یکی از دغدغه های مهم داوطلبان کنکور، گذراندن روزهای باقیمانده تا روز آزمون است. اکثر داوطلبان در هر مقطعی دچار استرس و سردرگمی می شوند اما همین ایام می تواند فرصتی طلایی برای جمع بندی و یا حل تست های بیشتر باشد. در این روزهای پایانی بهتر است بجای یادگیری مطالب جدید و نامفهوم که حداقل یادگیری آنها نیاز به پیش نیاز دارد و ذهن را خسته تر می کند، نکات و خلاصه برداری های قبلی خود را مرور کرده و تسلط مان را بر مباحث پیشین افزایش دهیم. افزایش تسلط بر روی مطالب قبلی یک بعد ماجرا و بعد دیگر مربوط به داشتن آرامش فکری و روحی است. در این دو هفته باید به مواردی مثل تغذیه و خواب کافی نیز اهمیت داده شود. در ادامه با مجله راهنمای همشهری همراه شوید.
قبل از هر آزمون و سنجشی همیشه این استرس و ترس در هفته های پایانی قبل از آزمون شدت می گیرد و به نوعی منجر به سلب آرامش و تمرکز می گردد. برای حفظ تمرکز برای انجام فعالیت ها در این روزها بهتر است پله پله ادامه مطالب را مطالعه کنید:
۱- خوب بخوابید
سعی کنید به موقع بخوابید و خواب کافی داشته باشید. داشتن خواب کافی در بازه زمانی درست، منجر به افزایش بهره وری و افزایش عملکرد مغز نیز می شود. خواب مناسب به این معنی نیست که شما ساعت ۴ صبح تا ۱۲ ظهر را برای خواب انتخاب کنید. باید ساعت بیولوژیکی بدن خود را برای آماده شدن و رفتن به جلسه آماده کنید تا در جلسه کنکور خواب آلود و خسته نباشید و مغز شما بهترین عملکرد خود را داشته باشد.
۲- تغذیه خود را فراموش نکنید
وعده های غذایی خود را حذف نکنید. سعی کنید از مواد غذایی مقوی برای این مدت زمان کوتاه استفاده کنید تا در جلسه امتحان دچار ضعف نشوید. با توجه به شرایط کرونایی فعلی نمی توان وسایل زیادی را با خود به جلسه برد. برای همین از قبل باید آمادگی جسمی کافی را داشته باشید تا سر جلسه راحت تر باشید. از خانواده آجیل ها و مغز ها، خانواده مواد پروتئینی و لبنی بیشتر استفاده کنید. توصیه می شود در این ایام آب کافی مصرف کنید.
۳- فرصت کوتاه تر است از آنچه که فکر می کنید
در این بازه، عده ای مطالب را مرور می کنند و عده ای نیز سعی در یادگیری مطالب جدید دارند. عده ای هم در این زمان کوتاه به انجام تست های جدید می پردازند. تمامی این راه ها مناسب است البته بستگی به برنامه ریزی فعلی شما برای ادامه این سه هفته  پایانی خواهد داشت. برای مطالعه یا تست زدن در این سه هفته برنامه ریزی کنید. همین امروز برنامه ریزی کنید و فرصت را غنیمت بگیرید.
۴- منابع جدید اضافه نکنید
این فرصت کوتاه برای اضافه کردن منبع جدید مطالعاتی خیلی کم و اندک است. بهتر است بجای استفاده از منابع مطالعاتی جدید، از همان منابع مطالعاتی قبلی استفاده کنیم. اضافه شدن منبع جدید، خود منجر به بروز استرس و نا آرامی می شود و اکثر اوغات با این سوالات ((نکنه تموم نشه؟))، ((نکنه خوب متوجه نشم؟)) (( نکنه نکته ای جا بمونه؟)) مواجه می شویم که بر روی کیفیت مطالعات قبلی مان هم تاثیر می گذارد.
۵- فعالیت داشته باشید
در این ۳ هفته سعی کنید فعالیت هایی مثل پیاده روی، نرمش در خانه، مدیتیشن، یوگا و سایر فعالیت های این چنینی را دنبال کنید. این فعالیت ها برای ایجاد آرامش و حفظ آن بسیار مفید هستند. فعالیت بدنی به معنای ساعت ها ورزش نیست. بلکه به معنای فعالیت سبک ده دقیقه الی نیم ساعتی در طول روز بدون فکر کردن به سایر جنبه های مدت زمان کنکور است.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code