در صورت برخورداری از قدرت تمرکز بالا و مهارت‌های مورد نیاز جوشکاری، می‌توانید در یکی از شرکت‌های متقاضی استخدام جوشکار استخدام شوید.

با پیشرفت جوامع و تغییر نیازهای بشریت، صنایع مختلف با پیشرفت‌هایی همراه بوده است. اما با این وجود تعدادی زیادی از مشاغل رونق خود را از دست نداده است و همچنان با استقبال بسیاری از کارفرمایان قرار دارد. جوشکاری از آن دسته از مشاغلی است که به عنوان یک شغل تخصصی و مهارتی، نگاه ویژه صنایع را با خود یدک می‌کشد. سال‌های گذشته در کشور کارخانجات مختلف به منظور اجرای پروژه‌های مختلف از دستگاه‌های جوشکاری ای استفاده می‌کردند که ممکن بود آسیب‌های شدیدی به افراد شاغل در این حوزه وارد شود. اما با ورود دستگاه‌های پیشرفته جوشکاری تا حدودی میزان حوادث کاهش پیدا کرد. ما در این مقاله از مجله اینترنتی نیازمندی‌های همشهری قصد داریم به طور کامل شغل جوشکاری را مورد بررسی قرار دهیم که ادامه می‌خوانید.

وظایف و مسئولیت‌های جوشکار

تمامی افرادی که قصد دارند به عنوان جوشکار فعالیت می‌کنند علاوه بر اصول اولیه کار باید نسبت به وظایف این شغل از جمله استفاده از روش‌های مختلف جوشکاری آشنایی داشته باشند. بر اساس آخرین مقالات منتشر برای تمامی افراد که در جهان قصد دارند شغل جوشکاری را انتخاب کنند یکسری وظایف کلی تعریف شده است که در ادامه به تعدادی از آنها اشاره می‌کنیم.

  • آشنایی کامل با تمامی فلزات
  • آماده سازی قطعات به منظور اتصال و یا بریده شدن
  • دسترسی و خواندن دستورالعمل‌ها و طرح‌های مهندسی و فنی و اجرای فعالیت بر اساس آنها
  • آشنایی با انواع روش‌های جوشکاری بر اساس نوع فعالیت
  • آشنایی با نحوه استفاده از ابزارهای سنجش دقیق از جمله میکرومتر به منظور تست و بررسی اتصالات و برش فلزات
  • اطمینان از نحوه عملکرد و کارایی دستگاه‌های جوشکاری

مهارت‌های مورد نیاز استخدام جوشکار

به طور کلی افرادی می‌توانند در شغلی موفق شوند که از برخی مهارت‌ها در شغل مربوطه برخوردار باشد. این چنین ویژگی‌هایی با تحصیل بدست نمی‌آید و معمولا در طول فعالیت شغلی حاصل خواهد شد. افراد شاغل در جوشکاری با توجه به رخ داد خطرات احتمالی باید از یکسری مهارت‌هایی ویژه ای برخوردار باشند. برخی از این مهارت‌ها به شرح زیر است:

  • برخورداری از صبر، حوصله و دقت بالا در انجام فعالیت‌ها
  • توانایی طراحی و اجرای نقشه‌های مختلف بر اساس پروژه‌های تعریف شده
  • برخورداری از خلاقیت و ایده پردازی
  • قدرت بدنی بالا به منظور انجام فعالیت‌ها با شرایط مختلف
  • توانایی برقراری هماهنگی بین چشم‌ها و دست‌ها
  • آشنایی کامل با اصول ایمنی در کار و رعایت تمامی اصول کار با دستگاه‌های جوشکاری

روش‌های استخدام جوشکار

علاقمندان به فعالیت در شغل جوشکاری با استفاده از یکی از ۳ روشی که در ادامه به بررسی هر یک از آنها می‌پردازیم، می‌توانند در این شغل فعالیت کنند. با توجه به این که جوشکاری نیاز به مهارت‌های فنی دارد فردی که از تجربه خوبی برخوردار باشد، شرایط استخدام برای این دسته از اشخاص بهتر میسر خواهد شد.

روش اول استخدام جوشکار

این روش به عنوان اصولی‌ترین روش شناخته می‌شود. فرد علاقمند به فعالیت در این حوزه می‌تواند پس از پایان سال اول دبیرستان، شاخه کاردانش رشته جوشکاری را برای ادامه تحصیل انتخاب کنند. پس از پایان تحصیل این دسته از اشخاص در رشته فنی حرفه‌ای جوشکاری فارغ التحصیل می‌شوند.

