شرایط منطقه ۱۷ برای خرید خانه

۲۸ آذر ۱۴۰۰ زمان مطالعه:۵ دقیقه

منطقه ۱۷ تهران به دلیل دسترسی آسان به محلات و مناطق مختلف تهران و قیمت مناسب‌تر نسبت به سایر مناطق، گزینه مناسبی برای خرید خانه محسوب می‌شود.

منطقه ۱۷ در جنوب غربی شهر تهران واقع شده است. منطقه‌ای قدیمی و مهاجر پذیر که شکل گیری آن به سال ۱۳۴۰ بر می‌گردد. این منطقه به عنوان یکی از مناطق پر تراکم تهران شناخته می‌شود و هم اکنون ۴ برابر استاندارد، جمعیت در آن ساکن هستند. منطقه ۱۷ از شمال با منطقه ۱۰ و ۹، از شرق با منطقه ۱۱ و ۱۶، از غرب با منطقه ۱۸ و از جنوب با منطقه ۱۹ در همسایه است. همچنین این منطقه از ۱۶ محله و ۳ ناحیه نیز برخوردار است. قیمت خرید خانه در منطقه ۱۷ بر اساس موقعیت و امکانات ممکن است تغییر کند. به منظور آشنایی بیشتر با منطقه ۱۷ تهران، این مقاله از مجله اینترنتی نیازمندی‌های همشهری را تا پایان دنبال کنید.

معرفی منطقه ۱۷ تهران

این منطقه از جنوب به محدوده بزرگراه چراغی، از شمال به خیابان قزوین و خیابان چهل و پنج متری زرند، از غرب به اتوبان آیت‌الله سعیدی و از شرق به اتوبان نواب محدود شده است. در این منطقه همچنین شاهد عبور خطوط ریلی راه‌آهن تهران – تبریز و تهران – اهواز نیز هستیم. یکی از دلایل اصلی رونق اقتصادی این منطقه، فعالیت بازار مبل فروشی یافت‌آباد با مغازه‌ها و پاساژهای گوناگون است.

پس از منطقه ۱۰، این منطقه به عنوان کوچکترین منطقه شهر تهران شناخته می‌شود. همچنین به لحاظ آلودگی در وضعیت بسیار خوبی قرار ندارد. در صورتی که با بیماری‌های تنفسی دست و پنجه نرم می‌کنید، سکونت در منطقه ۱۷ به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.

محله‌های منطقه ۱۷ تهران

این منطقه از ۳ ناحیه و ۱۸ محله تشکیل شده است. ابوذر غربی، امامزاده حسن، آذری، یافت آباد، جلیلی، زهتابی، زمزم، سجاد، گلچین، وصفنارد، ابوذر شرقی، باغ خزانه، بلور سازی، مقدم، قزوین، قلعه مرغی، بهاران و فلاح از جمله محله‌های منطقه ۱۷ به شمار می‌آید.

معرفی ناحیه‌های منطقه ۱۷ تهران:

ناحیه ۱

محله‌های یافت آباد، ابوذر غربی، آذری، فلاح و امام‌زاده حسن به عنوان محله های ناحیه یک به شمار می آید.

ناحیه ۲

این ناحیه از محله‌های زهتابی، وصفنارد، جلیلی، گلچین، سجاد و زمزم تشکیل شده است.

ناحیه ۳

مقدم، ابوذر شرقی، باغ خزانه و بلورسازی به عنوان محله های منطقه ۱۷ تهران شناخته می‌شود.

معروف‌ترین محله منطقه ۱۷ تهران

محله آذری به عنوان یکی از معروف‌ترین محله‌های منطقه ۱۷ تهران شناخته می‌شود. این محله از جهت شمال به خیابان ۴۵ متری زرند، از سمت جنوب به راه آهن تهران، از جهت شرق به خیابان لقمان حکیم و از سمت غرب به بزرگراه آیت‌الله سعیدی متصل شده است. محله آذری در زمان‌های قدیم یکی از صنعتی‌ترین محله‌های این منطقه بوده است که در آن بسیاری از کارخانه‌های صنعتی از جمله ریسندگی، روغن و تولید برق وجود داشته است. یکی از خیابان‌های موجود در این محله که در سال‌های دور سازمان گوشت نام داشت، خیابان قدرت پاکی است. در دوران انقلاب در این خیابان گوشت یارانه‌ای توزیع می‌شد و به همین خاطر به آن خیابان سازمان گوشت می‌گفتند.

