راهنمای نوشتن رزومه مهندس شیمی

۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ زمان مطالعه:۴ دقیقه

تهیه یک رزومه مناسب بر اساس شرایط اختصاصی شرکت‌های متقاضی مهندس شیمی، شما را یک گام به استخدام نزدیک می‌کند.

مهندس شیمی به دلیل گستره کار شامل حوزه‌های مختلفی می باشد. این تنوع را در گرایش‌های تحصیلی زیادی که در رشته مهندسی شیمی وجود دارد، می‌توان تا حدی درک کرد. به همین خاطر شاید نتوان تعریف کاملی از این شغل ارائه داد. مهندس شیمی مسئولیت‌های مختلفی از جمله مهندسی فرآیند تا مدیریت کارخانه را بر عهده دارد. از جمله کارهای اصلی مهندسی شیمی طراحی و اجرای فرآیندهای شیمیایی برای تبدیل مواد اولیه به کالاها و موادی ارزشمند و کاربردی است. مثلا در یک پالایشگاه مهندس شیمی وظیفه دارد با بررسی وضعیت موجود، بهترین فرآیند را برای تبدیل مواد خام نفتی به محصولات مفید پیاده سازی کند.

وظایف مهندس شیمی

در صورتی که قصد دارید در به عنوان مهندس شیمی در سازمان و یا شرکتی مشغول به کار شوید باید از مسئولیت‌ها و وظایف آن آگاهی کاملی داشته باشید. برخی از آنها به شرح زیر است:

  • آزمایش راه‌های جدید توسعه محصولات در آزمایشگاه
  • استفاده از مدل‌های کامپیوتری برای رسیدن به روش‌های تولید مقرون به صرفه تر
  • برنامه ریزی برای چگونگی انتقال نمونه‌های آزمایشگاهی
  • توسعه روشهای ایمن برای از بین بردن مواد زائد
  • همکاری با تکنسین‌‎های کارخانه برای ایجاد تجهیزات لازم
  • نظارت و بررسی فرآیندهای شیمیایی فرآیند تولید
  • طراحی سیستم‌های مورد نیاز در فرآیند تولید

در صورتی که شما توانایی انجام چنین وظایف و مسئولیت‌هایی داشته و قصد دارید بر اساس سوابق تحصیلی و شغلی و مهارت‌هایی که بدست آوریده‌اید وارد این شغل شوید و یا این کار را در سازمان‌های دیگر ادامه دهید، باید رزومه‌ای متناسب با این شغل تهیه کنید.

در ادامه با این مقاله از مجله اینترنتی نیازمندی‌های همشهری همراه ما باشید تا شما را با نحوه نوشتن رزومه مهندسی شیمی بصورت حرفه‌ای آشنا کنیم.

محتوای رزومه مهندس شیمی

پس از آن که یک قالب رزومه حرفه‌ای و جذاب انتخاب کردید، نوبت به محتوای رزومه‌تان می‌رسد.

اطلاعات شخصی و تماسی

اطلاعات تماس و اطلاعات شخصی اولین بخش هر رزومه ای را تشکیل می دهند. در خصوص نوشتن اطلاعات تماس شما علاوه بر ذکر شماره موبایل، شماره تلفن ثابت و آدرس به طور دقیق، باید آدرس شبکه های اجتماعی خود را هم عنوان کنید. توصیه می‌شود شما همه حالت‌ها را در نظر بگیرید و همه راه های ارتباطی را پیش روی کارفرمایان قرار دهید.

خلاصه رزومه

از جمله بخش‌های مهم رزومه، خلاصه رزومه است که معمولا “درباره من” نیز نامیده می‌شود. توصیه می‌شود این قسمت از رزومه را با دقت بسیار زیادی تکمیل کنید و در حد ۲ الی ۳ خط، سوابق شغلی، مهارت‌ها و توانایی‌ها خود را عنوان کنید. به گونه‌ای که کارفرما با خواندن آن، با عملکرد شما تا حدودی آشنا شود. اگر دستاورد مهمی در مجموعه‌ها و شرکت‌های قبلی داشته‌اید آن ها را در این قسمت ذکر نمایید.

سوابق تحصیلی

در این قسمت از رزومه سوابق تحصیلی خودتان را به ترتیب از بالاترین مدرک بنویسید. همچنین لزومی ندارد حتماً فارغ التحصیل شده باشید. به عنوان مثال اگر دانشجوی ارشد هستید می‌توانید آن را در رزومه بیاورید. در صورتی که دارای مدرک عالیه هستید عنوان مدرک دیپلم هیچ ضرورتی ندارد.

سوابق شغلی

در صورتی که عنوان رزومه شغلی شما، مهندس شیمی است بنابراین تمرکز خود را بر روی کارهای مرتبط بگذارید و تنها آنها را در رزومه بنویسید. همچنین در صورتی که سابقه کاری زیادی در حوزه مهندسی شیمی دارید، لزومی ندارد به همه آنها اشاره کنید و به ذکر مهم ترین سوابق شغلی بپردازید.  همچنین متقاضیانی که سابقه کاری مرتبطی ندارند، روی مهارت‌ها و گواهینامه‌های تخصصی در زمینه مهندسی شیمی تمرکز کنید و این قسمت از رزومه را بر اساس این موارد تکمیل کنید.

مهارت‌ها

به عنوان مهندس شیمی می‌توانید دو نوع مهارت را در رزومه عنوان کنید. مهارت‌های سخت شامل: مدیریت پروژه بر اساس استاندارد PMBOK، برنامه ریزی و سازماندهی، مدیریت منابع انسانی، نرم افزار طراحی و شبیه سازی، نرم افزار رسم ساختمان ملکول و نمادهای شیمی و نرم افزار شبیه سازی فرآیندهای شیمیایی و  مهارت‌های نرم نیز شامل: تصمیم گیری، راهبری تیم‌های فنی، ارتباط و تعامل مناسب، تحلیل و درک مسایل، دقت به جزییات کار و تحمل فشار کاری زیاد

تحقیقات

تحقیقات خود شامل کتاب‌های تالیفی و ترجمه‌ای، مقالات چاپ شده یا در دست چاپ و همین طور پایان نامه خود را با ذکر تاریخ، لینک مرتبط و توضیحی مختصر در بخش تحقیقات بنویسید.

افتخارات

در این بخش از رزومه اگر جایزه و لوح تقدیری مرتبط با کار خود دریافت کرده‌اید، آن را عنوان کنید. همچنین اگر در محیط کار به خاطر عملکرد مثبت خود مورد قدردانی قرار گرفته اید، می توانید آن را در بخش افتخارات رزومه تان بنویسید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code