه حرفه‌ای، شما را به برای فعالیت در شرکتی که خواهان آن هستید نزدیک‌تر می‌کند.

خلاصه رزومه برنامه نویس

شما باید در این بخش از رزومه، چکیده‌ای از سوابق شغلی و مهارت‌هایی که از مشاغل دیگر بدست آورده‌اید را در حد یک الی دو خط عنوان کنید. توصیه می‌شود در این بخش از ذکر مهارت‌های شخصی و استعدادها خودداری کنید.

عنوان رزومه برنامه نویس

یکی از نکات مهمی که ممکن است رزومه متقاضیان توسط بسیاری از کارفرمایان مورد بررسی قرار نگیرد، عدم ذکر عنوان دقیق رزومه است. توصیه می‌شود این مورد از رزومه را با دقت تکمیل کنید.

سوابق تحصیلی رزومه برنامه نویس

یکی از مشاغلی که ممکن است از دید کارفرما از درجه اهمیت زیادی برخوردار باشد، سوابق تحصیلی است. مهارت‌ها، تجربه کاری و پروژه‌ها به نسبت تحصیلات برای کافرما بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد. در بسیاری از شرکت‌ها ممکن است رشته تحصیلی افراد با عنوان کاری اصلا ارتباطی نداشته باشد اما شخص مورد نظر بر اساس تجربیات و مهارت توانسته در این کار موفق باشد. در نوشتن سوابق تحصیلی حتما بر اساس آخرین مدرک تحصیلی این بخش از رزومه را تکمیل کنید و نیازی به درج مدرک دیپلم نیست.

سوابق شغلی رزومه برنامه نویس

به طور کلی رزومه‌ای می تواند از نگاه یک کارفرما مناسب باشد که متقاضیان در قسمت سوابق شغلی مهم‌ترین و موفق‌ترین سوابق کاری مرتبط را عنوان کنند. در شغل برنامه نویس نیز این مورد نیز از اهمیت ویژه‌ای دارد. شما به عنوان کارجو هر کار کوچکی که حتی در حوزه برنامه نویس انجام داده‌اید را عنوان نکنید؛ چرا که از دید کارفرما، این کار شما رزومه تان را تحت تاثیر قرار داده و ممکن است در جمع رزومه‌های رد شده قرار گیرد.

پیشنهاد می‌شود پیش از نوشتن این بخش از رزومه، تمام فعالیت‌هایی در حوزه برنامه نویسی انجام داده‌اید را لیست کنید و خودتان بر اساس درجه اهمیت آنها، پس از اولویت بندی آن را در رزومه عنوان کنید. در خصوص نوشتن سوابق شغلی این نکته را به یاد داشته باشید اگر فعالیتی را به صورت پروژه‌ای انجام داده‌اید حتما در رزومه خود عنوان کنید. چرا که معمولا پروژه‌ها بصورت دو الی سه ماهه انجام می‌شود و اگر از نوشتن نام پروژه صرف نظر کنید ممکن است از نگاه کارفرما، ثبات لازم در شغل‌تان ندارید.

مهارت‌های رزومه برنامه نویس

برنامه نویس برای این‌که بتواند با چالش‌های سر راهش موجه شود و یکی‌یکی حل‌شان کند باید از مهارت‌های خاصی برخوردار باشد. برخی از مهارت‌هایی که یک برنامه نویس باید داشته باشد به شرح زیر است:

  • برنامه نویس باید تفکر تحلیلی داشته باشد.
  • برنامه نویسی که هنگام کار تمرکز کافی نداشته باشد هر لحظه ممکن است در معرض خطا و اشتباه قرار گیرد. خطاهایی که شاید  تاوان سنگینی داشته باشند. بنابراین داشتن تمرکز بسیار مهم است.
  • برنامه نویسی چیزی که زیاد دارد پیچیدگی و مسئله است. کسی که می‌خواهد برنامه نویس خوبی شود باید سرش درد کند برای حل مسائل و هضم پیچیدگی‌ها.
  • این برنامه‌نویس‌های خلاق هستند که توانایی شناسایی نیاز کاربران را دارند. برنامه‌های پرطرفدار و اسم ‌و رسم‌دار را همین برنامه نویسان خلاق نوشته‌اند. بنابراین شاغلین این حوزه باید از قدرت خلاقیت برخوردار باشند.
  • برنامه نویسان باید از روحیه کار گروهی و توانایی همکاری با سایر برنامه نویسان را داشته باشند.

در صورتی که از این دسته از مهارت‌ها برخوردار هستید حتما آنها در این بخش از رزومه عنوان کنید. علاوه بر این ممکن است شما از مهارت‌های دیگری برخوردار باشید که توصیه می‌شود به صورت خلاصه آنها را عنوان کنید.

نحوه استخدام برنامه نویس

در صورتی که قصد دارید به عنوان برنامه نویس مشغول به کار شوید و یا با استفاده از تجربیات گذشته این شغل را در محل کار دیگری دنبال کنید، وارد سایت نیازمندی‌های همشهری شده و در بخش استخدام، آگهی استخدام برنامه نویس را ملاحظه کنید. در صورت صلاحدید با ارسال رزومه مناسب به شرکت‌های متقاضی، برای دعوت به یک مصاحبه شغلی خود را آماده کنید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code