در صورتی که نسبت به زبان‌های برنامه نویسی مسلط هستید و به خوبی با یکی از دسته‌بندی‌های این رشته آشنا هستید، به راحتی می‌توانید در شغل برنامه نویس به درآمد قابل توجهی دست پیدا کنید.

با پیشرفت روز افزون تکنولوژی، این شغل نیز با پیشرفت‌هایی همراه بوده است و مورد توجه بسیاری از علاقمندان به این حوزه قرار گرفته است. توسعه و پیشرفت فناوری اطلاعات و ارتباطات در جهان به گونه‌ای است که زبان‌های برنامه نویسی همه ساله با تغییرات زیادی همراه است. به همین خاطر شغل برنامه نویس همواره به عنوان یکی از مشاغل پویا شناخته می‌شود و افراد فعال در این حوزه همواره باید دانش و آگاهی خود را به روز نگه دارند.

در صورتی که قصد دارید به تازگی شغل برنامه نویسی را انتخاب کنید و یا با هدف توسعه و یا پیشرفت خواهان فعالیت در شرکتی دیگری هستید، توصیه می‌کنیم این مقاله از مجله اینترنتی نیازمندی‌های همشهری را تا پایان مطالعه کنید.

برنامه نویس کیست و چه کارهایی انجام می‌دهد؟

به طور کلی تمام آنچه را که در کامپیوتر، تبلت و یا موبایل از جمله بازی‌های کامپیوتری، سیستم عامل‌های مختلف مانند ویندوز، اندروید و .. و تمام نرم افزارهای مختلف می‌توان دید، محصول برنامه نویسان است. یک برنامه نویس در اصل سازنده و خلق چیزی بر اساس المان‌های طراحی شخص دیگری است و او با ساخت یک برنامه، یک رفتار خواسته شده را به نمایش می‌گذارد.

زمان اجرای برنامه درخواست شده توسط برنامه نویس به سادگی و پیچیدگی آن بستگی دارد. برخی از برنامه‌ها مانند سیستم عامل کامپیوتر به دلیل پیچیدگی ممکن است بیش از یک سال و حتی بیشتر از آن زمان ببرد و یا برای برخی از برنامه‌های موبایلی این مدت زمان به نصف نیز برسد و برنامه نویس زمان کمتری را صرف نوشتن آن کند. برنامه نویس بر اساس قابلیت، مهارت‌ها و توانایی‌های شخصی می‌تواند به چند زبان برنامه نویس مسلط باشد و بتوانند برنامه‌ها را با خلاقیت بالا و مدت زمان کوتاهی طراحی کند.

دسته بندی استخدام برنامه نویس

برنامه نویس بر اساس رده‌ها و شاخه‌های مختلف به ۵ دسته تقسیم می‌شود که در ادامه به بررسی هر یک از آنها می‌پردازیم.

استخدام برنامه نویس سیستمی

این از دسته از برنامه نویسی به طور کلی یعنی تولید برنامه‌های مرتبط با تولید سخت افزار. بخش‌های مختلف سیستم عامل، موتورهای بازی‌سازی، اتوماسیون‌های صنعتی و برنامه‌های خدمات صنعتی از جمله برنامه‌های مرتبط با تولید سخت افزار است. در صورتی که قصد دارید وارد این شغل شوید، هر اندازه که با ساختار سخت افزارها آشناتر باشید بهتر می‌توانید برنامه‌های کارآمدتر تولید کنید.

استخدام برنامه نویس بازی

سالانه شرکت‌های مختلفی در داخل و خارج از کشور برای ورود به صنعت بازی‌های رایانه‌ای سرمایه‌گذاری‌های بلند مدتی انجام می‌دهند. چرا که این صنعت از دیرباز همواره مورد استقبال مخاطبان قرار دارد و علاقمندان زیادی برای گذراندن تفریحات و شرکت‌ در مسابقات بازی‌های رایانه‌ای حاضرند مبالغ زیادی برای خرید بازی پرداخت کنند. معمولا افرادی که وارد این دسته از مشاغل می‌شوند باید از قدرت خلاقیت بسیار خوبی برخوردار باشند. به طور کلی کار‌های روزانه یک برنامه نویس شامل پیاده‌سازی ویژگی‌های گیم‌پلی، رفع ایرادات و باگ‌ها در سیستم‌های موجود و همکاری با طراحان و هنرمندان است.

استخدام برنامه نویس موبایل و اپلیکیشن

از آنجایی که روزانه استفاده از موبایل‌های هوشمند در تمام کشورهای جهان در حال گسترش است، شغل برنامه نویسی موبایل نیز به طبع آن به مراتب در حال پیشرفت است. به طور کلی افرادی که این شاخه از برنامه نویسی را انتخاب می‌کنند، در صورتی که بتوانند اطلاعات خود را به روز نگه دارند و خلاقانه فعالیت کنند، آینده بسیاری خوبی در انتظار آنها خواهد بود.

