کارهای مهم بعد از تصادف

۲۹ بهمن ۱۳۹۹ زمان مطالعه:۷ دقیقه

 
مطمئن شوید که همه سالم هستند و می‌توانند حرکت کنند
زمانی که یک حادثه بروز می‌کند، اولین کار حفظ ایمنی و سلامت افراد است؛ بنابراین قبل از اینکه هر کاری انجام دهید، مطمئن شوید که همه افراد سالم هستند. به همین دلیل سعی کنید که تک تک افراد حاضر در خودرو را معاینه اولیه کرده و از سلامت اولیه آن‌ ها مطمئن شوید. اگر فردی جراحتی دارد، پیش از هر اقدامی با اورژانس تماس بگیرید. اگر هیچ اطلاعاتی از علم پزشکی و کمک‌ های اولیه ندارید، سعی کنید به افراد مصدوم دست نزنید. گاهی افراد حالشان پس از چند ساعت حاد می‌شود. هرگاه از سلامت افراد حاضر مطمئن شدید، سعی کنید همه آن‌ها را به یک محیط امن منتقل نمایید. در هر صورت، چه تمایل به جابه جا کردن خودروی خود داشته باشید یا نه، سعی کنید در همان ابتدای رخداد، مثلث خطر، مخروط یا هر وسیله ‌ای را که برای مطلع کردن سایر رانندگان در دسترس دارید، نصب نمایید. اگر تصادف در شب رخ‌داده باشد، این کار به سایر رانندگان کمک خواهد کرد. فراموش نکنید که جلوگیری از تصادفات بعدی نیز وظیفه ماست. پس اگر کنار جاده، شانه خاکی یا فضای بازی برای انتقال خودرو وجود ندارد، سعی کنید تا سایر رانندگان را از این رخداد با خبر سازید.
با پلیس تماس بگیرید
در تمام تصادفات رانندگی عامل یا عوامی به اسم مقصر شناخته می‌شوند. در واقع پلیس راهنمایی و رانندگی برای این در صحنه حضور پیدا می‌کند که فاعل و مفعول قصور را کشف کند. غیر از آن، تعیین اینکه افراد به چه میزان مقصرند نیز برعهده پلیس است. درست به خاطر همین دلایل است که باید پلیس را به صحنه تصادف فراخوانی کنید. درصورتی‌که به‌ طور واضح و مبرهن می ‌دانید که طرف مقابل شما مقصر است، با توضیحاتی از قبیل اینکه « خودروی شما را به صافکار، نقاش و یا تعمیرگاه آشنا می ‌سپارم » از خیر تماس با پلیس نگذرید.
عادت عجیبی در بین راننده‌ های ایرانی وجود دارد که حاضرند هزینه ‌های سنگینی را بابت عدم استفاده از کوپن بیمه‌ نامه ‌شان پرداخت کنند تا در نهایت بتوانند در چندین سال پیش رو از تخفیف ‌های آن بهره ببرند. درصورتی‌که با توافق طرفین صحنه تصادف را ترک کنید، آن‌ وقت دیگر کاری از دست پلیس برنمی‌آید. کم نبوده و نیستند اختلافاتی که بر اساس قول طرف مقصر به راننده آسیب‌دیده داده شده ولی به آن عمل نشده است. حسن دیگر حضور پلیس، آگاهی از نحوه قصور شما یا طرف مقابل است. افسران راهنمایی و رانندگی کارشناسان خبره برخورد خودرو ها هستند. الزاماً در هر تصادفی که در مدخل فرعی به اصلی رخ می‌دهد، راننده خاطی در مسیر فرعی نبوده است. عدم آگاهی نسبت به ریزه‌ کاری ‌های حق تقدم، می‌تواند ورق را در کسری از ثانیه برای شما برگرداند.
جزئیات را به خاطر بسپارید
چه در زمان حضور پلیس و در مواقع خاص، حضور در مراکز حل اختلاف از شما سؤالاتی درباره چند و چون تصادف پرسیده می‌شود. بنابراین سعی کنید در لحظات اولیه تصادف همه‌ چیز را به ذهن بسپرید. از مسیری که در آن بوده ‌اید گرفته تا مسیری که خودروی طرف مقابل در آن حضور داشت. اینکه چگونه وارد صحنه شده‌اید می‌ تواند کمک‌رسان پلیس باشد. نام، آدرس، شماره تلفن راننده مقابل، نام شرکت بیمه، شماره بیمه، نام خودرو، مدل و رنگ، شماره پلاک و در صورت وجود شاهد، نام و شماره تلفن شاهدان را یادداشت کنید. در صورت امکان، از صحنه تصادف با گوشی تلفن همراه خود عکس بگیرید. همه این مدارک در مراجع قانونی به یاری شما خواهد آمد.
هوشمندانه عمل کنید
فرض کنید اوضاع از آنچه تصورش را می‌کردید هم بدتر است. آسیب فیزیکی به افراد حاضر در خودرو و یا عابران پیاده بدترین کابوس هر راننده است. شرایط را در کمترین زمان ممکن ولی به‌ صورت پله به پله بررسی کنید. ابتدا اوضاع خودتان را برانداز کنید. در صورتی‌که از سلامت کافی برخوردار هستید، به مرحله بعد بروید. اما اگر می‌بینید که به سر، دست‌ و پای شما آسیب وارد شده باید مرحله مخصوصی را انجام بدهید. در صورت امکان با اورژانس ۱۱۵ تماس بگیرید. در غیر این ‌صورت از افراد دیگر بخواهید این کار را انجام دهند.
نسبت به کنترل حرکتی دست‌ و پاها مطمئن شوید. وقتی دیدید شاید امکان حرکت آن‌ ها وجود ندارد، درون خودرو با کمربند بسته بمانید. اگر در محل تصادف، عبور و مروری نیست، چراغ ‌ها را روشن کنید و فلاشر بزنید. به مرحله قبل‌ تر برگردید. حالا باید از سلامت سرنشینان خودرو و یا عابر پیاده مطلع شوید. سر و صورت را بررسی کنید. آسیب مغزی جدی ‌ترین مورد ناشی از تصادف ‌های منجر به فوت است. پیش از مواجهه با چنین شرایطی از باید و نباید های امداد و نجات افراد آسیب‌ دیده آگاهی پیدا کنید.
کشیدن تن و بدن افراد و یا پاهای آن‌ ها از درون خودرو می‌تواند موجب قطع نخاع شود. از خودرو های کمک بگیرید ولی از اقدام اعمال خارق‌ العاده بپرهیزید. بعد از کنترل شرایط فرد یا افراد آسیب‌ دیده، از خودرو دور شوید و تا رسیدن نیروهای امداد منتظر بمانید. یک گوشی موبایل را که نسبت به شارژ و بلند بودن صدای زنگ آن اطمینان دارید، همراه خود داشته باشید. از توصیه‌ های کارشناس اورژانس حداکثر استفاده را کنید. از محل دقیق تصادف با خبر شوید. شرایط ترافیکی را برای اورژانس تشریح کنید. درصورتی‌که پیشنهادی دارید برای کارشناس بازگو کنید.
خودروها را جابجا کنید
درصورتی‌که دو خودرو تصادف ‌کرده موجب راه‌ بندان شوند، وقتی پلیس از راه برسد هر دوی آن‌ ها را به دلیل سد معبر جریمه می‌کند. اگر درباره خطای طرف تقصیر کار به توافق رسیده‌اید، می‌توانید به‌ راحتی خودروها را به راست هدایت کنید تا عبور و مرور انجام شود. در غیر این ‌صورت از محل حادثه عکس بگیرید و یا حتی با کاغذ و قلم کروکی تصادف را بکشید. افسران از شدت و محل برخورد ها می‌توانند کشف کنند که واقعیت چیست. پیدا کردن دروغ‌گو در چنان شرایطی حداقل برای پلیس کار سختی نیست. درباره تصادف‌ های منجر به جرح و فوت داستان کمی فرق دارد. در این شرایط می‌ بایست تا حضور پلیس و اورژانس صبر کرد.
بد نیست بدانید

