نصاب و تعمیرکار آسانسور به دلیل برخورداری از حقوق و درآمد خوب، مورد توجه بسیاری از علاقمندان فعالیت‌های فنی در تمامی کشورهای جهان قرار دارد.

آسانسور به عنوان یکی از ابزارهای تکمیلی و اصلی هر ساختمانی از جمله ساختمان‌های بلند و برج های اداری و مسکونی به محسوب می‌شود. بنابراین وجود نصاب و تعمیرکار آسانسور در این عرصه امری بسیاری ضروری و حیاتی است. بر خلاف گذشته صنعت آسانسور در حال حاضر در تمامی کشورهای جهان کاملا شکل تخصصی به خود گرفته است بنابراین لزوم فعالیت افراد متخصص در این حوزه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. نصاب و تعمیرکار آسانسور یکی از مشاغل مهم در صنعت آسانسور به شمار می‌آید و بسیاری شرکت‌های تولید کننده و ارائه خدمات در حوزه آسانسور به منظور توسعه کسب و کار خود این دسته از افراد را استخدام می‌کنند. ما در این مقاله از مجله اینترنتی نیازمندی‌های همشهری به طور کامل شغل نصاب و تعمیرکار آسانسور را به طور کامل مورد بررسی قرار می‌دهیم که در ادامه می‌خوانید.

به چه کسی نصاب و تعمیرکار آسانسور گفته می‌شود؟

به آن دسته از افرادی که بر اساس بر آموزش‌های سپری شده و متناسب با مهارت‌های مورد نیاز به راه اندازی، نصب، نگهداری و تعمیر انواع آسانسورها در ساختمان‌های می‌پردازند، نصاب و تعمیرکار آسانسور گفته می‌شود. این دسته از مشاغل در حوزه فعالیت‌های ساختمانی به عنوان یکی از پردرآمدترین مشاغل محسوب می‌شود. نصاب و تعمیرکار آسانسور از آن دسته از فعالیت‌هایی است که نیازی به تحصیلات دانشگاهی نیست و علاقمندان به این شغل می‌توانند پس از سپری کردن دوره‌های آموزشی، وارد این کار شده و به کسب درآمد بپردازند.

شرایط ورود به شغل نصاب و تعمیرکار آسانسور

علاقمندان به این شغل می‌توانند از طریق دو روش تحصیلات دانشگاهی و کسب تجربه وارد این شغل شوند. افرادی که قصد دارند از طریق آکادمی و تحصیلات دانشگاهی شغل نصاب و تعمیرکار آسانسور را انتخاب کنند باید پس از سپری کردن سال اول دبیرستان و گذراندن تحصیلات در دوره کار و دانش وارد دانشگاه شده و در یکی از مقاطع کاردانی و یا کارشناسی رشته مکانیک فارغ التحصیل شوند. در یکی دیگر از روش‌های انتخاب این شغل، شرکت در دوره‌های آزاد آموزشگاه‌های معتبر زیر نظر سازمان فنی و حرفه ای است. این دسته از افراد لازم است گواهینامه این دوره را دریافت کرده و با فعالیت زیر نظر یکی از اساتید ماهر در حوزه نصب و تعمیر آسانسور و کسب تجربه شرایط‌شان برای ورود به بازار این کار فراهم شود.

درآمد و حقوق نصاب و تعمیرکار آسانسور

همان طور که هر یک از فعالان حوزه مشاغل فنی درآمد متفاوتی دارند، نصابان و تعمیرکاران آسانسور بر اساس شرایط مختلف درآمد متفاوتی دارند. حقوق و درآمد این دسته از افراد متناسب با تجربه، دانش، تعهد و تخصص متغیر است. اما افرادی که در این دسته از مشاغل در یکی از شرکت‌ها و یا سازمان‌های دولتی مشغول به کار هستند، معمولا درآمد ثابتی دارند و حقوق‌شان متناسب با مقررات کار در هر سال تعیین می‌شود. اما در مجموع یک نصاب و تعمیرکار آسانسور به عنوان یک شغل فنی در تمام کشورهای جهان درآمد بالایی دارند.