استخدام برنامه نویس وب

یک برنامه نویس وب وظیفه ساخت یک سایت و پشتیبانی کامل آن را برعهده دارد. برنامه نویسی وب به طول کلی به دو قسمت front end و back end تقسیم می‌شود:

Front end برنامه نویسی سمت کاربر را انجام می‌دهد و در حقیقت تمام کارهایی که انجام می‌دهد مورد دید برای کاربر است.

Back end مورد دید برای کاربر نیست و در واقع وظیفه توسعه این بخش را دارد.

وظایف برنامه نویس

برنامه نویس از آن دسته مشاغلی است که در شرکت‌های مختلف وظایف و مسئولیت‌های گوناگونی برای آن تعریف شده است. اما به طور این شغل از یکسری وظایف کاملا یکسان برخوردار است که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم:

  • تصحیح خطاها با ایجاد تغییرات مناسب
  • چک کردن مجدد برنامه برای اطمینان از عدم وجود خطا
  • کار کردن با نسخه‌های آزمایشی برنامه‌ها
  • نوشتن نسخه‌های اولیه و مستندسازی اولیه برنامه‌ها
  • بررسی‌های نسخه‌های اولیه به منظور قابل فهم بودن آن برای همه
  • نوشتن، به‌روزرسانی و نگهداری برنامه‌های کامپیوتری و یا بسته‌های نرم‌افزاری
  • نوشتن، تجزیه ‌و تحلیل، بازبینی و بازنویسی برنامه‌ها
  • استفاده از جدول جریان کار و نمودارها و به‌کارگیری دانش کامپیوتری
  • نوشتن راهنما و دستورالعمل‌های مرتبط با برنامه‌های تولیدی برای کاربران نهایی
  • تحقیق درباره شبکه‌ها، ایستگاه‌های کاری، واحد پردازش مرکزی سیستم و یا تجهیزات جانبی
  • تجزیه‌ و تحلیل سیستم‌ها برای نگه‌داری و کنترل نرم‌افزارهای سیستم کامپیوتری
  • تفکر تحلیلی به منظور درک کامل نتایج کدهای نوشته شده و تداعی نرم افزار مورد نظر
  • توجه به جزئیات به منظور جلوگیری از خطا و اشتباه

دانش و مهارت‌های مورد نیاز استخدام برنامه نویس

یکی از ویژگی‌های متمایز هر شخصی، دانش و مهارت‌هایی است که فرد مورد نظر موفق به کسب آن شده است و به راحتی با تمرین تقویت نمی‌شود. افرادی که در شغل برنامه نویسی فعالیت می‌کنند، برای ورود استخدام در شرکت‌های برتر باید نسبت به مهارت‌های این رشته آگاهی داشته باشند. برخی از مهارت‌های مهم شغل برنامه نویسی به شرح زیر است:

  • نوشتن برنامه‌های کامپیوتری با اهداف مختلف
  • استفاده از منطق و دلیل برای تشخیص میزان ضعف یا قدرت راه حل‌های جایگزین، نتایج یا رویکردهای مسئله
  • توانایی تشخیص فعالیت یک سیستم و آگاهی نسبت به خروجی‌های تاثیر گذار در شرایط مختلف
  • تشخیص پیچیدگی مسائل و بازخوانی اطلاعات مرتبط با توسعه و به اجرا درآوردن راه حل‌ها
  • انتقال موثر اطلاعات به سایر اعضای تیم
  • تشخیص ابزارها و تجهیزات مختلف مورد نیاز
  • انتخاب و به کارگیری روش‌ها و رویه‌های مختلف و مناسب به منظور یادگیری و آموزش
  • اجرای آزمون و بررسی‌ها روی محصول، خدمات، عملکرد و یا فرآیندهای مربوط به ارزیابی کیفیت
  • تحلیل نیازمندی‌های محصول برای خلق ایده و طراحی
  • نصب تجهیزات، ماشین‌ها، سیم کشی و یا برنامه‌های کاربردی
  • تشخیص علت خطاهای عملکردی و تصمیم گیری لازم برای حل آنها
  • برخورداری از تمرکز بالا به منظور جلوگیری از خطا و اشتباه در تولید کدهای جدید

تحصیلات مورد نیاز استخدام شغل برنامه نویس

معمولا کارفرمایان برای استخدام برنامه نویس، بیشتر به تجربه و تسلط متقاضیان توجه می‌کنند. بنابراین جویندگان کار به منظور فعالیت در این حوزه بهتر است در این رشته به صورت آکادمیک تحصیل کرده و یا در کلاس‌های آزاد آموزشی شرکت کنید.