بعد از تصادف، خودروها باید در سمت راست جاده توقف کنند تا مانع حرکت بقیه نشوند.
طرفین حادثه باید حداکثر تا ۵ روز به شرکت بیمه مراجع کنند. اگر ظرف این مدت اقدام نکنند شرکت بیمه مسئولیت پرداخت خسارت بدون کروکی بیمه شخص ثالث را به عهده نمی‌گیرد.
دریافت خسارت با کروکی یا بدون کروکی نیازمند حضور افسر پلیس در صحنه است.
اگر در صحنه تصادف افسر پلیس تشخیص دهد که نیازی به کروکی نیست و طرفین نیز موافق باشند؛ اما شرکت بیمه درخواست ارائه کروکی داشته باشد، باید افسر مربوطه را پیدا کرد تا بر اساس گزارش روز حادثه کروکی مورد نظر را تحویل دهد.
برخی شرکت‌ های بیمه خسارت بدون کروکی بیمه شخص ثالث را پرداخت نمی‌کنند؛ البته این تخلف محسوب می‌شود.
از آنجایی‌که داشتن عکس صحنه تصادف الزامی نیست و مأمور نیز کروکی را ثبت نمی‌کند، احتمال تقلب و تصادف ساختگی بالا می‌رود؛ اما باید این نکته را بگوییم که کارشناسان خبره ‌ای برای تشخیص تصادف ساختگی در مراکز مربوطه هستند. این کارشناسان تمامی علائم یک تصادف ساختگی را می‌شناسند؛ به همین دلیل احتمال فریب دادن تقریباً به صفر می‌رسد.
شرکت‌ های بیمه موظف به پرداخت خسارت بدون کروکی بیمه شخص ثالث هستند. اگر از این امر خودداری کنند، تخلف محسوب می‌شود.
وقتی تصادف رخ می‌دهد فقط تا پنج روز فرصت دارید تا سراغ نمایندگی بیمه ‌ای بروید که بیمه ‌نامه را از او خریده‌اید. بهترین توصیه این است که فقط به فاصله یک روز بعد از حادثه بروید و مورد خسارت را اعلام کنید.
شاید شرکت بیمه‌گر، برای گرفتن پول بیشتر حق بیمه، به شما توضیحی ارائه نداده و ناخواسته قصد خیر داشته است. چرا که حالتی هم وجود دارد که سقف پرداخت خسارت مالی تا ۳۰ میلیون تومان تعیین شود. بهتر است همین حالا بیمه‌ نامه ‌تان را نگاهی بیندازید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code