دانشگاه‌های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی و سایر تابعه وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی همه ساله از طریق برگزاری آزمون کتبی به صورت پیمانی اقدام به تامین نیروهای مورد نیاز خود می‌کند.

یکی از اهداف و وظایف اصلی وزارت بهداشت تامین امکانات پزشکی، آموزش‌ها و مراقبت‌های بهداشتی برای کل افراد و در تمامی استان‌های کشور است. بدین منظور این وزارتخانه تلاش خود را بکار می‌گیرد تا با تربیت نیروی انسانی از طریق دانشگاه‌های مربوط به این وزارتخانه در استان‌های مختلف، بتواند به اهداف خود دست پیدا کند و وضعیت پزشکی ایران را از طریق نیروی‌های انسانی متخصص در این حوزه بهبود پیدا کند. ما در این مقاله از مجله اینترنتی نیازمندی‌های همشهری به طور کامل شرایط استخدام وزارت بهداشت را مورد بررسی قرار دادیم که در ادامه می‌خوانید.

آشنایی با وزارت بهداشت

وزارت بهداشت به منظور هماهنگی و استفاده مطلوب تمامی افراد کشور از امکانات پزشکی بر اساس اهداف اصل ۲۹ قانون اساسی تشکیل شده است. این وزارتخانه وظیفه دارد با تامین بهداشت عمومی از طریق برنامه‌های بهداشتی در زمینه‌های مبارزه با بیماری‌ها، زمینه بهداشت محیط، بهداشت‌ خانواده و مدارس آموزش بهداشت عمومی، بهداشت کار و شاغلین و بهداشت مادران و کودکان، شرایط بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را در کشور مهیا کند. این وزارتخانه از ۹ معاونت بهداشت، درمان، آموزشی، پرستاری، تحقیقات و فناوری، فرهنگی و دانشجویی، حقوقی و امور مجلس، برنامه ریزی راهبردی و هماهنگی و توسعه مدیریت، منابع و برنامه ریزی تشکیل شده است. هر یک از معاونت‌ها وظایف منحصر به فردی دارند.

وظایف وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

  1. تأمین بهداشت عمومی و ارتقاء سطح آن از طریق اجرای برنامه های بهداشتی
  2. تدوین و ارائه سیاست ها، تعیین خط مشی ها و برنامه ریزی برای فعالیت های مربوط به تربیت نیروی انسانی
  3. تعیین رشته‌ها و مقاطع تحصیلی مورد نیاز کشور جهت تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی و اجرای برنامه‌های تربیت نیروی انسانی گروه پزشکی
  4. انجام تحقیقات بنیادی و کاربردی در جمیع رشته‌های پزشکی و زمینه های بهداشتی و درمانی
  5. ایجاد گسترش مؤسسات و واحدهای پژوهش پزشکی و هماهنگ ساختن برنامه‌های مؤسسات تحقیقات پزشکی
  6. فراهم نمودن تسهیلات لازم برای برخورداری همگان از خدمات درمانی در حدود امکانات
  7. برنامه ریزی به منظور توزیع متناسب و عادلانه نیروی انسانی
  8. تأمین منابع مالی با بهره گیری از اعتبارات مردمی، حق بیمه، درآمدهای اختصاصی و کمک‌ها و مشارکت مردمی
  9. تأمین و ارائه خدمات لازم به معلولین جسمی، ذهنی و اجتماعی و انجام اقدامات حمایتی برای کودکان
  10. تعیین ضوابط مربوط به ارزیابی، نظارت و کنترل برنامه‌ها و خدمات واحدها و مؤسسات

 

آزمون استخدام وزارت بهداشت

داوطلبانی که در آزمون استخدامی وزارت بهداشت، موفق به کسب حد نصاب نمره لازم شوند، پس از طی مراحل مصاحبه و گزینش بصورت پیمانی در این وزارتخانه و سازمان های تابعه مشغول به کار می‌شوند. بر اساس اطلاعیه این وزارتخانه در اواخر مرداد ماه ۱۴۰۰، مجوز جذب ۵۷ هزار نفر نیروی انسانی برای وزارت بهداشت صادر شده است. این مجوز برای استخدام تمامی رشته‌های علوم پزشکی که شامل۶۰ درصد در بخش درمان و ۴۰ درصد در بخش بهداشت در سراسر کشور است. این تعداد نیرو به فراخور نیاز نظام سلامت کشور با تقاضای وزارت بهداشت و با صدور مجوز توسط سازمان برنامه و بودجه انجام شده است.

شرایط شرکت در آزمون استخدام وزارت بهداشت

متقاضیان شرکت در آزمون وزارت بهداشت باید شرایط عمومی و اختصاصی لازم را دارا باشند. برخی از شرایط اعلام شده جنبه عمومیت دارد که معمولا بسیاری از سازمان‌ها و ارگان‌های دولتی در خصوص جذب نیروی انسانی این شرایط را اعلام می‌کنند و از داوطلبان درخواست می‌کنند پیش از شرکت در آزمون استخدامی، نسبت به شرایط اعلامی آگاهی داشته باشند.

