استفاده از روغن‌ موتور فاسد و تقلبی در خودرو، آسیب‌های شدیدی به قطعات اتومبیل شما وارد خواهد کرد و طول عمر وسیله نقلیه را کاهش می‌دهد.

یکی از موارد مصرفی خودرو که باید به طور منظم و طبق زمانبندی مشخص تعویض شود، روغن موتور است. در این بین ممکن است صاحبان خودرو در خصوص استفاده از روغن‌های اصلی یا تقلبی خودرو خود، دچار اشتباه شوند و از روغن‌هایی استفاده کنند که در آینده ممکن است اتومبیل آنها با مشکلات عدیده ای روبه رو شود. بدین منظور برای آشنایی شما صاحبان خود برای تشخیص روغن اصلی و تقلبی به سراغ تعدادی از صاحبان تعمیرگاه‌های مجاز رفتیم تا بتوانیم اطلاعات دقیق‌تری در این خصوص در اختیار شما بگذاریم. با مجله اینترنتی نیازمندی‌های همشهری همراه باشید.

پیش از آنکه به بررسی روش‌های تشخیص روغن‌های تقلبی و اصل بپردازیم، در خصوص روغن موتور، وظایف و نقش آن در خودرو و انواع آن در بازار می‌پردازیم. همچنین در خصوص معایب استفاده از روغن موتور غیر استاندارد اطلاعاتی در اختیار شما می‌گذاریم که در ادامه می‌خوانید.

روغن موتور چیست؟

نقش روغن موتور در خودرو، همانند خون در انسان است. همان طور که خون در بدن انسان وظیفه پاکسازی رگ‌ها را برعهده دارد، روغن موتور نیز ناخالصی را از قلب خودرو جدا می‌کند تا آسیبی به مهمترین قسمت اصلی خودرو وارد نشود. بنابراین بهره‌مندی از یک روغن موتور مناسب از لزومات نگهداری و افزایش طول عمر موتور خود به شمار می‌آید.

وظایف روغن موتور در خودرو

روغن موتور به عنوان یکی از اصلی مواد مصرفی خودرو، نقش بسیار مهمی را در موتور ایفا می‌کند. به طور کلی روغن موتور، ۴ وظیفه مهم را ایفا می کند که در ادامه می‌خوانید.

کاهش اصطکاک بین اجزا متحرک خودرو

یکی از اصلی‌ترین وظایف روغن موتور خودرو از بین بردن اصطکاک بین قطعات فلزی است. چنین عملکردی از سوی روغن موتور باعث می‌شود تا موتور داغ نشود و عملکرد بهتری در خودرو داشته باشد. شما با استفاده از یک روغن موتور مناسب می‌توانید مانع از جلوی ساییدگی قطعات شوید و همچنین هزینه‌ها تعمیرات را به حداقل برسانید.

کنترل گرما از چرخه احتراق

فعالیت موتور در نتیجه تولید انفجارهای کنترل شده درون سیلندرها خواهد بود. در صورتی که به این فعالیت گرما اضافه شود، مشکلات زیادی به موتور خودرو وارد خواهد شد. برای اینکه گرما منجر به آسیب رسیدن به موتور خودرو نشود، روغن موتور در نقش یک عایق، مانع از رسیدن گرما به موتور خودرو می‌شود.

جذب محصولات جانبی ناخواسته

از جمله وظایف و نقش‌های کلیدی روغن موتور می‌توان به جذب محصولات آسیب رسان از جمله اسید و اکسید سیلیکون اشاره کرد. چنین عملکردی، آسیب‌های کلیدی موتور را به حداقل می رساند.

به حداقل رسیدن زنگ‌زدگی

یکی از دلایل خوردگی و زنگ زدگی فلزات موجود در موتور، وارد شدن اکسیژن به موتور خودرو در فرایند احتراق است. در این بین روغن موتور می‌تواند اثرات اکسیدکنندگی را به حداقل می‌رساند.

