پاراوان چیست و چه کاربردی دارد؟

۱۷ شهریور ۱۴۰۰ زمان مطالعه:۶ دقیقه

پاراوان نوعی پارتیشن متحرک است که از آن برای جدا کردن فضای داخلی یک محیط استفاده می‌شود. استفاده از پاراوان باعث می‌شود که برای جدا کردن یک محیط از محیط دیگر، نیاز به تخریب و عملیات عمرانی نباشد.

احتمالا شما نیز در برخی ادارات، واحدهای مسکونی یا مطب پزشکان و… شاهد وسیله‌ای متحرک یا ثابت بوده‌اید که برای جداسازی یک قسمت از قسمت دیگر در محل موردنظر قرار داده شده‌اند. برای مثال در خیلی از واحدهای مسکونی یا ادارات دولتی بین محل سرویس بهداشتی و مسیر رفت‌وآمد یا محیط عمومی از یک وسیله جداکننده برای حفظ حریم شخصی و به‌ چند منظور دیگر استفاده شده است. این وسیله جداکننده که اغلب، در دکوراسیون و طراحی داخلی خیلی از محیط‌های بسته کاربرد دارد، پاراوان است.

موضوع این یادداشت مجله اینترنتی نیازمندی‌های همشهری پاراوان، انواع پاراوان و کاربرد آن است. اگر به‌تازگی قصد خرید پاراوان را دارید و یا درصدد جدا کردن یک بخش از خانه به‌وسیله دیوار و… را دارید، این یادداشت را بخوانید. در پایان شما می‌توانید بهترین نوع پاراوان را که متناسب با فضای داخلی مورد نظر شماست، انتخاب کنید و دریابید که برای جدا کردن یک محیط از محیط دیگر لازم به عملیات عمرانی یا ساخت و ساز نیست و می‌توان با هزینه و دردسر کم به هدف خود رسید.

پاراوان چیست؟

کلمه پاراوان از واژه فرانسوی paravant  گرفته شده که به معنای پرده است. با توجه به افزایش شهرنشینی و کمتر شدن مساحت واحدهای ساختمانی و اداری، به‌ دلیل محدودیت فضا از پاراوان برای جدا کردن و حفظ حریم شخصی افراد اضافه می‌شود. البته کاربرد پاراوان فقط برای جداسازی بخش‌های یک محیط کوچک یا بزرگ نیست؛ پاراوان‌ها و انواع آن‌ها می‌توانند در طراحی و دکوراسیون داخلی نیز نقش مهمی داشته باشند. پاراوان‌ها عموما ابعادی بین ۴۰ الی ۶۰ سانتی‌متر دارند و ارتفاع آن به ۱۸۵ سانتی‌متر می‌رسد که ابعاد استاندارد یک پاراوان‌ است. پاراوان‌ها عموما ۳ تا ۴ لنگه یا لته از جنس MDF یا PVC نیز دارند که این تعداد هم، استاندارد است؛ زیرا این تعداد لته باعث ایستایی پاراوان می‌شود. کم یا زیاد بودن این تعداد می‌تواند باعث افتادن یا ثابت نماندن پاراوان شود.

طراحی، اختراع و استفاده از پاراوان به کشور چین برمی‌گردد که از آن، در کنار ورودی خانه و محیط‌های مختلف استفاده می‌کردند. پس از کشور چین، پاراوان به خانه مردمان ژاپن و کره راه یافت و بعد از این دو کشور نیز وارد بریتانیا و فرانسه شد. پاراوان در نهایت به ایران نیز رسید. با این‌که در معماری سنتی ایرانی در ورودی خانه‌ها فضایی هشت ضلعی (هشتی) برای حفظ حریم شخصی اعضای خانواده وجود داشت، اما این هشتی در معماری مدرن و افزایش آپارتمان‌نشینی حذف شد و پاراوان جای آن را گرفت. پاراوان را می‌توان محصول معماری مدرن و آپارتمان‌نشینی با تمام محدودیت‌هایش دانست.

پاراوان‌های ابتدایی در زمان رونق، عموما از جنس چوب ساخته می‌شدند، اما به دلیل جلوگیری از تخریب جنگل‌ها و همچنین بالا بودن قیمت چوب، رفته‌‎رفته از متریال‌های مختلفی نظیر حصیر، بامبو،  مکرومه، آینه و حتی شیشه استفاده شد. این تنوع جنس پاراوان آن‌قدر زیاد است که هر فرد بتواند متناسب با سلیقه خود و نوع دکوراسیون خانه یا محیطی که مد نظر دارد، از پاراوان‌ متناسب با سلیقه و دکوراسیون استفاده کند.

