۴ فوریه مصادف با ۱۶ بهمن ماه، روز جهانی مبارزه با سرطان، فرصت مناسبی است برای توصیه‌هایی چند جهت پیشگیری از انواع سرطان. دانشمندان تخمین می‌زنند که تا ۷۵ درصد از مرگ‌ومیرهای ناشی از سرطان‌ها قابل پیشگیری هستند و البته این امر تحت تأثیر شیوه زندگی شما قرار دارد.
به گزارش مجله اینترنتی راهنمای همشهری، یکی از مهم‌ترین اقدامات برای پیشگیری از انواع سرطان، دوری از دود سیگار است. سیگار کشیدن با انواع مختلف سرطان مرتبط است؛ از جمله سرطان ریه، دهان، گلو، حنجره، لوزالمعده، مثانه، دهانه رحم و کلیه. جویدن تنباکو با سرطان حفره دهان و پانکراس ارتباط دارد. حتی اگر مصرف‌کننده دخانیات نیستید، قرار گرفتن در معرض دود سیگار ممکن است خطر ابتلا به سرطان ریه را افزایش دهد.
انتخاب‌های غذایی سالم را در نظر بگیرید. مثلا: میوه و سبزیجات زیاد بخورید. رژیم غذایی خود را بر پایه میوه‌ها، سبزیجات و سایر مواد غذایی گیاهی مانند غلات و حبوبات کامل انتخاب کنید.
مصرف گوشت‌های فرآوری‌شده را محدود کنید. طبق تحقیقات، خوردن مقادیر زیادی گوشت فرآوری‌شده می‌تواند خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را افزایش دهد.
حفظ وزن در محدوده سالم خطر ابتلا به سرطان پستان، پروستات، ریه، روده بزرگ و کلیه را کاهش می‌دهد. سعی کنید حداقل ۱۵۰ دقیقه در هفته فعالیت هوازی با شدت متوسط ​​یا ۷۵ دقیقه فعالیت هوازی شدید داشته باشید.
برای پیشگیری از سرطان پوست که قابل پیشگیری‌ترین سرطان است، از قرار‌گیری مستقیم در معرض آفتاب بین ساعت ۱۰ صبح تا ۴ بعد از ظهر اجتناب کنید. از کرم ضد‌آفتاب صرف‌نظر نکنید. حتی در روزهای ابری از ضدآفتاب با SPF حداقل ۳۰ استفاده کنید. از برنزه شدن با سولاریوم اجتناب کنید.
با پزشک خود در مورد واکسیناسیون علیه این بیماری‌ها صحبت کنید: هپاتیت B؛ این بیماری می‌تواند خطر ابتلا به سرطان کبد را افزایش دهد. ویروس پاپیلومای انسانی یا HPV که می‌تواند منجر به سرطان‌های دهانه رحم و سایر سرطان‌های دستگاه تناسلی و همچنین سرطان سلول سنگفرشی سر و گردن شود.
خودآزمایی منظم و غربالگری انواع مختلفی از سرطان‌ها مانند سرطان پوست، روده بزرگ، دهانه رحم و پستان می‌تواند شانس شما را برای کشف سرطان در اوایل بیماری افزایش دهد.
به میزان کافی ویتامین D دریافت کنید. شواهد نشان می‌دهد که ویتامین D ممکن است به کاهش خطر سرطان پروستات و سرطان روده بزرگ کمک کند.
در مطالعه‌ای که بر روی ۵۷ فرد سالم، ۶۸ بیمار با اختلال شناختی خفیف و ۴۷ بیمار با تشخیص بالینی آلزایمر انجام شد، محققان دریافتند که هر چه وزن بیشتر باشد، میزان از دست دادن سلول‌های خاکستری مغز بیشتر می‌شود و جریان خون در مغز فرد کاهش می‌یابد. همچنین در فیبرهایی که سلول‌های مغز را به هم متصل می‌کنند، آسیب‌هایی ایجاد می‌شود. همه این تغییرات بر عملکردهای ذهنی تأثیر می‌گذارد، از جمله اینکه فرد به خوبی چیزها را به یاد نمی‌آورد و توانایی انجام کارهای روزمره را ندارد.
جالب اینجاست که هرچه وزن پایین‌تر باشد، افراد مبتلا به بیماری آلزایمر کمتر شاهد از دست دادن سلول‌های مغزی هستند. این نشان می‌دهد که حفظ وزن در محدوده سالم، حتی پس از تشخیص بیماری زوال عقل، ممکن است به بیماران کمک کند سلول‌های مغزی بیشتری را برای مدت طولانی‌تری حفظ کنند و کمتر دچار عوارض آلزایمر شوند.
