پیش از هرگونه اقدامی جهت استخدام آتش نشان باید با شرایط و ضوابط این شغل آشنا شوید و اطلاعات را بدست آورید.

سازمان آتش نشانی در ایران به عنوان یک سازمان دولتی، زیر نظر مستقیم شهرداری هر شهر با هدف حفاظت از جان و مال هموطنان فعالیت می‌کند. به طور کلی این سازمان مسئولیت مقابله با کنترل حریق، آتش و سوانح را برعهده دارد. با توجه به حوادث جبران ناپذیر حوادث طبیعی و غیرطبیعی و آتش سوزی‌های ویران کننده به منظور به حداقل رسیدن خسارات جانی و مالی، بر اساس موقعیت جغرافیایی و تراکم جمعیت و املاک مسکونی و اداری در تمامی شهرهای کشور چندین ایستگاه آتش نشانی ساخته و فعالیت می‌کنند.

در صورتی ایستگاه‌های آتش نشانی می‌توانند در عملیات مختلف میزان خسارت‌های مالی و جانی را در اثر حوادث گوناگون به حداقل برسانند که از آتش نشانان خبره و کاربلد بهره‌مند باشند. ما در این مقاله از مجله اینترنتی نیازمندی‌های همشهری به طور کامل با استخدام آتش نشان آشنا خواهید شد.

آتش نشان کیست؟

آتش نشان فردی که با گذراندن دوره‌های آموزشی مختلف، از مهارت‌های اطفاء حریق (خاموش کردن انواع آتش) و عملیات امداد و نجات (نجات افراد محبوس در چاه، معدن ، آسانسور، زیر آوار مانده و …) برخوردار باشد. این دسته از افراد به منظور کمک به افراد گرفتار و به حداقل رساندن خسارات مالی در حوادث مختلف، در بحرانی‌ترین شرایط جان خود به خطر می‌اندازند و ایثارگرانه به هموطن خود خدمت می‌کنند.

شرایط احراز شغل آتش نشان

برای افرادی که قصد دارند به تازگی به عنوان آتش نشان مشغول به کار شوند به لحاظ سنی باید حداقل ۱۸ سال و حداکثر ۲۵ سال داشته باشند. همچنین این دسته از متقاضیان باید حداقل ۱۷۰ سانتی متر قد داشته و از آمادگی جسمانی بسیار خوبی برخوردار باشند. با توجه به یکی از ویژگی‌های مهم هر آتش نشانی، توانایی نشان دادن عکس العمل‌های سریع و به موقع و همچنین حفظ آرامش در شرایط بحرانی است.

این شغل بسیار استرس زا بوده و خطرات مختلفی از جمله سوختگی، انفجار، مواجهه با مواد شیمیایی و گازهای سمی، سقوط این دسته از افراد را تهدید می‌کند. داشتن روحیه کار تیمی، توانایی مدیریت شرایط سخت‌، مهارت گزارش نویسی، مهارت‌های ارتباطی و اعتماد به نفس بالا از دیگر شرایط احراز شغل آتش نشانی است.

ارتقا شغلی آتش نشان

افرادی که به تازگی به استخدام سازمان آتش نشانی درمی‌آیند، در ابتدا به عنوان مامور آتش نشان مشغول به کار می‌شوند. با گذشت بر اساس قابلیت‌ها و تشخیص مدیر ایستگاه، به سمت‌های بالاتری از جمله راننده، معاون شیفت، فرمانده شیفت، رئیس ایستگاه، معاون عملیاتی و معاون امور ایستگاه‌ها دست پیدا می‌کنند. در صورتی که این افراد از مدرک تحصیلی بالاتری برخوردار باشند، می‌توانند به عنوان افسر آتش نشان، افسر ارشد آتش نشان و رئیس ایمنی و آتش نشانی فعالیت خود را در این سازمان ادامه دهند.

ساعت کاری آتش نشان

آتش نشانان باید همیشه برای فعالیت در شرایط مختلف آماده باشند. حتی ممکن است بزرگی حادثه احتمالی به گونه‌ای باشد که افراد در زمان استراحت خود به ماموریت فراخوانده شوند. به طور کلی ساعات کاری آتش نشانان به صورت ۲۴ ساعت کار و ۴۸ ساعت استراحت می‌باشند. البته بر اساس مشاغل موجود در سازمان آتش نشانی، ساعات کاری افراد مختلف بسته به نوع پست و سمت، متفاوت است.