برخی از شرایط نیز با توجه به موقعیت‌های شغلی، فقط ارتباط به ارگان مربوطه است که اگر متقاضی به بندهای آنها توجه نکند، در مراحل بعدی استخدام با مشکلاتی روبه رو می‌شوند. حتی ممکن است از سوی مدیران مربوط به جذب نیروی انسانی، از استخدام شخص مربوطه ممانعت به عمل آید.

شرایط عمومی استخدام وزارت بهداشت

متقاضیان شرکت در آزمون استخدامی وزارت بهداشت، باید از ۹ شرط لازم پیش از ثبت نام برخوردار باشند که در ادامه به بررسی این موارد می‌پردازیم.

  1. داشتن تابعیت ایرانی است.
  2. اعتقاد به دین مبین اسلام یا یکی از ادیان شناخته شده در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران.
  3. التزام به قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران است.
  4. از آنجا که بخش عمده‌ای از شاغلین تمامی ارگان‌ها و سازمان های مختلف را مردان تشکیل می‌دهند، بنابراین داشتن کارت خدمات دوره ضرورت سربازی و یا معافیت قانونی (پزشکی و یا کفالت) برای این دسته از افراد برای شرکت در آزمون استخدامی وزارت بهداشت، الزامی است.
  5. برخورداری از سلامت جسمانی و روانی و توانایی برای انجام فعالیت است. این امر به تشخیص شورای طب کار یا کمیسیون پزشکی موسسه است و افرادی که بر اساس نظرات این شورا مورد تایید قرار بگیرند می‌توانند در مراحل بعدی استخدام حضور پیدا پیدا کنند.
  6. دیگر شرط عمومی لازم برای استخدام، عدم اعتیاد به دخانیات، مواد مخدر و نداشتن سابقه محکومیت جزایی موثر است. متقاضیانی که در آزمون فوق پذیرفته می‌شوند، در مراحل بعدی استخدام مطابق با قوانین وزارت کار باید گواهی سوء پیشینه خود را به سازمان مربوط تحویل دهند. لازم به ذکر گواهی سوء پیشینه از طریق دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی و یا پلیس ۱۰+ و با ارائه معرفی نامه صادر می‌شود.
  7. متقاضی نسبت به استخدام در دستگاههای اجرایی فاقد هرگونه ممنوعیتی باشد. این دسته از افراد حتی در صورت پذیرفته شدن در آزمون در صورت تایید مراجع قضایی در صورت ممنوعیت، امکان حضور در مراحل بعدی استخدام را نخواهند داشت.
  8. داوطلبان استخدام نباید جزء نیروهای بازخرید خدمت و همچنین بازنشسته دستگاههای اجرایی باشند.

شرایط اختصاصی استخدام وزارت بهداشت

دومین بخش از شرایط استخدام وزارت بهداشت در سال ۱۴۰۰، شرایط اختصاصی است. این شرایط خود به بخش‌هایی از جمله شرایط سنی داوطلبان، ضوابط و مقررات پذیرش مشمولین قانون خدمت پزشکان و پیراپزشکان و پذیرش مشاغل مربوط به حیطه فوریت‌‎های پزشکی تقسیم می‌شود.

شرایط سنی داوطلبان آزمون استخدام وزارت بهداشت

مطابق با قوانین استخدام وزارت بهداشت، حداقل سن داوطلبان جهت شرکت در آزمون استخدام وزارت بهداشت، ۲۰ سال است. همچنین حداکثر سن داوطلبان با مدرک تحصیلی کاردانی، کارشناسی و کارشناسی ارشد، ۴۰ سال است. برای داوطلبان با مدرک تحصیلی دکتری و بالاتر، ۴۵ سال می‌باشد. بر اساس موارد زیر به شرط ارائه تاییدیه‌های معتبر، به حداکثر سن مقرر اعلام شده داوطلبان اضافه می‌شود:

  • جانبازان، آزادگان، فرزندان شهدا، فرزندان جانبازان ۲۵ درصد و بالاتر و فرزندان آزادگان یک سال اسارت و بالاتر
  • مشمولین سهمیه ۲۵ درصد و ۵ درصد مکلف به رعایت حداکثر سن‌های اعلام شده:
  1. پدر، مادر، همسر، برادر و خواهر شهید به میزان پنج سال
  2. خدمت در جبهه‌ها بطور داوطلبانه به میزان حضور در جبهه و مدت زمان بستری شدن و یا استراحت پزشکی
  • سابقه خدمت کارمندان تمام وقت دولتی به میزان حداکثر ۵ سال
  • داوطلبان قراردادی شاغل در موسسات تابعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعم از قراردادکار معین و پزشک خانواده و قرارداد مشاغل کارگری حداکثر به میزان ۱۵ سال مطابق با سابقه بیمه قابل قبول
  • متقاضیان شرکتی شاغل به صورت غیرمستقیم و از طریق شرکت‌های پیمانکاری طرف قرارداد با موسسات تابعه وزارت بهداشت، حداکثر به میزان ۱۵ سال مطابق با سابقه بیمه قابل قبول
  • داوطلبان شاغل در موسسات تابعه وزارت بهداشت و یا شرکت‌های پیمانکاری طرف قرارداد، طی سال‌های گذشته، حداکثر به میزان ۵ سال مطابق با سابقه بیمه قابل قبول
  • داوطلبانی که طرح خدمت نیروی انسانی موظف را به استناد قانون خدمت پزشکان و پیراپزشکان انجام داده‌اند.
  • مدت خدمت سربازی

