آشنایی با منطقه ۴ برای خرید مسکن

۲۰ بهمن ۱۳۹۹ زمان مطالعه:۶ دقیقه

 
منطقه ۴ در بخش شمال شرقی تهران قرار داد که از جنوب به خیابان رسالت محدود شده و از شمال نیز با منطقه یک هم مرز می باشد. معمولا افراد این منطقه در صورتی که از ابتدا در این منطقه ساکن بوده باشند، بیشتر تمایل دارند این منطقه را برای ادامه زندگی خود انتخاب کنند. منطقه چهار تهران، شامل ۹ ناحیه و ۲۰ محله می باشد که کوهک به عنوان کم جمعیت ترین و تهران پارس غربی به عنوان پرجمعیت ترین محله این منطقه به شمار می آید. یکی از عوامل افزایش خرید و فروش در منطقه ۴ در سال های اخیر اضافه شدن بافت های مدرن شهری است که در حال حاضر تهرانپارس و بخش های شمالی نارمک را در برمی گیرد.
ناحیه های منطقه ۴ تهران
ناحیه ۱: این ناحیه از شمال به بزرگراه شهید زین‌الدین، از جنوب به محور رسالت، از شرق به خیابان شهید استادحسن بنا و از غرب به خیابان شریعتی محدود می‌شود. ناحیه ١ از دو محله مهران و کاظم‌آباد تشکیل شده است.
ناحیه ۲: این ناحیه از غرب به خیابان شهید استاد حسن بنا، از جنوب محور رسالت و از شمال و شرق به بزرگراه امام علی(ع) و خیابان شهیدصبوری و هنگام محدود می‌شود و شامل محله‌های کالاد، ‌شمس‌آباد و مجیدیه است.
ناحیه ٣: این ناحیه در میان بزرگراه شهید بابایی، خیابان پاسداران، بزرگراه شهید زین‌ا‌‌لدین و خیابان شهید طجرلو واقع شده است. این ناحیه از محله هایی به نام‌های ضرابخانه، پاسداران، مبارک آباد، حسین آباد، شیان و لویزان تشکیل شده و یکی از بزرگ‌ترین ناحیه‌های منطقه چهار تهران است.
ناحیه ۴: این ناحیه از شمال به بلوار دلاوران، از جنوب به محور رسالت، از شرق به بزرگراه شهید باقری و از غرب به خیابان هنگام محدود می‌شود. این ناحیه از دو محله نارمک شمالی و علم و صنعت تشکیل شده است. بخشی از ناحیه چهار مربوط به فضای تجاری آن است و بخشی دیگر نیز به فضاهای مسکونی اختصاص دارد.
ناحیه ۵: این ناحیه از غرب به بزرگراه شهید باقری و بزرگراه شهید زین‌الدین محدود می‌شود. محله تهرانپارس غربی در ناحیه ۵ این منطقه واقع شده است.
ناحیه ۶: این ناحیه از شمال به بزرگراه شهید زین‌الدین، از غرب به بلوار شاهد و از جنوب و شرق به خیابان‌های دماوند و احسان محدود می‌شود. ناحیه ۶ از محله‌های خاک سفید، تهرانپارس شرقی و جوادیه تشکیل شده است.
ناحیه ۷: این ناحیه از شمال به بزرگراه شهید بابایی و از غرب به بزرگراه امام علی(ع) و از جنوب به بلوار دلاوران و خیابان شهید صبوری منتهی می‌شود. ناحیه ۷ دارای سه محله قاسم آباد، نارمک، اوقاف و شمیران نو است.
ناحیه ۸: این ناحیه در میان بزرگراه شهید بابایی و خیابان احسان از شمال و غرب، جاده تلو و خیابان دماوند از شرق و جنوب، محصور شده است، این ناحیه شامل منطقه حکیمیه می‌شود و شرقی‌ترین ناحیه در منطقه چهار است.
ناحیه ۹: از شمال به بزرگراه شهید بابایی، از غرب به شهرک گلستان و از شرق و جنوب به خیابان شهید عباسپور و بزرگراه شهید زین‌الدین محدود می‌شود. این ناحیه شامل سه محله قنات کوثر، مجیدآباد و کوهسار است.
محله‌های منطقه ۴
منطقه چهار تهران شامل محله‌های تهرانپارس غربی و شرقی، بخشی از پاسداران، شیان، لویزان، حسین‌آباد، مبارک‌آباد، مجیدآباد، قنات کوثر، محله کوهسار، شمیران نو، حکیمیه و… است. دره‌های سد لار، لتیان و دره‌های سرسبز فشم، اوشان و میگون و مناطق ورزشی تفریحی دربندسر ، شمشک و آبعلی در این منطقه واقع شده‌اند و به همین خاطر این منطقه یکی از سرسبزترین مناطق تهران محسوب می‌شود.