وظایف آتش نشان

افرادی که قصد دارند شغل آتش نشانی را برای فعالیت انتخاب کنند باید با یکسری از وظایف و مسئولیت‌های این شغل آشنایی داشته باشند. در ادامه به برخی از وظایف آتش نشان می‌پردازیم:

  1. حمل ابزارهای لازم برای خاموش کردن آتش تا محل حادثه
  2. نجات مصدومان و آسیب دیدگان در حوادث مختلف از جمله گیر کردن زیر آوار، آتش سوزی، آسیب دیدگی با دستگاه هایی مانند دستگاه برش، چرخ گوشت، حلقه های فلزی، سقوط در چاه و…
  3. تهیه گزارش روزانه از نحوه عملکرد
  4. برگزاری دوره‌های آموزشی برای ارگان‌ها و مدارس
  5. بازرسی ساختمان‌های در حال ساخت و چک کردن رعایت مسائل ایمنی در پروژه در حال انجام
  6. مقابله با حوادث مواد شیمیایی خطرناک

روش‌های استخدام آتش نشان

افراد علاقمند به آتش نشانی از دو طریق می‌توانند وارد این شغل شوند. اولین روش برای استخدام در آتش نشانی، تحصیل در مقطع دبیرستان در رشته‌های ایمنی و شاخه کار و دانش، دوره کاردانی و یا کارشناسی در گرایش‌های مدیریت عملیات و پیشگیری و دوره کارشناسی ارشد در گرایش مدیریت عملیات و پیشگیری است.

این دسته از علاقمندان در صورتی که از مدارک تحصیلی بالایی برخوردار باشند، می‌توانند در سمت‌هایی از جمله افسر آتش نشان، افسر ارشد آتش نشان و رئیس ایمنی و آتش نشانی در سازمان آتش نشانی فعالیت کنند. دومین روش برای استخدام در آتش نشانی، شرکت در آزمون استخدامی آتش نشانی بر اساس شرایط عمومی و اختصاصی است.

شرایط استخدام آتش‌نشان از طریق آزمون

در صورتی که فرصت تحصیل در رشته‌های مرتبط با آتش نشانی را پیدا نکردید می‌توانید از طریق آزمون شانس خود را برای استخدام در آتش نشانی امتحان کنید. سازمان آتش نشانی همه ساله بر اساس نیاز تمامی ایستگاه ها، با برگزاری آزمون ورودی، اقدام به جذب نیرو می کند. آن دسته از افرادی که از طریق آزمون قصد دارند وارد این شغل شوند، باید از یکسری شرایط بر اساس قوانین برخوردار باشند که در ادامه بررسی آنها می پردازیم. لازم به ذکر اطلاعیه برگزاری آزمون استخدامی آتش نشانی از طریق سایت سازمان سنجش به نشانی sanjesh.org اطلاع رسانی می شود.