انواع روغن موتور

با پیشرفت روز افزون مهندسی خودرو، روغن موتورهای مختلف و کارآمدی از سوی شرکت‌های معتبر در جهان تولید می‌شود. در حال حاضر ۳ نوع روغن موتور خودرو شامل روغن موتور معمولی، تمام سنتتیک و نیمه سنتتیک، در بازار موجود است و مصرف کنندگان بر اساس نوع وسیله نقلیه می‌توانند یکی از این ۳ روغن موتور را استفاده کنند.

روغن موتور معمولی

روغن موتور معمولی بر پایه نفت خام تولید می‌شود و شامل ترکیبی از روغن‌های پایه پلی آلفا الفین‌ها، پلی اینترنال الفین و هیدروکربن‌ها است. این روغن موتور بیشتر مورد استفاده خودروهایی است که از یک موتور ساده بهره می‌برند. یکی از معایب اصلی روغن موتور معمولی عدم محافظت موتور خودرو در دمای بسیار بالاست. همچنین باید هر ۴ هزار کیلومتر، روغن موتور معمولی را تعویض کرد که از این بابت برای بسیاری از صاحبان خودرو به صرفه نیست. همچنین ارزان بودن روغن موتور معمولی از جمله مزایای این روغن موتور است.

روغن موتور تمام سنتتیک

روغن موتور تمام سنتتیک با مواد شیمیایی و در آزمایشگاه تولید می‌شود و به عنوان یکی از با کیفیت‌ترین روغن موتورهای موجود در بازار شناخته می‌شود. عملکرد بهتر این روغن موتور، باعث افزایش راندمان مصرف سوخت خودرو می‌شود. بر خلاف روغن موتور معمولی که باید هر ۴ هزار کیلومتر یکبار باید آن را تعویض کرد، روغن موتور تمام سنتتیک تا بیش از ۱۱ هزار کیلومتر هم نیازی به تعویض نیست و از این بابت برای مصرف کنندگان بسیار باصرفه است. اما یکی از معایب این روغن می‌توان به گران بودن آن اشاره کرد. لازم به ذکر است مصرف این روغن موتور ممکن است در برخی از خودروها مناسب نباشد. بنابراین توصیه می‌شود پیش از استفاده از این روغن موتور، اطلاعات لازم را بدست آورید تا آسیبی به خودروی شما ایجاد نشود.

روغن موتور نیمه سنتتیک

ترکیبی از روغن موتور معمولی و روغن موتور سنتتیک منجر به تولید روغن موتور نیمه سنتتیک خواهد شد. علیرغم اینکه این روغن موتور از تمام مزایای روغن موتور سنتتیک برخوردار نیست اما برای محافظت از اجزای متحرک موتور بسیار مناسب است. توصیه می‌شود جهت عملکرد بهتر این روغن موتور بهتر است حداقل به مدت ۱۰ دقیقه پس از استارت، منتظر بمانید تا موتور گرم شود و سپس حرکت کنید. قیمت این دسته از روغن موتورها نسبت به روغن موتور سنتتیک ارزان‌تر است.

زمان تعویض روغن موتور

روغن موتور همانند دیگر مواد صنعتی و شیمایی تاریخ انقضا دارد که صاحبان خودرو باید نسبت به آن توجه کنند. در صورتی که روغن موتور به موقع تعویض نشود خواص اولیه خود را از دست می‌دهد و ممکن است میزان آسیب رسیدن به موتور خودرو افزایش پیدا کند. به طور کلی زمان مناسب برای تعویض روغن موتور، هر ۵۰۰۰ کیلومتر یا هر ۳ ماه یکبار است. لازم به ذکر است زمان اشاره شده برای همه خودروها یکسان نیست. یکی از راه‌های تشخیص زمان تعویض روغن موتور چک کردن «منظم» سطح روغن موتور خودروست. بسته به پیشرانه خودرو، مدت زمان چک کردن روغن موتور ممکن است بین یک الی ۳ هفته یکبار باشد.