شخصیت‌های مناسب شغل نصاب و تعمیرکار آسانسور

بر اساس تست شخصیت شناسی MBTI، اشخاصی مناسب این شغل محسوب می‌شوند که از یکی از تیپ‌های شخصیتی ISTJ، ISFJ و یا ESTP برخوردار باشند. بر این اساس افرادی که از دقت بالا و مهارت فنی بالا و قابل قبولی برخوردار هستند برای شغل نصاب و تعمیرکار آسانسور مناسب هستند. همچنین این دسته از اشخاص نسبت به مسائل فنی اطلاعات بسیار خوبی برخوردار هستند و با ابزارهای مختلف کار کرده و آشنا هستند. افراد با چنین تیپ شخصیتی علاقه دارند برای خود کار کرده و اشتغال زایی کنند. توجه زیاد به جزئیات از دیگر مشخصات اصلی چنین افرادی است.

نحوه استخدام نصاب و تعمیرکار آسانسور

علاقمندان به شغل نصاب و تعمیرکار آسانسور در صورت برخورداری از تجربه کافی در این زمینه و شرکت در دوره‌های آموزشی در آموزشگاه‌های معتبر زیر نظر سازمان فنی و حرفه ای می‌توانند در یکی از مجموعه‌های متقاضی این شغل استخدام شوند. در حال حاضر پلتفرم‌های مختلف نیازمندی‌ها اقدام به انتشار آگهی استخدام نصاب و تعمیرکار آسانسور می‌نمایند. در این بین سایت و اپلیکیشن نیازمندی‌های همشهری روزانه با انتشار هزاران آگهی از شرکت‌های معتبر و فعال کشور، شرایط را برای استخدام این دسته از متقاضیان فراهم کرده است.

مهارت‌های مورد نیاز برای استخدام نصاب و تعمیرکار آسانسور

علاقمندان به شغل نصاب و تعمیرکار آسانسور پیش از فعالیت در این شغل لازم با تمام مهارت‌های مورد نیاز این کار آشنا شده تا با دید بهتری دست به انتخاب بزنند. برخی از مهم‌ترین مهارت‌های مورد نیاز این شغل به شرح زیر است:

  • برخورداری از مهارت کافی در حوزه مکانیکی و الکتریکی
  • آشنایی کامل با انواع آسانسورهای قدیمی و پیشرفته و همچنین درک درست از نقشه‌های آن
  • برخورداری از مهارت ارتباطی بسیار خوب
  • برنامه ریزی بر اساس حجم کاری و مدت زمان فعالیت
  • برخورداری از توان تصمیم گیری بالا به منظور حل سری مشکلات و مسائل مختلف به خصوص در شرایط خاص و بحرانی
  • تعهد در کار و داشتن حس مسئولیت پذیری
  • رعایت کامل مسائل ایمنی و بهداشتی
  • برخورداری از توان بدنی بالا به منظور فعالیت در شرایط سخت

وظایف و مسئولیت‌های نصاب و تعمیرکار آسانسور

شرکت‌های مختلف برای استخدام نصاب و تعمیرکار آسانسور مسئولیت‌های مختلفی را برای افرادی که خواهان جذب آنها هستند، تعریف می‌کنند. اما به طور کلی یکسری وظایف مشترک برای این دسته از مشاغل اعلام شده که در ادامه برخی از آنها را شرح می‌دهیم.

  • مونتاژ و نصب قطعات آسانسور
  • کنترل و بررسی منظم چرخ دنده‌ها، ترمزها، موتورها، قفل‌ها و درب‌ها برای اطمینان از امنیت آن
  • پاسخگویی سریع و فوری به تماس‌های اضطراری مشتریان
  • تعویض بخش‌های داخلی آسانسور از جمله کف پوش، سیستم‌های ارتباطی، دکمه‌ها و سیستم نوردهی
  • بازرسی دقیق تجهیزات آسانسور به لحاظ رعایت تمامی مسایل ایمنی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code