شرایط عمومی استخدام آتش نشان

  • تابعیت و اعتقاد به نظام جمهوری اسلامی ایران و متدین به یکی از ادیان رسمی کشور یکی از اولین شروط تمامی سازمان‌ها و ارگان‌های دولتی به شمار می‌آید.
  • یکی دیگر از شروط لازم برای استخدام در سازمان آتش نشانی، دارا بودن مدرک تحصیلی است. آقایانی که قصد دارند وارد این شغل شوند باید دارای حداقل مدرک تحصیلی دیپلم باشند. در خصوص بانوان علاقمند برای اشتغال در این سازمان نیز دارا بودن حداقل مدرک تحصیلی کارشناسی از الزامات عمومی به شمار می آید.
  • این دسته از افراد پیش از هرگونه اقدامی برای استخدام، باید در یکی از رشته‌های عمران، معماری، مکانیک، صنایع، حقوق، روانشناسی، مدیریت صنعتی، بازرگانی، برق، جامعه شناسی، بهداشت حرفه ای و فارغ التحصیلان رشته‌های کارشناسی مرکز علمی و کاربردی آتش نشانی، ایمنی و خدمات شهری شهرداری تهران، دارای مدرک کارشناسی باشند.
  • عدم اشتهار به فساد اخلاقی و نداشتن پیشینه کیفری (سوء سابقه موثر) برابر گواهی مراجع ذیصلاح شرط دیگر استخدام در سازمان آتش نشانی است.
  • آقایان متقاضی شرکت در آزمون استخدامی آتش نشانی باید دارای کارت پایان خدمت یا کارت معافیت غیر پزشکی نظام وظیفه عمومی باشند.
  • یکی از الزامات استخدام آتش نشان، برخورداری از سلامت کامل جسمانی و روانی و توانایی لازم برای انجام کار است.
  • این دسته از داوطلبان جهت شرکت در آزمون، هیچ گونه ممنوعیت استخدامی در دستگاه های اجرایی را نباید داشته باشند.

شرایط اختصاصی استخدام آتش نشان

داوطلبان آقا جهت استخدام در آتش نشانی باید حداقل ۱۶۵ سانتیمتر قد و داوطلبان خانم نیز باید حداقل ۱۶۰ سانتیمتر قد داشته باشند.

یکی از شرایط اختصاصی استخدام در این سازمان، دارا بودن شرایط بومی است. داوطلبان جهت شرکت در این آزمون باید یکی از شرایط زیر را داشته باشند:

  1. داوطلب حداقل ۴ سال از سنوات تحصیلی (دبیرستان و یا دانشگاه) را به صورت متوالی یا متناوب در شهر مورد تقاضا برای استخدام طی کرده باشد.
  2. همسر و فرزندان تحت تکفل کارمندان رسمی و پیمانی دولت و یا نیروهای مسلح (صرفاً شاغلین) که شهر محل خدمت فعلی با شهر مورد تقاضا برای استخدام یکسان باشد.
  3. حداقل ۱ سال سابقه سکونت دائم داوطلب در استان محل سکونت
  4. فرزندان شهداء، مفقودین، جانبازان ۲۵% به بالا و آزادگان، همسر و فرزندان رزمندگان با سابقه حداقل ۶ ماه حضور در جبهه از سهمیه قانونی برخوردار و دارندگان مدال طلای مسابقات جهانی در شرایط مساوی، از اولویت برخوردار می باشند.

مواد آزمون عمومی استخدام آتش نشان

  • فناوری اطلاعات (مهارت‌های هفتگانه ICDL):ویندوز، اینترنت، کلیدهای ترکیبی و میانبر، شبکه، ایمیل، powerpoint، excel، word، access
  • ریاضی و آمار مقدماتی: انتگرال، احتمال، شاخص ها، آمار، دنباله و تساعد، حل مسائل جبری و کسری، معادله خط، نامعادله‌ها، حد و پیوستگی، رگرسیون، مساحت‌ها، لگاریتم، توابع، ریشه یابی معادلات، مجموعه ها
  • زبان و ادبیات فارسی: ساختار فعل، قرابت معنایی، قواعد و دستور زبان، آرایه‌ها، املا، معنی واژگان، مفهوم جمله، قالب‎‌های شعری، ساختار جمله
  • معارف اسلامی: احکام، احادیث، نبوت، امامت، توبه، عدالت، بندگی و اخلاص، خانواده، عفاف، مرگ و دوزخ، معاد، شرک، توحید، ترجمه و تفسیر آیات
  • زبان انگلیسی عمومی: معنی لغات، گرامر، درک مطلب
  • اطلاعات عمومی، دانش اجتماعی و حقوق اساسی: جغرافیا، مسائل ورزشی، انقلاب، قانون اساسی، تاریخ اسلام و معاصر، وصیت نامه امام، سند چشم انداز ۱۴۰۴، جنگ ایران و عراق، تشکیلات کشور، تاریخ و ادبیات، توافقات هسته ای
  • هوش و توانمندی‌های عمومی: حل مسئله توسط اجسام تجسمی، استدلال و درک مطلب، حل مسائل کیفی و جبری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code