اگر شما هم جزو افرادی هستید که در خانواده خود سالمندی دارید که نیازمند مراقبت تمام‌وقت است، پس حتما به استخدام پرستار سالمند فکر کرده‌اید. نکات مورد توجه در زمان استخدام پرستار سالمند چه نکاتی هستند؟

از آنجا که مراقبت و نگهداری از پرستار گاهی یک کار تمام‌وقت و حساس است، بنابراین باید برای استخدام پرستار سالمند مناسب دقت لازم را به خرج بدهیم و پرستاری استخدام کنیم که بتواند طبق شرایط سالمند ما از او در تمام طول روز یا ساعت‌های خاصی از روز مراقبت کند. ما در این مقاله از مجموعه مقاله‌های مجله آنلاین همشهری به ویژگی‌های مهم پرستار سالمند و نکاتی که باید در زمان استخدام بدانیم، پرداخته‌ایم.

استخدام پرستار متناسب با نیاز سالمندان

نیاز هر سالمند با سالمند دیگر فرق دارد. گاهی یک سالمند نیازمند مراقبت تمام‌وقت و حضور دائمی یک پرستار است. گاهی یک سالمند فقط برای امور خاص نیازمند یک پرستار است و حضور او در زمان‌های مشخص کمک‌کننده و پاسخگوی نیازهای او خواهد بود. اگر سالمند شما باید تحت مراقبت‌های ویژه مثل CCU و… قرار بگیرد و نیازمند خدمات پرستاری خاصی است، باید در زمان استخدام پرستار به این دقت داشته باشید که پرستار مهارت‌های لازم برای انجام امور سالمند و مراقبت‌های خاص او را داشته باشد.

توافق درباره ساعت کاری و میزان دستمزد قبل از استخدام پرستار سالمند

بعد از اینکه پرستار مناسب را برای مراقبت از سالمند خود پیدا کردید، قبل از استخدام درباره جزئیات کار، نحوه همکاری، چگونگی حضور، میزان دستمزد و جزئیاتی اینچنینی به توافق برسید. درباره این‌که او باید چه ساعتی در منزل سالمند یا منزل شما حضور پیدا کند، حتما صحبت کنید. همچنین درباره زمان پرداخت حق‌الزحمه و چگونگی پرداخت هم با او به توافق برسید. اگر قبل از استخدام و قطعی شدن حضور درباره این موارد به توافق برسید، طبیعتا کیفیت حضور او نیز بهتر خواهد بود و شما نیز با خیال راحت مراقبت سالمند خود را به او می‌سپارید.

ارتباط تمام‌وقت با پرستار سالمند

اگر پرستار تمام‌وقتی استخدام کرده‎‌اید، لازم است که به طور مداوم با او در تماس باشید و از او بخواهید که شرح حالی از سلامتی و وضعیت روحی و جسمی سالمند به شما ارائه کند. حتی اگر با وجود پرستار تا حدودی نسبت به  سلامتی و مراقبت از او خاطرجمع هستید، اما لازم است که مدام از پرستار سالمند خود جویای احوال او باشید تا اگر موارد خاص یا اورژانسی‌ای پیش آمد، بتوانید خود را به آنجا برسانید یا شرایط را مدیریت کنید.

 توجه به روحیه پرستار سالمند

اگر سالمند شما در زمان‌های طولانی تنهاست و نیاز به توجه و محبت هم باید به این نکته نیز توجه ویژه‌ای داشته باشید. در واقع شما باید پرستاری برای سالمند خود انتخاب کنید که علاوه بر توجه به نیازهای جسمی سالمند و مراقبت از سلامت او به فکر نیازهای روحی او هم باشد. پرستار خوب پرستاری است که به‌ خوبی و با حوصله به صحبت‌ها و خاطره‌گویی‌های سالمند شما گوش کند و از طرفی هم بتواند با او گفت‌وگو کند. گاهی برخی از سالمندان بیشتر از رسیدگی به وضعیت جسمی‌شان، نیاز به دیده‌شدن و محبت‌دیدن دارند. پرستار خوب پرستاری است که هم خوب گوش می‌کند و هم به خوبی بلد است که به سالمند شما توجه و محبت ویژه نشان بدهد.

توجه به آموزش‌های پرستار سالمند

نگهداری و مراقبت از سالمند نیز مانند هر کار دیگری نیازمند مهارت‌ها و ویژگی‌های خاص است، زیرا با سلامت روحی و جسمی سالمند سروکار دارد. بنابراین قبل از استخدام می‌توانید درباره سابقه کار پرستار، دوره‌های آموزشی‌ای که پشت سر گذاشته، آشنایی با اصول اولیه نگهداری از سالمند پرس‌وجو کنید و نسبت به آن مطمئن شوید. اگر از طریق موسسات و شرکت‌های خاص اقدام به استخدام پرستار سالمند می‌کنید، آن‌ها آموزش‌های لازم را به پرستار سالمند یا پرستار کودک می‌دهند تا با آمادگی استخدام شوند.

توجه به نیازهای پرستار سالمند

اگرچه شما پرستار را برای رسیدگی و مراقبت از سالمند استخدام می‌کنید، اما لازم است به نیازهای او، خستگی‌ها، دلخوری‌ها و نیازهایش توجه کنید. مراقبت از سالمند کار راحت و پیش پا افتاده‌ای نیست. اگر این کار در ساعت‌های طولانی و تمام وقت انجام شود، فرد را خسته و کم‌حوصله می‌کند. بنابراین گاهی نیز به او حق بدهید که با شما درددل کند و از سختی‌های کارش بگوید. سعی کنید او را کاملا درک کنید و گاهی به خواسته‌هایش توجه کنید تا نسبت به وظایف خود متعهدتر و دلسوزتر باشد.

سخن پایانی

استخدام پرستار سالمند یکی از دغدغه‌های همیشگی افرادی است که یکی از اقوام یا اطرافیان آن‌ها مثل پدر و مادر، مادربزرگ و پدربزرگ و… سالمند هستند و به مراقبت نیاز دارند. بنابراین پیش از اقدام به این کار باید جوانب آن و انتظارات‌مان از پرستار را بسنجیم و اقدام به استخدام کنیم. اگر شما هم تجربه موفق یا ناموفق استخدام پرستار را دارید، آن را از طریق بخش کامنت با ما در میان بگذارید. خواندن تجربه‌های دیگران به بقیه افراد نیز کمک می‌کنند تا با آگاهی بیشتر دست به اقدام بزنند. جز مواردی که ما در بالا ذکر کردیم، به نظر شما در هنگام استخدام پرستار سالمند باید به چه نکاتی توجه کرد و چه ویژگی‌ها را مدنظر قرار داد؟


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code