نکات مهم خانه تکانی در کرونا

۱۷ اسفند ۱۳۹۹ زمان مطالعه:۴ دقیقه

 
خانه تکانی یکی از آن دغدغه های اصلی و بزرگی است که شنیدن نامش هم برای انداختن خستگی به جان بیشتر خانم های خانه دار کافی است! ولی در این زمان که ویروس قوی و فراگیری مثل کرونا شایع شده است، اگر خانه تکانی اصولی و درست انجام نشود، ممکن است در ابتلا به این بیماری هم موثر باشد! در این مطلب چند مورد از مواردی را بهتر است قبل از خانه تکانی و تمیز کردن هر بخش بدانید، متذکر می شویم.
البته جالب است بدانید خانه تکانی با اینکه از سنت هایی است که از دیرباز در ایران و بین ایرانیان رایج بوده است و مسائلی شبیه خانه تکانی در برخی آثار و کتیبه های به جا مانده از کوروش کبیر هم دیده شده است و نمادی از شعار زنده باد ایران و ایرانی پاک است، همچنان یکی از دغدغه های پابرجا در ماه اسفند است! ازآنجاکه نظافت مهم‌ترین استراتژی برای مبارزه با ویروس کروناست، خانه‌تکانی امسال مهم‌تر از هر زمان دیگری است، زیرا نظافت خانه می‌تواند تا حد زیادی به پیشگیری از ابتلا به کرونا و جلوگیری از گسترش آن کمک کند.  
استفاده از بخارشوی
در ایام کرونا بخارشوی به دلیل ایجاد حرارت و ویروس کشی یکی از بهترین پاک‌کننده ‌هایی است که به‌وسیله آن می‌توانید خانه را تمیز و عاری از ویروس کنید. مهم‌تر از همه اینکه برای تمیز کردن سطوح منزل مثل دیوار، مبل، تابلو فرش، کابینت و… با استفاده از بخارشوی نیازی به شوینده ندارید، زیرا بخار به‌راحتی جرم و کثیفی را از بین می‌برد. اگر در منزل بخار‌شوی ندارید، نگران نباشید؛ پاک‌کننده‌های دیگری وجود دارند که به‌اندازه بخارشوی قوی و مؤثرند. مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ها توصیه می‌کند برای خانه‌تکانی و تمیز کردن خانه از مخلوط یک چهارم فنجان سفیدکننده (وایتکس) با سه لیتر آب ‌خنک استفاده کنید.
 استفاده از وایتکس اما با آب سرد
این پاک‌ کننده و همچنین سرکه سفید در برابر ویروس ‌های مشابه ویروس کرونا مثل آنفولانزا اثربخشی نشان داده و قدرت پاک‌کنندگی بالایی دارد، اما با توجه به آنکه هنوز شواهد کافی برای اثبات مؤثر بودن این ضدعفونی‌کننده‌ها علیه ویروس کرونا وجود ندارد، می‌توانید سطوحی در خانه که تماس زیادی با آن‌ها دارید را با الکل اتانول ۷۰-۹۰ درصد ضدعفونی کنید.
کجاها را تمیز کنیم؟
خانه تکانی برای آن دسته افرادی که رسم هرساله شان است، چندان سخت و پیچیده نیست اما اگر با شروع ماه اسفند دچار سرگردانی می شوید و نمی دانید باید از کجا شروع کنید، به نکات زیر دقت کنید:
گام اول: دستکش هایتان را دستتان کنید و از آشپزخانه و کابینت ها شرع کنید. ظروف خاک گرفته را بشویید و بعد از خشک کردن و تمیز کردنِ داخل کابینت آن ها را سر جایشان بچینید.
گام دوم: به سراغ کمک لباس هایتان بروید. لباس های کهنه و یا غیرقابل استفاده را بیرون انداخته و کمدتان را مرتب و منظم کنید.
گام سوم: پرده ها را دربیاورید و تا آن ها را داخل ماشین لباسشویی می اندازید، شیشه ها را تمیز کنید.
گام چهارم: تمیز کردن دیوارها را شروع کنید. برای این کار از اسفنج و مواد شوینده ی شیمیایی استفاده کرده و اگر روی دیوار لکه ای بود که پاک نمی شد، مقداری خمیردندان روی آن بگذارد تا لکه از بین برود.
گام پنجم: با استفاده از یک دستمال خشک لوسترها را گردگیری کرده و بعد به کمک یک دستمال آغشته شده به الکل کاملاً آن ها را تمیز و براق کنید.
گام ششم: با استفاده از جرم گیر و یک فرچه زبر، سرامیک های کف و دیوار سرویس های بهداشتی را تمیز کنید.
گام هفتم: اگر فرش شما نیاز به شستشو دارد، آن ها را به قالی شویی تحویل دهید و اگر زیاد کثیف نیست می توانید آن ها را با استفاده از مخلوط شامپو فرش و آب، کیسه بکشید.
نکته آخر اینکه، اگر هرساله با کمک نظافتچی خانه‌تکانی می‌کردید و امسال به دلیل شیوع کرونا دچار دودلی بین گرفتن یا نگرفتن نظافتچی هستید، باید بگوییم که به توصیه کارشناسان در این دوران از ورود افراد نظافتچی به منزلتان خودداری کنید، زیرا این روز‌ها سلامتی شما از هر چیز دیگری مهم‌تر است.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code