علیرغم برخورداری از تجربه کاری و تحصیلی موفق اگر با ترفندهای مصاحبه شغلی آشنا نباشید، امکان استخدام تان در شرکت مورد علاقه به حداقل می‌رسد.

مصاحبه شغلی همانند دیگر روابط اجتماعی تحت تاثیر مسائل روانشناسی است و در صورتی که با این حوزه شناخت کافی داشته باشید میتوانید به خوبی از پس این جلسه بربیایید. در جلسه مصاحبه شغلی در صورتی که با یکسری ترفندهای روانشناسی آشنا باشید و در موعد مقرر آن تاکتیک را پیدا کنید، مصاحبه کننده را مجبور به پذیرش می‌کنید. در واقع رفتار شما در طول مصاحبه شغلی حضوری و یا آنلاین به گونه‌ای خواهد بود که بیشتر نقاط مثبت شما به چشم مصاحبه کننده می‌آید و این باعث خواهد شد تا یک قدم به استخدام در شرکت مورد نظر نزدیک شوید. ما در این مقاله از مجله اینترنتی نیازمندی‌های همشهری، شما را با چند ترفند بسیار کاربردی روانشناسی آشنا خواهیم کرد تا احتمال استخدام شدن شما به حداکثر برسد.

انتخاب روز یکشنبه برای زمان مصاحبه

شما باید زمانی برای مصاحبه شغلی انتخاب کنید که مصاحبه کننده در شرایط ایده آل باشد. بهترین زمان ایده ال برای انتخاب زمان مصاحبه، ساعت ۱۰:۳۰ روزهای یکشنبه است. چرا که این زمان به نسبت زمان های دیگر کاری آرام می باشد. همچنین در صورتی که امکان انتخاب این زمان برای مصاحبه شغلی فراهم نبود، صبح های زود و ساعت پایانی کار را انتخاب نکنید. چرا که ممکن است مصاحبه کننده در این دو زمان اعلام شده مشغول برنامه ریزی و انجام فعالیت‌های نهایی و فکر کردن به کارهای بعد از شرکت باشد.

حضور در جلسه مصاحبه، قبل از متقاضیان هوشمند

معمولا متقاضیانی که پس از کاندیداهای قوی مصاحبه می شوند، انتظار می رود نمره پایین تری دریافت کنند و امکان استخدام شدن شان به حداقل می رسد. بنابراین در صورتی که شما اطلاع دارید چه کسانی قرار است در مصاحبه شغلی حضور پیدا کنند، سعی کنید بعد از کاندیداهای ضعف، در مصاحبه شغلی حضور پیدا کنید تا بتوانید نمره لازم را دریافت کنید. هنوز کاملا مشخص نیست که این یک پدیده‌ ناخودآگاه است یا این‌که مصاحبه‌کنندگان می‌خواهید نمرات متفاوتی به افراد بدهند.

انتخاب رنگ مناسب برای پوشش

معمولا مصاحبه کنندگان نسبت به رنگ‌های لباس افراد متقاضی شرکت در جلسه مصاحبه شغلی برداشت‌های متفاوتی دارند.

  • رنگ آبی: نشان دهنده این است که فرد به کار تیمی علاقه دارد
  • رنگ مشکی: نشان دهنده این است که فرد دارای پتانسیل رهبری است.
  • رنگ های نارنجی و زد: نشان دهنده این است که فرد غیر حرفه ای است.
  • رنگ خاکستری: نشان دهنده این است که فرد کاملا منطقی است.
  • رنگ سفید: نشان دهنده این است که فرد سازمان یافته است.
  • رنگ قهوه‌ای: نشان دهنده این است که به فرد می توان اعتماد کرد.
  • رنگ قرمز: نشان دهنده این است که فرد قوی است.

تناسب بودن پاسخ‌ها با سن مصاحبه کننده

متقاضیان استخدام هنگام ارائه پاسخ ها، به وضعیت سنی مصاحبه کننده توجه کنند.

  • مصاحبه‌کنندگان بین ۲۰ تا ۳۰ سال: رزومه بصری و نمونه‌کارهای جذاب خود را به همراه داشته باشید و بر مهارت‌های چندوظیفه‌ای خود تاکید کنید.
  • مصاحبه کنندگان بین ۳۰ تا ۵۰ سال: بر خلاقیت خود تاکید کنید و بگویید که چگونه تعادل کار و زندگی به موفقیت شما کمک می‌کند.
  • مصاحبه‌کنندگان بین ۵۰ تا ۷۰ سال: برای چنین افرادی باید نشان دهید که شما سخت کار می‌کنید و به آن‌چه که به دست آورده‌اید، بسیار ارزش قائل هستید.
  • مصاحبه کنندگان بین ۷۰ تا ۹۰ سال: به این مصاحبه‌کنندگان باید نشان دهید که شما نسبت به مشاغل قبلی خود متعهد و وفادار هستید.

باز نگه داشتن کف دست‌ها

طبق اصول روانشناسی حرکات دستان شما در جلسه مصاحبه شغلی، وضعیت درونی شما را نشان می‌دهد. در صورتی که کف دست تان نمایان باشد، نشانگر صداقت شماست. همچنین اگر دستان‌خود را باز نگه داشته و انگشتان‌تان را به هم بچسبانید، اعتماد به نفس خود را نشان می‌دهید و اگر کف دستان خود را به سمت پایین نگه دارید، نمایانگر تسلط شما بر بحث است. بنابراین توصیه می‌شود به هیچ عنوان کف دست‌تان را بسته نگه ندارید، چرا که نشان دهنده این است که شما چیزهایی برای پنهان دارید.

تمجید از مصاحبه کننده

در صورتی که شما به مصاحبه شغلی دعوت شدید، در زمان معین از مصاحبه کنند و شرکت مورد نظر تعریف کنید. چرا که این کار نشان دهنده اشتیاق شما به شغل و شرکت مورد نظر است.

صداقت نسبت به نقاط ضعف

افرادی که در مصاحبه شغلی به سوالی درباره بیان نقاط ضعف، فروتنانه پاسخ می‌دهند، نتایج بهتری دریافت می‌کنند. در صورتی که با صداقت نقاط ضعف خود را بیان کنید، دیگر به عنوان یک نقطه قوت محسوب شود و نزد مصاحبه کننده شما صادق هستید.

خندیدن زیاد ممنوع

برای این که در جلسه مصاحبه قبول شوید، حتما باید رفتار درستی داشته باشید. تعدادی از افراد علیرغم برخورداری از یک تجربه کاری حرفه‌ای در جلسه مصاحبه استخدام بیش از حد می‌خندند و همین موضوع شانس موفقیت آن‌ها را کاهش می‌دهد. در عین حال که صمیمی‌ رفتار می‌کنید، از خندیدن زیاد جلوگیری کنید.

پرهیز از سخن آهسته

توصیه می‌کنیم در صورتی که می‌خواهید به عنوان کاندیدها شانس خود را برای استخدام بالا ببرید، از یکنواختی و آهسته سخن گفتن بپرهیزید. در صورتی که از این حالت خارج شوید فردی هوشمند نزد مصاحبه کننده شناخته خواهید شد.

صحبت دوستانه با مصاحبه کننده

در طول مصاحبه رفتارهای خود را کنترل کنید و سعی کنید با مصاحبه کننده کاملا دوستانه ارتباط برقرار کنید، اما نسبت به مسائل مختلف برخوردی قاطعانه داشته باشید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code