انواع پاراوان

پاراوان ساده و مینیمال

پاراوان‌های ساده یا مینیمال ارزان‌‌ترین و معمولی‌ترین پاراوان‌های موجود در بازار هستند که به صورت تک رنگ در بازار وجود دارند. از پاراوان ساده می‌توان در محیط‌های نظیر ادارات، آرایشگاه، مطب‌ها و… استفاده شود. از آنجا که این پاراوان‌ها ساده و تک‌رنگ هستند، برای استفاده محیط‌های عمومی پررفت‌وآمد توصیه  می‌شوند، زیرا محیط پشت خود را کاملا می‌پوشاند. البته اگر قصد خرید پاراوان برای منزل و یا دفتر کار شخصی‌تان را دارید و دکوراسیون داخلی برای شما مهم است، پیشنهاد می‌کنیم که به سراغ پاراوان‌های خاص‌تر با مدل‌های متنوع‌تر بروید.

پاراوان چوبی

پاراوان چوبی یکی از پرکاربردترین و مرغوب‌ترین نوع پاراوان است که گاهی نیز به شکل مشبک ساخته می‌شوند (زمانی که پوشاندن تمام محیط لازم نیست و مایل به عبور نور هستیم). نکته حائز اهمیت در استفاده از پاراوان چوبی این است که نباید از آن در محیط‌های دارای رطوبت (نظیر شهرهای ساحلی) استفاده شود، زیرا به‌مرور از کیفیت چوب کاسته می‌شود.

پاراوان شیشه‌ای

اگر به دنبال پاراوانی هستید که تاثیر چشمگیری در دکوراسیون داخلی شما داشته باشد، پیشنهاد می‌کنیم که به سراغ خرید پاراوان شیشه‌ای بروید. این نوع از پارتیشن علاوه بر این‌که زیبایی منحصربه‌فردی به فضای داخلی محل موردنظر می‌بخشد، به‌عنوان عایق صدا نیز کاربرد دارد.

پاراوان لیزی 

پاراوان لیزی (به آن پاراوان حکاکی هم گفته می‌شود) مانند پاراوان ساده برای جدا کردن مکان‌هایی مناسب هستند که در معرض دید قرار دارند، زیر محیط پشت را کاملا می‌پوشانند و آن‌ را از معرض دید، دور می‌کنند. پاراوان لیزی با توجه به نوع و مدلی که دارد می‌تواند متناسب با دکور و چیدمان خانه یا محیط مد نظر شما طراحی و ساخته شود. در پاراوان لیزی یا حکاکی که از جنس ام‌دی‌اف است، طرح مورد نظر شما با لیزر روی پاراوان حکاکی می‌شود. اندازه استاندارد پاراوان لیزری برای هر لنگه یا لته ۴۵ سانتی متر و ارتفاع آن نیز ۱۸۰ سانتی متر است.

پاراوان تصویری

پاراوان تصویری همان‌طور که از عنوانش مشخص است، می‌تواند تصویر یک منظره، دریا، آسمان و یا حتی تصویر موردعلاقه فرد باشد که به صورت اختصاصی روی پاراوان منتشر شده باشد. مثلا شاید افرادی علاقه‌مند باشند که یک عکس خانوادگی را روی پاراوان خانه‌شان استفاده کنند. شرکت‌های چاپی خلاق زیادی هم وجود دارد که به طور اختصاصی، تصاویری مطابق با سلیقه مشتری روی پاراوان منتشر می‌کنند.

پاراوان حصیری (پاراوان بامبو)

پاراوان حصیری از جنس حصیر است و متناسب با دکوراسیون و فضای داخلی محیط‌هایی است که از متریال چوب در آن استفاده شده و به دلیل وزن سبکی که دارد، به‌راحتی جابه‌جا می‌شود. لازم به ذکر است که به پاراوان حصیری پاراوان بامبو نیز گفته می‌شود، زیرا گاهی از چوب این گیاه ساخته می‌شود.

کاربرد پاراوان

از پاراوان با هر جنس و کیفیتی عموما برای جدا یک محیط از محیط دیگر استفاده می‌شود، اما در ادامه به کاربردهای دیگر پاراوان اشاره شده است:

  • محدود کردن فضای ورودی
  • جدا کردن فضای نشیمن خانه از سالن پذیرایی و غذاخوری
  • پوشاندن قسمت های قناس، آسیب دیده و ناخوشایند محیط که امکان تعمیر آن‌ها وجود ندارد یا هزینه‌بر هستند
  • جدا کردن بخشی از فضای اتاق کار یا اتاق خواب برای تعویض لباس
  • جداکردن فضای سرویس بهداشتی از فضای خانه یا دفتر کار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code