مضررات استفاده از روغن موتور تقلبی

با افزایش قیمت لوازم و مواد مصرفی خودرو طی چند سال اخیر، بسیاری صاحبان خودرو برای اینکه هزینه کمتری برای خرید این دسته از موارد از جمله روغن موتور پرداخت نکنند و به نوعی هزینه‌های خودروی خود را کاهش دهند به سراغ خرید ارزان‌ترین روغن موتور می‌روند. در این بین برخی از سو استفاده کنندگان فعال در بازار خودرو، برای اینکه در این بازار بتوانند با کلاهبرداری به سود قابل توجهی دست یابند، روغن‌های تقلبی و غیر استاندارد و فاقد تاییدیه را با مبالغ پایین‌تر نسبت به روغن‌های اصلی در اختیار مصرف کنندگان قرار می‌دهند.

فرسودگی قلب خودرو یعنی موتور به مرور زمان، لرزیدن خودرو در موقع حرکت در سرعت‌های بالا، افزایش بی رویه مصرف سوخت، کاهش قدرت شتاب خودرو، شنیده شدن صدای آزار دهنده تنها بخشی از مضررات استفاده از روغن‌های تقلبی و فاقد هولوگرام است. توصیه می‌شود برای تعویض روغن موتور خودرو، به نمایندگی‌ها و تعمیرگاه‌های مجاز مراجعه کنید و پیش از آنکه مکانیک مورد نظر روغن را تعویض کنید نسبت به روغن موتور مورد نظر اطمینان حاصل نمایید.

روش‌های تشخیص روغن موتور اصلی و تقلبی

قیمت

شاید برای شما پیش آمده باشد که برای خرید کالایی از چندین مغازه پرسش و جو کرده‌اید و فروشنده‌ای که کمترین قیمت را اعلام کرد برای خرید به آن مراجعه کرده‌اید. چنین موردی در خصوص خرید روغن موتور به هیچ عنوان صدق نمی‌کند. چرا که هیچ ارزانی بی حکمت نیست. ممکن است یک روغن موتور در دو مغازه با اختلاف بسیار کمی به فروش برسد اما نصف شدن قیمت آن کاملا غیر عقلانی است. رنج قیمت روغن‌های موتور بر اساس شرکت سازنده کاملا مشخص است. بنابراین به هیچ وجه گول این قیمت پایین را نخورید؛ زیرا ممکن است روغن تقلبی باشد و یا از تاریخ انقضای آن گذشته باشد.

هولوگرام

شرکت‌های معتبر تولید کننده روغن‌های موتور به نشانه اطمینان، هولوگرام مخصوص خود را بر روی کالای خود قرار می‌دهند. بنابراین توصیه می‌کنیم پیش از خرید روغن موتور، حتما به این نشانه توجه کنید. معمولا روغن موتورهای تقلبی از برچسب‌های بی‌کیفیت استفاده می‌کنند و می‌توان به خوبی آنها را تشخیص داد.

ظرف روغن

یکی از راه‌های تشخیص تقلبی بودن روغن موتور، ظرف‌های استفاده شده از آنها است. معمولا ظرف‌هایی که شرکت‌های تولید کننده روغن‌های تقلبی استفاده می‌کنند دارای فرو رفتگی‌ها و خط و خش‌هایی هستند. در مقابل ظرف‌های روغن موتورهای اصلی از اجناس مرغوب استفاده می‌کنند.

بوی روغن

از راه‌های تشخیص تقلبی و یا اصل بودن روغن موتور بوی روغن است. روغن‌های تقلبی بوی بدی دارند و بیشتر شبیه بوی نفت می‌باشند. در مقابل روغن‌های اصل کاملا بدون بو است.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code