آشنایی با امکانات منطقه ۱۷ تهران

امکانات مذهبی

منطقه ۱۷ تهران ۱۵۷ مسجد و ۶۴ حسینیه دارد و به دلیل اینکه در دوران ۸ سال دفاع مقدس، تعداد شهدای زیادی را تقدیم وطن نموده است به دارالشهدا کلان‌شهر تهران معروف است. امامزاده حسن به عنوان یکی از بقعه‌های متبرکه تهران است که در خیابان امین الملک بین پل امامزاده معصوم و سه راه آذری واقع شده است که در طول روز تعداد بسیاری از شهروندان به این مکان مقدس مراجعه می‌کنند.

امکانات تفریحی

این منطقه از ۶۹ پارک رسمی برخوردار است که این پارک‌ها پاتوق کودکان برای بازی، میان‌سالان برای ورزش و تفریح و افراد سالخورده جهت گذران زندگی و انرژی بخشی است. البته ناگفته نماند میزان فضای سبز منطقه ۱۷ تهران بالغ بر ۹۰ هزار مترمربع است.

امکانات حمل و نقل

منطقه ۱۷ تهران از ۲ خط مترو، ۴ ایستگاه مترو، ۶۷ ایستگاه اتوبوس، ۲ خط اتوبوس‌‌های BRT، ۱۴ پل هوایی عابر پیاده و ۴ پل هوایی عابر مکانیزه برخوردار است و به عنوان یکی از مناطقی از تهران است که به لحاظ امکانات حمل و نقل در وضعیت مناسبی قرار دارد.

امکانات فرهنگی

در این منطقه بوستان‌های زیادی وجود دارد که تعداد آن‌ها حدودا ۳۰ بوستان است. از مهمترین آن‌ها می‌توان به پارک یا بوستان بهاران، الهادی، زمزم، صالحان، معلم، خانواده، صبا و هزار شهید اشاره کرد. همچنین سینما بهاران در محله وصفنارد تنها سینمای منطقه ۱۷ به شمار می‌آید که به اکران فیلم‌‎های روز سینمای ایران می‌پردازد.

امکانات درمانگاهی

بیمارستان ضیاییان به عنوان یکی از بیمارستان‌های مجهز و دولتی در تهران، در منطقه ۱۷ تهران قرار دارد و به مردم منطقه خدمات رسانی می‌کند. علاوه بر این بیمارستان، درمانگاه‌های زیادی در سطح منطقه نیز ساخته شده است.

مسیرهای دسترسی به منطقه ۱۷ تهران

خطوط ۱۰ و ۲ اتوبوس تندرو شهری از این منطقه عبور می‌کند. خط ۱۰ BRT دانشگاه آزاد علوم تحقیقات را به پایانه آزادگان متصل می‌کند. در این خط  ایستگاه‌های بلوار معلم، آموزش و پرورش، شهرداری منطقه ۱۸، پژاوند، سرو شرقی و سرو غربی واقع شده است. خط ۲ اتوبوس تندرو شهری از میدان آزادی آغاز شده و در پایانه خاوران پایان می‌یابد. این خط امتدادی شرقی و غربی دارد. ایستگاه‌های سه راه بوتان، جرجانی، میدان شمشیری، فرهنگسرای قرآن، دو راهی قپان، امامزاده معصوم، کشاورز و هلال احمر در این منطقه قرار دارند.

خط ۳ مترو تهران نیز از این منطقه عبور می‌کند. ایستگاه‌های مترو زمزم، شهرک شریعتی و عبدل‌آباد از این خط، در این منطقه از تهران توقف دارند. خطوط عادی اتوبوسرانی نیز در این منطقه مطابق با برنامه به منظور جابجایی مردم در این منطقه و مناطق اطراف سرویس‌دهی می‌کنند.

قیمت خانه در منطقه ۱۷ تهران

میانگین قیمت خانه در محله‌های سجاد و ابوذر غربی از دیگر محله‌های منطقه ۱۷ بیشتر است. در محله سجاد هر متر آپارتمان نوساز ۲۰ الی ۲۲ میلیون تومان و در محله ابوذر غربی نیز ۲۲ الی ۲۴ میلیون تومان معامله می‌شود که جزو محله‌های گران قیمت منطقه ۱۷ محسوب می‌شود. همچنین میانگین قیمت خانه در محله زمزم و مقدم از دیگر محله‌های این منطقه نسبتا کمتر است. قیمت هر مترمربع آپارتمان در محله زمزم به ۱۸ میلیون تومان و در محله مقدم نیز به ۱۷ میلیون تومان رسیده است.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code