به صورت کلی دو راه برای جلوگیری از خرابی های جزئی خودرو وجود دارد که اولین و مهمترین آن استفاده از سرویس های دوره ای است که معمولاً شرکت هایی که سازنده خودرو هستند به شما پیشنهاد می دهند و روش دوم نیز بررسی بخش هایی از خودرو به صورت دوره ای می باشد که ما آن را با نام چک لیست سلامت فنی ماشین می‌شناسیم. در این مقاله از مجله اینترنتی راهنمای همشهری موارد بسیار مهمی که در چک لیست سلامت خودرو قرار دارد را مورد بررسی قرار می دهیم.
۱- بررسی گیربکس
گیربکس در هر خودرویی از اهمیت ویژه ای برخوردار است و در صورتی که معیوب باشد می‌تواند آسیبی شدیدی به خودروی شما وارد کند. قدرت تولیدی در موتور برای تغییر سرعت و حرکت به وسیله گیربکس به چرخ‌ها منتقل می‌شود. این قطعه وظیفه دارد تا بین سرعت موتور خودرو و همچنین سرعت ایجاد شده در چرخ‌های خودرو تعادل ایجاد کند. بنابراین همواره باید از سلامت آن اطمینان حاصل کنید.
در خصوص گیربکس برخی مشکلات پرتکرار وجود دارد که در هنگام خرید خودرو دست دوم یا حتی برای اطمینان از سلامت فنی خودرو خود باید به آنها دقت کرد. که نشت روغن گیربکس یکی از همین مشکلات است.
۲- بررسی باطری
باطری از جمله مواردی است که در صورت خرابی می‌تواند خودروی شما را از کار بی اندازد. بارها در سطح شهر و بزرگراه ها با موارد متعددی برخورد کرده‌ایم که به علت خرابی سیستم باطری افراد مجبور شده‌اند به روش‌های دیگر خودرو خود را روشن کنند. از این رو بررسی سلامت باطری از نکات بسیار ضروری محسوب می‌شود.
بهتر است که هر چندگاهی وضعیت باطری خودرو خود را مورد بررسی قرار دهید. این کار از آن جهت اهمیت دارد که اطمینان از پر بودن الکترولیت‌ می‌تواند در از کار افتادن باطری جلوگیری کند.
۳- بررسی موتور خودرو
خرابی موتور خودرو تقریبا مستلزم بیشترین میزان هزینه خواهد بود و از طرفی بیشترین دردسر نیز مربوط به خرابی موتور خودرو است. چرا که نقص در بسیاری از قطعات را می‌توان به نحوی پوشش داد، اما نقص موتور می‌تواند منجر به از کار افتادن خودرو شود. بنابراین برای حفظ سلامت خودرو باید هر چند وقت یکبار موتور خودرو را بصورت کامل مورد بررسی قرار بگیرد.
معمولا خودروهایی که موتور آنها دارای ایراد است، به هنگام استارت زدن دود آبی از اگزوز آنها خارج می‌شود. از طرفی، برای بررسی بهتر موتور می‌توان در هنگام روشن بودن خودرو، کاپوت را بالا زد و چنانچه دودی مشاهده شد، می‌توان آن را از نقص فنی موتور دانست.
۴- بررسی روغن موتور
روغن موتور بر اساس زمان در نظر گرفته شده و سر موقع باید تعویض شود در غیر این صورت به مرور زمان باعث خرابی موتور و ایجاد مشکلات اساسی برای خودرو می‌شود. روغن موتور در حالت طبیعی رنگی عسلی دارد. چنانچه رنگ روغن موتور سیاه باشد و همچنین بوی سوختگی بدهد، نشان از آن دارد که مالک نتوانسته به خوبی از خودرو خود نگهداری کند و از تعویض به موقع آن امتنا کرده است.
گاهی مواقع نیز ممکن است در داخل روغن موتور آب وجود داشته باشد که باعث می‌شود روغن به رنگ خاکستری دربیاید. در این حالت به احتمال زیاد واشر سرسیلندر خودرو دچار مشکل شده است. چرا که خرابی در این قطعه باعث چنین اتفاقی برای رنگ روغن می‌شود.
۵- بررسی سیستم ترمز
همان طور که می دانید بسیاری از تصادفات روزانه به علت عملکرد نادرست سیستم ترمز است. چک کردن سیستم ترمز بصورت مرتب می‌تواند از سانحه‌ای ناگوار جلوگیری کند. در خرید خودروهای دست دوم نیز یکی از مهم‌ترین مواردی که حتما بررسی شود سیستم ترمز و عملکرد مناسب آن خواهد بود. برای اطمینان از عملکرد مناسب سیستم ترمز می‌توان در مواقعی که خودرو خاموش است، آن را امتحان کرد.
در چنین مواقعی باید پدال ترمز کاملا سفت و نباید نرم باشد. در عوض به هنگام روشن بودن خودرو، پدال ترمز باید نرم باشد. به گونه‌ای که به راحتی بتوان آن را فشار داد.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code