کویرنوردی برای آن دسته از افرادی که به دنبال محلی ساکت برای استراحت و گذراندن تعطیلات خود هستند یکی از جذاب‌ترین گردش‌ها به شمار می‌رود.

دیدن ستاره‌ها هنگام شب در کویر لذت وصف ناشدنی دارد که سفر به کویر را به یکی از خاطره انگیزترین گشت و گذارها برای هر فرد تبدیل می‌کند. اگر ساکن تهران هستید و دوست دارید روز تعطیل خود را کویرنوردی کنید این مقاله از مجله اینترنتی نیازمندی‌های همشهری به ـما کمک می‌کند تا با کویرهای اطراف تهران آشنا شوید.

روستای قلعه بلند در ورامین

کویر قلعه بلند در جنوب تهران قرار دارد. برای دیدن جاذبه‌های گردشگری کویر ورامین در قلعه بلند از بزرگراه امام علی (ع) یا بزرگراه چمران خودتان را به شهرری و جاده ورامین برسانید. بعد از قرچک و شهر ورامین به سمت شهرستان پیشوا حرکت کنید و به روستای قلعه بلند بروید. از روستای قلعه بلند مسیر خود را به سمت روستای کویرگلی ادامه دهید تا وارد منطقه کویری که به کویر قلعه بلند معروف است، برسید. منظره ریگ‌های روان و شنی جلوه‌های زیبایی را در کویر قلعه بلند به وجود می‌آورد که برای آن دسته از کسانی که نخستین بار است به کویر سفر می‌کنند لذت بخش است.

روستای کهن قلعه بلند در حاشیه کویر قرار دارد و از جاذبه‌های کویرگردی به شمار می‌رود. روستایی با خانه‌هایی گلی و مردمی مهمان نواز است که می‌توانید در طول اقامت خود برای کویرنوردی مهمان مردمان این روستا باشید. در و دیوارهای قلعه بلند پر از نشانه‌های همنشینی انسان در کویر است. اگر برای کویرنوردی به روستای قلعه بلند رفتید حتما از آب انبار قدیمی قلعه بلند دیدن کنید. آب انباری که تا ۵۰ سال پیش تنها محل نگهداری آب مورد نیاز روستا بود.

پارک ملی کویر، آفریقای کوچک

تنها پارک ملی کشور که هیچ نوع سکونت‌گاه انسانی و معدنی و پروانه چرای دام در آن وجود ندارد، پارک ملی کویر است. پارک ملی کویر سال ۱۳۵۵ از منطقه کویر به پارک ملی کویر تغییر نام داد. مناسب‌ترین راه ورودی منطقه از طریق راه آسفالته، ورامین پیشوا تا یک کیلومتری ایستگاه راه آهن ابردژ ادامه دارد و از مسیر جاده شنی قلعه بلند، عسگرآباد، حصارگلی به پاسگاه محیط بانی مبارکیه می‌رسید و وارد پارک ملی کویر می‌شوید.

دریاچه نمک به عنوان بزرگترین شورهزار ایران با این پارک ملی همجوار است. اطراف دریاچه نمک باتلاق‌های بسیاری وجود دارد و هر سال زمستان تعداد زیادی از پرندگان مهاجر به حاشیه این دریاچه مهاجرت می‌کنند. در طول زمستان شما می‌توانید فلامینگوها را در کنار این دریاچه مشاهده کنید. چشمه سفیدآب، چشمه آبشار نمکی و چشمه سیاه کوه از چشمه‌های پارک ملی کویر به شمار می‌روند.

برای سفر به پارک ملی کویر حتما با خود آب آشامیدنی کافی، ماشین مناسب، یدکی اضافی، بنزین کافی، جعبه کمک‌های اولیه به همراه داشته باشید. پیشنهاد می‌کنیم با تورهای کویرگردی به این پارک ملی بروید تا از کاروانسراهای پارک مانند کاروانسرای دیرگچین، قصر بهرام، تپه‌های مریخی و سایر فضاهای پارک استفاده کنید. جاذبه‌های گردشگری پارک ملی کویر به ۲ بخش جاذبه‌های طبیعی و تاریخی تقسیم می‌شود. اگرچه نام این پارک را کویر گذاشته‌اند، اما بخش بزرگی از آن حالت بیابانی دارد. پارک ملی کویر را می‌توان نمایشگاه حیوانات کمیاب بیابانی و کویری مانند بز، قوچ، میش وحشی، گربه شنی، جبیر و یوزپلنگ ایرانی و پوشش‌های گیاهی متنوع دانست.

یوزپلنگ آسیایی را می‌توان شاخص‌ترین گونه جانوری پارک ملی کویر نامید. این پارک در گذشته یکی از بهترین زیستگاه‌های گورخر ایرانی بود که در حال حاضر نسل‌شان منقرض شده است. تنوع و پرشمار بودن حیات جانوری پارک ملی کویر در گذشته‌ باعث شده تا این پارک به آفریقای کوچک شهرت پیدا کند. پوشش گیاهی این پارک خشک و شورپسند است و با آب و هوای کویری آن سازگاری دارد. مهم‌ترین ویژگی پوشش گیاهی این پارک، گیاهانی با برگ‌های کوچک منتهی به خار است.