ضوابط پذیرش مشمولین قانون خدمت پزشکان و پیراپزشکان

  • مشمولین قانون خدمت پزشکان و پیراپزشکان در رشته‌های دارای طرح اجباری باید از معافیت یا گواهی پایان انجام طرح خدمت مربوطه برخوردار است. این دسته افرادی که در واحدهای تابعه یک موسسه می‌باشند، باید در آزمون‌های استخدامی همان موسسه شرکت نمایند.
  • داوطلبانی که نسبت به تمدید طرح اجباری اقدام کرده‌اند، نیازی به ارائه گواهی پایان طرح نمی‌باشند.
  • داوطلبان رشته‌های شغلی پزشک متخصص دارای تعهد خدمت عام به وزارت بهداشت در صورتی مجاز به ثبت نام در آزمون می‌باشند که از میزان تعهدات آنان حداکثر ۳ ماه باقی مانده باشد.
  • مشمولین قانون خدمت پزشکان و پیراپزشکان در رشته‌های دارای طرح اختیاری، در صورت قبولی باید گواهی موافقت با انصراف از طرح در صورت پذیرش نهایی از دانشگاه محل انجام طرح خود را هنگام بررسی مدارک ارائه دهند.

 

شرایط پذیرش مشاغل مربوط به حیطه فوریت‌های پزشکی

سلامت کامل جسمانی و روانی با تایید طب کار مورد تائید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای مشاغل کارشناس بالینی فوریتهای پزشکی، کاردان بالینی فوریتهای پزشکی و کارشناس تریاژ تلفنی فوریت‌های پزشکی الزامی است.

شرایط مشاغل کارشناس بالینی فوریتهای پزشکی و کاردان بالینی فوریتهای پزشکی:

  • دارای  قد ۱۶۵ سانتی متر و بالاتر
  • دارای شاخص توده بدنی BMI  و یا Body Mass Index کمتر از ۳۰ و بیشتر از ۱۹
  • دارا بودن گواهینامه رانندگی با آمبولانس ( ب۲ یا پایه دوم)
  • داشتن آمادگی جسمانی و مهارت‌های بدنی برای امدادرسانی سریع و صحیح.

منابع آزمون استخدام وزارت بهداشت

یکی از عوامل اصلی موفقیت در آزمون استخدامی وزارت بهداشت، مطالعه از مواد امتحانی و منابع آزمون است. مواد آزمون استخدامی این وزارتخانه از آزمون عمومی و آزمون تخصصی تشکیل شده است.

ردیف

مواد آزمون

مباحث

۱

معارف اسلامی

احادیث، شرک، نبوت، امامت، توبه، عدالت، خانواده، عفاف، بندگی و اخلاص، مرگ و دوزخ، معاد، توحید، ترجمه و تفسیر آیات، احکام

۲

زبان انگلیسی عمومی

معنی لغات، گرامر، درک مطلب

۳

هوش و توانمندی‌های ذهنی

استدلال و درک مطلب، حل مسائل کیفی و جبری، حل مسئله توسط اجسام تجسمی

۴

ریاضی و آمار مقدماتی

احتمال، شاخص ها، آمار، دنباله و تصاعد، انتگرال، حل مسائل جبری و کسری، معادله خط، نامعادله ها، مساحت ها، لگاریتم، حد و پیوستگی، توابع، ریشه یابی معادلات، مجموعه ها، رگرسیون

۵

فناوری اطلاعات

اینترنت، ویندوز، کلیدهای ترکیبی و میانبر، شبکه، ایمیل، powerpoint، excel، word، access

۶

زبان و ادبیات فارسی

قرابت معنایی، ساختار فعل، قواعد و دستور زبان، آرایه ها، معنی واژگان، مفهوم جمله، قالب های شعری، ساختار جمله، املا

۷

اطلاعات سیاسی، اجتماعی و قانونی

جنگ ایران و عراق، مسائل ورزشی، انقلاب، تاریخ اسلام و معاصر، وصیت نامه امام، سند چشم انداز ۱۴۰۴، تشکیلات کشور، قانون اساسی، تاریخ و ادبیات، توافقات هسته ای، جغرافیا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code