نزدیک به ۵۰ میلیون نفر در دنیا به بیماری آلزایمر مبتلا هستند و به رغم چندین دهه مطالعه و تحقیق، هنوز درمانی برای این بیماری کشف نشده است. بنابراین پیشگیری از جمله فاکتورهای مهم در فرایند مبارزه با این بیماری و عوارض آن است.
مطالعات نشان می‌دهد که قرار گرفتن مکرر در معرض انواع رایحه می‌تواند به برگرداندن حس بویایی افرادی که دچار عفونت‌های ویروسی شده‌اند، کمک کند.
به گزارش محققان، از دست دادن بویایی یکی از رایج‌ترین علائم کووید ۱۹ است و از همه مهم‌تر، بهترین پیش‌بینی‌کننده ابتلا به این بیماری نیز محسوب می‌شود.
به گفته متخصصان، این علامت حتی قابل اعتمادتر از آزمایش PCR است که نتیجه آن می‌تواند منفی کاذب باشد.
این نکته ثابت شده که حدود ۵۰ درصد بیماران، حس بویایی و چشایی خود را طی دو تا سه هفته به طور کامل بازمی‌یابند. برخی از بیماران اما پاروزمیا را تجربه می‌کنند؛ عارضه‌ای که طی آن افراد دچار انحراف شدید در بویایی و یا اغلب دچار احساس بوی ناخوشایند می‌شوند. با این حال توانبخشی بویایی ممکن است به افراد کمک کنند که بویایی خود را بازیابند.
توانبخشی بویایی روشی است که توانایی تشخیص بوها و ایجاد تمایز بین آنها را بهبود می‌بخشد. قالب سنتی این روش، استفاده از چهار رایحه گل میخک، گل رز، لیمو و اکالیپتوس بوده است. با این حال، افراد می‌توانند رایحه‌هایی را انتخاب کنند که برای آنها خوشایند است. از جمله قهوه آسیاب‌شده، نارگیل و وانیل. در این روش، هر عصاره دو بار در روز به مدت ۱۰ ثانیه توسط بیمار استشمام می‌شود.
با این حال اگر فردی به شکل طولانی‌مدت حس بویایی خود را از دست داده است، ممکن است لازم باشد از پزشک خود بیشتر مشاوره بگیرد؛ به خصوص اگر تحریف بویایی معروف به پاروزمیا را تجربه می‌کند.
محققان سایر روش‌های درمانی از جمله ویتامی  A، مکمل‌های امگا ۳، یا درمان‌های مختلف استروئیدی را نیز پیشنهاد کرده‌اند. اما توانبخشی بویایی ساده‌ترین و بی‌عارضه‌ترین روش برای بازگرداندن حس بویایی است.
یک متاآنالیز جدید نشان داده است که خوردن غذاهای سرخ‌شده با افزایش احتمال ابتلا به نارسایی قلبی و همچنین حملات قلبی و سکته مغزی مرتبط است.
به گزارش مدیکال‌نیوز تودی، محققان بریتانیایی اشاره می‌کنند که سرخ کردن باعث افزایش تولید محصولات جانبی شیمیایی می‌شود که می‌تواند بر پاسخ التهابی بدن تأثیر بگذارد. غذاهای پوشیده‌شده در آرد و روغن سرخ‌شده، اغلب کالری زیادی دارند و همانطور که محققان اشاره می‌کنند، طعم و مزه خوب آنها وسوسه‌کننده است.
همچنین غذاهای سرخ‌شده به ویژه فست‌فودها اغلب حاوی چربی‌های ترانس هستند. این چربی‌ها سطح LDL یا چربی بد را افزایش داده و سطح HDL یا چربی خوب را کاهش می‌دهند.
محققان برای ارزیابی ارتباط مصرف غذاهای سرخ‌شده با خطر بیماری‌های قلبی عروقی، داده‌های ۱۷ مطالعه را که شامل مطالعه بر روی بیش از ۵۶۰ هزار شرکت‌کننده بود، جمع‌آوری کردند.
آنها دریافتند در کسانی که بیشترین میزان مصرف سرخ‌کردنی‌ها را دارند، خطر نارسایی قلبی ۳۷ درصد افزایش می‌یابد.
این متاآنالیز همچنین نشان داد که مصرف هر وعده اضافی این غذاها در هفته به میزان ۴ اونس (حدود ۱۱۴ گرم)، خطر نارسایی قلبی را مجددا ۱۲ درصد، حملات قلبی و مغزی را ۳ درصد و بیماری قلبی را ۲ درصد افزایش می‌دهد.
سایر عواملی که با خوردن غذای سرخ‌شده همراه هستند نیز می‌توانند در این افزایش خطر سهیم باشند، مانند تمایل به نوشیدن نوشیدنی‌های شیرین، استفاده بیش از حد از نمک و استعمال سیگار.
منبع: MedScape


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code