مدارک تحصیلی مورد نیاز برای استخدام برنامه نویس

مدرک کارشناسی در علوم کامپیوتر، مهندسی نرم افزار و مهندسی فناوری اطلاعات

کارشناسی ارشد در یکی از گرایش‌های ارشد مهندسی کامپیوتر و گرایش‌های ارشد مهندسی فناوری اطلاعات

وضعیت استخدام برنامه نویس در ایران

توسعه صنعت کامپیوتر در کشور و افزایش تولید نرم افزارهای مختلف و کاربردی باعث شده است تا افرادی که در رشته برنامه نویسی مسلط هستند بتوانند در شرکت‌های معتبر مشغول به کار شوند. افرادی که در رشته برنامه نویسی از توانایی بالایی برخوردار هستند علاوه بر امکان فعالیت آنها در شرکت‌های معتبر، شرایط لازم برای کسب درآمد بهتر میسر خواهد شد.

در حال حاضر بازار استخدام برنامه نویس در کشور بسیار داغ است و بسیاری از پلتفرم‌های ارائه دهنده خدمات استخدام از مجله سایت و اپلیکیشن نیازمندی‌های همشهری، آگهی‌های زیادی در رابطه با شغل برنامه نویس منتشر می‌کنند.

حقوق و درآمد برنامه نویس

بر اساس گزارش‌هایی که شرکت‌های بزرگی در اختیار نیازمندی‌های همشهری گذاشته‌اند، حقوق برنامه نویس در ایران به طور متوسط بین ۱۰ الی ۱۵ میلیون تومان است. حقوق برنامه نویسان به پارامترهای مختلفی از جمله تسلط به زبان برنامه نویسی مختلف، تجربه و انجام پروژه‌های مختلف بستگی دارد. هر چه تجربه و توانایی افراد در تهیه برنامه بالا باشد، حقوق آنها نیز به مراتب افزایش پیدا خواهد داد.

شخصیت‌های مناسب استخدام برنامه نویس

افرادی در شغل برنامه نویس می‌توانند به موفقیت دست پیدا کنند که از شخصیت های حرفه‌ای در این حوزه برخوردار باشند. نمونه از این شخصیت‌های مناسب برنامه نویس شامل مواردی از قبیل عاشق یادگیری، اجتماعی، برون گرا، شوخ طبع، دنیایی از منطق، عاشق کار، آینده نگر، توانایی حل مشکل، پیگیر مسائل، درگیر پژوهش، مدیریت شکست‌‎ها و ذهنیت کار گروهی است.

آینده شغل برنامه نویس

طراحی وب‌سایت و ساخت اپلیکیشن، از جمله کارهای مهمی هستند که برنامه نویسان بزرگ سراغ آن می‌روند و از طریق آنها درآمد کسب می‌کنند. آینده شغلی برنامه نویس، تماما به تکنولوژی و فناوری مرتبط است و با ظهور هر علم و فناوری جدید، این حرفه دستخوش تغییر مختلف می‌شود.

تهیه روزمه مناسب استخدام برنامه نویس

یکی از بهترین موارد برای معرفی مهارت‌های خود به کارفرمایان، تهیه رزومه مناسب است. شما باید پیش از نوشتن رزومه شغلی با نحوه تهیه و نوشتن آن آشنا باشید، در غیر این صورت امکان بررسی رزومه شما توسط کارفرما ضعیف خواهد شد. در نوشتن رزومه حتما سوابق شغلی مرتبط را عنوان کنید و از ذکر مشاغل غیرمرتبط جدا صرف نظر کنید. رزومه خود را به گونه‌ای بنویسید که کمتر از ۲ صفحه باشد؛ چرا که طولانی بودن آن باعث رد شدن رزومه‌تان خواهد شد. همچنین به هیچ عنوان از ذکر مهارت‌ها غافل نشوید؛ چرا که برخورداری از مهارت‌های مرتبط برای شغل برنامه نویسی ضروری است و اگر به خوبی به آنها اشاره نکنید، رزومه‌تان در اولویت های آخر بررسی قرار می‌گیرید.

چالش‌ها و مشکلات احتمالی برنامه نویس

  • معمولا تعدادی کمی از کارفرمایان درک درستی از عملکردها و تکنولوژیهای وب‌سایت‌های مختلف ندارند. لذا ممکن است در قیمت‌گذاری سایت‌های مختلف با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو شوید.
  • برخی از کارفرمایان بیش ‌از اندازه سختگیر هستند. تا جایی که مجبور می‌شوید بارها نمونه‌های اولیه‌ بسیاری طراحی کنید تا در نهایت رضایت آنها را جلب کنید.
  • تحویل اطلاعاتی که کارفرما ملزم به دادن آن‌هاست در مواقعی آن‌قدر طولانی می‌شود که در مهلت تحویل نسخه نهایی تأثیر منفی ایجاد می شود. این امر باعث می‌شود کار به‌موقع تحویل داده نشود و در مواقعی جریمه دیرکرد تعلق بگیرد.
  • پس از تحویل پروژه به کارفرما عملاً کار برنامه‌نویسی سایت به پایان رسیده است. اما برخی از کارفرمایان توقع دارند هنوز برای رفع اشکالات سایت و اضافه کردن مطالب بعدی به سایت در خدمت آن‌ها باشید.
  • با وجود اتمام و تحویل پروژه نتوانسته‌اید مبلغ توافق شده را از کارفرما دریافت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code