مرنجاب؛ کویر سرگردان

اگر ساکن پایتخت هستید و دوست دارید گشت و گذاری در کویر داشته باشید و جذابیت‌های کویر را از نزدیک مشاهده کنید، ما به شما کویر مرنجاب را معرفی می‌کنیم. کویر مرنجاب از نزدیک‌ترین کویرها به تهران است که در آران و بیدگل کاشان قرار دارد. برای رفتن به کویر مرنجاب باید مسیر بزرگراه قم به کاشان را طی کرده و به به آران و بیدگل بروید. در آران و بیدگل وارد بلوار ارتش شـده و پس از طی حدود ۴۵ کیلومتر به کاروانسرای مرنجاب می‌رسید. اگرچه جاده کویر مرنجاب خاکی است، اما به پایتخت نزدیک است و امکانات بین راهی مناسبی دارد.

دلیل نامگذاری این کویر به نام مرنجاب این است که در قدیم تصور می‌کردند این جزیره در حال حرکت است. بعدها مشخص شد این پدیده خطای دید است که با محو شدن ۲ انتهای خط افق در هم این تصور به وجود آمده است. در کویر مرنجاب که در نزدیکی کاشان و در حاشیه دریاچه نمک قرار دارد می‌توانید بیشتر نمادهای کویری مانند درختچه‌های بیابانی، چاه‌های دست‌کن و آبانبار همچنین رمل و دریاچه نمک را مشاهده کنید. اگر قصد دارید شب را در کویر مرنجاب بمانید بهتر است بدانید کاروانسرای مرنجاب در مسیر گرمسار به کاشان و اصفهان مکان مناسب و خوبی برای اسکان گردشگران است.

قرارگیری کویر مرنجاب در حاشیه پارک ملی کویر و وجود رمل‌های نرم امکان پیاده‌روی برای گردشگران را فراهم آورده است. اگر به کویر مرنجاب می‌روید یادتان باشد حتما جزیره سرگردان در دریاچه نمک را هم تماشا کنید. جزیره‌ای جذاب و دیدنی که سراسر آن را سنگ‌های اسفنجی شبیه “سنگ پا” تشکیل داده است. با توصیفی که از کویر مرنجاب کردیم شاید تصور کنید با سفری یک روزه می‌توانید از این کویر زیبا دیدن کنید. توصیه می‌کنیم شب را مهمان کویر باشید تا از تماشای ستارگان در شب و طلوع آفتاب کویر لذت ببرید.

شبی به یاد ماندنی در کویر متین آباد

اگر به دنبال گشت و گذار در کویری هستید که امکانات کافی هم داشته باشد، متین آباد بهترین گزینه است. وجود کمپ کویری مجهز در این منطقه باعث می‌شود تا در هر فصلی بتوانید به آنجا سفر کنید. برای رفتن به کویر متین آباد باید از آزادراه اصفهان به کاشان حرکت کنید.  تقریبا ۶۰ کیلومتر بعد از کاشان در بادرود به چپ بپیچید و با توجه به تابلوهای راهنما به کمپ کویری متین آباد بروید.

برای اینکه شبی خاطره انگیز را تجربه کنید می‌توانید آخر هفته سفری به این کویر داشته باشید و از اقامت در کمپ نوساز این کویر لذت ببرید. وجود امکانات تفریحی و سرگرمی‌هایی مانند رصد ستارگان، شترسواری، موتور چهارچرخ سواری و بازدید از مرکز پرورش شترمرغ و مزارع ارگانیک خاطراتی به یاد ماندنی از این سفر را برای شما به یادگار می‌گذارد. آسمان صاف و پرستاره شب کویر متین آباد را نمی‌توانید در شهر پر دود تهران پیدا کنید.

ابوزیدآباد؛ کویری با شنزارهای روان

کویر ابوزیدآباد را باید از محبوب‌ترین کویرهای ایران نامید. این کویر تنها ۲۷۰ کیلومتر با تهران فاصله دارد و با ۳ ساعت رانندگی از تهران می‌توان به این کویر رسید. برای رفتن به این کویر باید از خروجی‌های جنوبی شهر به سمت بزرگراه قم حرکت کرده و تا کاشان بروید. در شهر کاشان بعد از میدان بسیج از بلوار ملاصدرا به مسیر انحرافی راست وارد شده و پس از طی ۳۰ کیلومتر به کویر ابوزیدآباد می‌رسید. کویر ابوزیدآباد بخش کوچکی از بیابان بزرگبند ریگ است که عالوه بر جذابیت‌های طبیعی به دلیل وجود آثار تاریخی و باستانی شهرت بسیاری دارد. فراموش نکنید در سفر به این کویر بازدید از این اماکن تاریخی را هم در برنامه خود بگنجانید.

بهترین فصل برای گشت و گذار در کویر ابوزیدآباد زمستان، پاییز و اوایل فصل بهار است، چراکه به دلیل آب و هوایش مانند همه کویرها در فصل تابستان بسیار گرم است و ممکن است گرمازده شوید. رمل‌های ماسه‌ای و تپه‌های شن روان این کویر را به یکی از زیباترین کویرها تبدیل کرده است. نگران اقامت در کویر ابوزیدآباد نباشید، زیرا برای اقامت در این کویر می‌توانید کمپ خود را در میان شنزارها برپا کنید و در سکوت و آرامش شب نظاره‌گر ستارگان شوید. کاروانسرای ابوزیدآباد با پلانی ۴ ایوانی و قدمتی ۴۰۰ ساله از دوره صفویان به جا مانده است و فضای مناسب با امکانات رفاهی مطلوب برای استراحت دارد. پیاده روی در کویر، شترسواری، تماشای آسمان در شب، عکاسی و گشت و گذار با خودرو آفرود از تفریحاتی است که با سفر به کویر ابوزیدآباد می‌توانید آن را تجربه کنید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code