معمولا افرادی که بتوانند دیپلم این رشته را دریافت کنند می‌توانند در یکی از مراکز و شرکت‌ها فعالیت کنند. اما در صورتی که این افراد خواهان ادامه تحصیل باشند و قصد پیشرفت در این رشته را داشته باشند، می‌توانند در یکی از رشته‌های مهندسی تکنولوژی جوشکاری و یا بازرسی جوش تحصیل کنند.

روش دوم استخدام جوشکار

روش دوم مختص افرادی که در دوران دبیرستان وارد شاخه کاردانش نشده‌اند اما در رشته ریاضی فیزیک تحصیل کرده‌اند. این دسته از افراد پس از کسب دیپلم ریاضی فیزیک، می‌توانند در رشته کاردانی فنی مکانیک وارد دانشگاه شوند. این رشته شباهت زیادی با رشته جوشکاری دارد و این افراد می‌توانند پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه در یکی از شرکت‌های متقاضی جوشکار فعالیت کنند.

روش سوم استخدام جوشکار

این روش مربوط به اشخاصی است که بنا به دلایلی موفق به تحصیل در این رشته نشده‌اند. این دسته از افراد می‌توانند زیر نظر فردی که به عنوان استاد کار ماهر در یک کارگاه فعالیت دارد، دوره ببینند. توصیه می‌شود افرادی که قصد دارند به عنوان یک جوشکار ماهر در یکی از شرکت‌ها فعالیت کنند بخشی از زمان خود را زیر نظر یکی از اشخاصی که در این زمینه بسیار توانمند هستند، آموزش ببینند تا مهارت‌های مورد نیاز را بدست آورند. چرا که بسیاری از کارفرمایان، متقاضیان را بر اساس مهارت‌ها اولویت بندی می‌کنند نه مدرک تحصیلی.

فرصت‌های شغلی جوشکار در ایران

علیرغم اینکه دستگاه‌های مختلف جوشکاری با علم روز تغییر کرده است، اما با این وجود فعالیت جوشکاران در بسیاری از شرکت‌ها کمرنگ نشده است و در برخی از صنایعُ استخدام جوشکار همچنان رونق دارد. البته افراد متقاضی فعالیت در این شغل باید نسبت به نحوه استفاده از دستگاه‌های جدید جوشکاری آشنایی داشته باشند تا در اولویت استخدام قرار گیرند. یک جوشکار در ایران می‌تواند در یکی از مجموعه‌های صنعتی و تولیدی مانند ماشین سازی، قطعه سازی خودرو، ماشین آلات کشاورزی، در و پنجره سازی، صافکاری خودرو، کابینت سازی و .. فعالیت کرده و کسب درآمد کنند. همچنین علاقمندان به شغل جوشکاری در صورت برخورداری از سرمایه لازم می‌توانند بر اساس مهارت های بدست آمده به طور مستقل یک کارگاه جوشکاری راه اندازی کرده و به کسب درآمد بپردازند.

شخصیت‌های مناسب استخدام جوشکار

افراد می‌توانند با شرکت در آزمون‌های شخصیت شناسی مانند هالند و سایر آزمون‌‎های معتبر، نسبت به تیپ شخصیتی خود آشنا شوند و بر اساس تیپ شخصیتی خود شغل جوشکاری را مورد ارزیابی قرار دهند. با توجه به این که شغل جوشکاری به عنوان یکی از خطرناک‌ترین مشاغل محسوب می‌شود پیش از ورود به این شغل توصیه می‌شود تمام مسائل، مورد بررسی قرار گیرد. طی تحقیقات صورت گرفته عموما افرادی این شغل را انتخاب می‌کنند، با رضایت کامل دست به انتخاب می‌زنند و عموما با رضایت کامل نیز فعالیت می‌کنند.

وضعیت درآمد جوشکار

در شرکت‌ها و مجموعه‌های مختلف حقوق جوشکار به عوامل مختلفی بستگی دارد. سوابق شغلی، ساعت کاری، نوع جوشکاری، مهارت‌ها و حضور در پروژه‌های مختلف از جمله این فاکتورهاست و حقوق این اشخاص بر اساس چنین عواملی تعیین می‌شود.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code