محله تهرانپارس غربی
این محله با آب و هوای مطلوب، چشم‌انداز‌های طبیعی به شمال و شرق تهران دارد. تهرانپارس غربی یکی از محبوب‌ترین محله‌ها در منطقه ۴ محسوب به شمار می آید. قیمت آپارتمان در محله تهرانپارس نیز نسبت به دیگر محله‌های این منطقه کمی گران‌تر است. در محله تهرانپارس غربی تعداد ۱۳ بوستان و فضای سبز توسط شهرداری احداث شده و با بهسازی پیاده‌رو‌ها، تردد در این محله بسیار راحت از گذشته شده است.
محله تهرانپارس شرقی
ساختار مناسب برای سکونت خانواده‌ها از ویژگی‌های مهم محله تهرانپارس شرقی می باشد. چنین ساختاری موجب شده است تا خانواده‌های پرجمعیت و دارای فرزندان نوجوان به خرید آپارتمان در محله تهرانپارس شرقی تمایل بیشتری داشته باشند. وجود مراکز آموزشی و فرهنگی و ورزشی این امکان را برای خانواده‌ها فراهم نموده تا اوقات فراغت فرزندانشان را به فعالیت‌های این مجموعه‌ها واگذار کنند.
محله جوادیه
محله جوادیه به عنوان یکی از محله‌های قدیمی در منطقه ۴ تهران به شمار می آید. از ویژگی‌های بارز این محله، درختان کهنسال و قنات‌های قدیمی است که در بافت زیبای شهری آن تاثیر گذاشته است. به گفته ساکنان محله جوادیه، این محله یکی از محله‌های بسیار مناسب برای خرید آپارتمان در منطقه ۴ است. گفتنی است بیشتر ساکنین این منطقه را افراد مهاجر از استان‌های گوناگون تشکیل می‌دهند.
محله شیان و لویزان
وجود مساجد و امام‌زاده‌ها در محله شیان و لویزان باعث شده تا این محله به بخش مذهبی منطقه ۴ تبدیل شود. بهره‌گیری بهینه از پارک جنگلی لویزان و دارا بودن مراکز فرهنگی، تفریحی، رفاهی، ورزشی و استفاده از پادگان کوهک برای امدادرسانی و ساماندهی بخش‌های مسکونی موجود و جدید موجب تقویت مراکز محله‌ای و مشارکت مردمی شده است. دسترسی عالی به بزرگراه‌های اصلی در این محله و همچنین تغییر بافت فرسوده به بافت‌های نوساز مسکونی تمایل به خرید خانه در منطقه ۴ تهران در این محله‌ها را افزایش داده است.
محله ضرابخانه
این محله از لحاظ تقاضای خرید آپارتمان در منطقه ۴ به دلیل همجواری با چندین بزرگراه در شرایط مناسبی است. از طرفی وجود مراکز فرهنگی، تجاری و گردشگری در این محله موجب افزایش رضایت ساکنین این محله شده است. این امر با توجه به حضور و مشارکت اهالی در مراکز افتتاح شده در این محله قابل بررسی است و سطح رضایت آن‌ها را نشان می‌دهد.
محله حکیمیه
حکیمیه به لحاظ بهسازی پیشگام است که این امر یکی از دلایل افزایش میزان و مدت حضور مردم در محله بوده است. افزایش بافت‌های نوساز در محله حکیمیه باعث شده تا تقاضا برای خرید آپارتمان در منطقه ۴ به خصوص محله حکیمیه افزایش پیدا کند.
قیمت خانه در منطقه ۴
با توجه به تحولات بسیار زیاد بازار مسکن در تهران، منطقه ۴ نیز به مانند سایر مناطق تهران با افزایش قابل توجه مسکن همراه بوده است. در این منطقه خانه های نوساز به نسبت خانه های قدیمی با افزایش قیمت قابل توجه ای همراه بوده است. به طور میانگین، فروردین ماه سال جاری، قیمت متراژ آپارتمان مسکونی حدود ۱۳ میلیون، اردیبهشت ماه ۱۷ میلیون، خرداد و تیر بین ۱۷ و ۱۸ میلیون، مرداد و تیر بین ۲۱ و ۲۲ میلیون، مهر ۲۶ میلیون، آبان ماه ۲۳ میلیون و آذر ماه ۳۱ میلیون بوده است. علیرغم رکود بازار مسکن شاهد افزایش ۱۵ میلیون قیمت متراژ مسکن در دی ماه سال جاری بودیم که به ۴۶ میلیون افزایش پیدا کرد.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code